[scheikunde] Titratie, concentratie berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 32

Titratie, concentratie berekenen

Hallo!
 
voor scheikunde heb ik weer een proefje moeten doen waarin titraties voorkwamen. de opdracht was het gehalte van fosforzuur te bepalen in coca cola. 
ik heb de volgende resultaten:
 
Poging 1
 
25 ml Cola gekookt, dit was na het koken gedaald tot 16.4 ml wij hebben het volume weer aangevuld met demi water tot 25 ml.
 
0,1 M natronloog verdund tot 0,02 M natronloog in de volgende verhouding
10 ml natronloog : 50 ml demiwater
Wij hebben dit beiden kwantitatief overgebracht omdat de natronloog wat troebel was, met behulp van een filter en een trechter.
 
Voor de titratie hebben wij norit toegevoegd aan de cola om het te ontkleuren. Wij hebben de cola en norit geroerd en daarna gefilterd. Volume na filtratie: 23.5 ml vervolgens weer aangevuld tot 25,00 ml. (dit lukte niet heel goed cola was nog steeds te donker)
 
Titratie
Als indicator hebben wij fenolftaleïen gebruikt omdat deze als eindkleur volgens BINAS 52A paarsrood zou zijn en dit leek ons het gemakkelijkst te herkennen in de donkere cola.
 
Beginstand: 11.55 ml
Eindstand: 32.10 ml
Verschil: 20.55 ml
 
Poging 2
Volume na koken cola: 20 ml, aangevuld tot 25 ml met demiwater.
Volume na filtratie met norit: 22.5 ml, aangevuld tot 25 ml met demiwater.
 
Titratie:
Beginstand: 9,10 ml
Eindstand: 11.10 ml
Verschil: 20.20 ml
 
Poging 3
Volume na koken cola: 20.2 ml, aangevuld tot 25 ml met demiwater.
Volume na filtratie met norit: 22,5 ml, aangevuld tot 25 ml met demiwater.
 
Titratie:
Beginstand: 13.50 ml            
Eindstand: 33.30 ml
Verschil: 20.20 ml
 
 
nu loop ik een klein beetje vast, ik heb de volgende reactievergelijkingen
Als fosforzuur in water oplost, dan ontstaan er 3 evenwichten:

1. H3PO4+ H2O <- -> H3O+ + H2PO4-

2. H2PO4- + H2O <--> H3O+ + HPO42-

3. HPO42- + H2O <--> H3O+ + PO43-
 
ook heb ik op internet gelezen dat Natronloog  met een verhouding van 1:3 met fosforzuur reageert. In 25,00 ml fosforzuuroplossing zit dus (x mol Natronloog / 3) fosforzuur.
in mijn experiment dus: 0,025 (0.02/3) = 1.67 * 10-4mol fosforzuur

 
vanaf hier raak ik het even kwijt, zou iemand mij kunnen helpen? :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Titratie, concentratie berekenen

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Titratie, concentratie berekenen

0,1 M natronloog verdund tot 0,02 M natronloog in de volgende verhouding
10 ml natronloog : 50 ml demiwater
 
Dit is verkeerd genoteerd, of verkeerd uitgevoerd. om deze verdunning te bereiken moet je aanvullen met 40 mL demiwater TOT 50 mL.
 
Voor de titratie hebben wij norit toegevoegd aan de cola om het te ontkleuren. Wij hebben de cola en norit geroerd en daarna gefilterd. Volume na filtratie: 23.5 ml vervolgens weer aangevuld tot 25,00 ml.
 
Ik zie niet waarom je hier zou gaan aanvullen.  Je kookt (neem ik aan) om het koolzuurgas te verwijderen. Wat belangrijk is is de uitgangshoeveelheid cola die je nam, want die is bepalend voor de hoeveelheid fosforzuur die je meeneemt. Gesteld dat je begon met 25 mL cola en na koken en filtreren nog 11 mL overhoudt, dan bevat die 11 mL nog steeds de hoeveelheid fosforzuur die in die oorspronkelijke 25 mL zat.
ook heb ik op internet gelezen dat Natronloog  met een verhouding van 1:3 met fosforzuur reageert.
dat hoef je niet op internet te lezen. Schrijf maar eens een kloppende reactievergelijking voor fosforzuur plus natronloog tot natriumfosfaat en water.
In 25,00 ml fosforzuuroplossing zit dus (x mol Natronloog / 3) fosforzuur.
in mijn experiment dus: 0,025 (0.02/3) = 1.67 * 10-4mol fosforzuur
vanaf hier raak ik het even kwijt,
hier ben je het al kwijt ;) .
 
in je titratie verbruik je geen 25 mL natronloog, maar minder, gemiddeld 20,3 mL.
dat bevatte  0,0203 (L) x 0,02 (mol/L) = 0,000406 mol NaOH 
dat reageert inderdaad 3 op 1 met fosforzuur, zodat je 0,000406 : 3 = 0,000135 mol fosforzuur gehad zou moeten hebben in je monsterhoeveelheid cola.
0,000135 mol in 0,025 L, wat is dan de concentratie fosforzuur?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 32

Re: Titratie, concentratie berekenen

heel erg bedankt! We hadden overlegd met 1 van onze toa's over het verdunnen van natronloog en zij zei dat we het 1:5 moesten doen :/ maarja daar zit dan dus een foutje. Maar voorderest is het gelukt we komen nu op 53.7 mg fosforzuur in 100 ml cola en de site van coca cola zegt dat 100 ml cola 54 mg bevat dus dat klopt aardig, dichtheid is 0,007 ml dus 0,007/25 * 100% = 0,028 % dat is dan dus het gehalte fosforzuur in de cola, toch? :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Titratie, concentratie berekenen

Sharmee schreef: heel erg bedankt! We hadden overlegd met 1 van onze toa's over het verdunnen van natronloog en zij zei dat we het 1:5 moesten doen :/ maarja daar zit dan dus een foutje. 
Daarmee wordt bedoeld dat je 10 mL aanlengt tot 50 mL, niet met 50 mL demiwater tot totaal 60 mL. Want als je dat hebt gedaan is de concentratie van je verdunde oplossing niet meer 0,02 mol/L maar minder. En daarmee moet je dan in verdere berekeningen ook rekening houden
 
Maar voor de rest is het gelukt we komen nu op 53.7 mg fosforzuur in 100 ml cola
 
Heb je hierbij gerekend met NaOH 0,02 M of 0,0167 M (wat je verdunning lijkt te zijn, zie boven)? Want dat je uitkomt op wat op het etiket staat kan ook een gevolg zijn van een paar elkaar compenserende fouten. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer