Springen naar inhoud

Factoranalyse bij herhaalde metingen


  • Log in om te kunnen reageren

#1

LT89

    LT89


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 juli 2014 - 14:29

Hallo,

 

Ik heb een onderzoek uitgevoerd met herhaalde metingen en hierbij bij ik aan de proefpersonen vier advertenties voorgelegd, dus ook

vier keer dezelfde condities (associaties). Nu wil ik de condities (associaties)  gebruiken in de analyse als  een medierende variabele . Ik vroeg mij af

of ik voor de vier condities per advertentie een factoranalyse moet uitvoeren of dat ik deze vier condities ook samen kan invoeren in de factoranalyse?

 

Dankjewel alvast.

 

Groet,

 

Lisanne 


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Saffron

    Saffron


  • >250 berichten
  • 457 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 21 juli 2014 - 21:41

Ik snap je vraag niet helemaal. Wat bedoel je met "dus ook vier keer dezelfde condities (associaties)"?
Een factor analyse is een analyse die bekijkt of er onder een groep gemeten variabelen 1 of meerdere dimensies schuilgaan. Maar dat is misschien niet wat je bedoelt, aangezien je het ook over mediatie hebt. Kan je misschien wat verduidelijking geven?

#3

LT89

    LT89


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 juli 2014 - 14:57

 

Hallo,

 

Dankjewel voor je reactie. Ik heb vier advertenties aan de proefpersonen (dialectsprekers en geen dialectsprekers) voorgelegd. Dus hebben de proefpersonen ook vier keer de schaal 'associaties bij het taalgebruik' voorgelegd gekregen. Ik zit dus met vier variabelen 'associaties bij het taalgebruik'. Mij is verteld dat bij een mediërende variabele het van belang is als de items die het construct meten samen 1 factor vormen. In totaal wordt de variabele 'associaties bij het taalgebruik' met drie items gemeten. Als ik voor deze vier variabele 'associaties bij het taalgebruik' een aparte factoranalyse uitvoer op deze drie items dan vormen per aparte variabele 'associaties bij het taalgebruik' de drie items 1 factor.  Dus nu heb ik vier aparte variabelen waarvan bij ieder drie items samen 1 factor vormen. Alleen nu wil ik dus via regressie analyse kijken of deze vier variabelen een mediërend effect hebben op de relatie tussen de gebruikte taal in de protestadvertenties en de afhankelijke variabelen: attitude en koopintentie.

 

Alleen wil ik geen vier keer een regressie analyse hoeven uit te voeren. Ik wil de vier variabelen samen kunnen nemen alleen weet ik niet of dit mag dus dacht ik kan ik niet alle 3 items van de vier variabelen in een factoranalyse stoppen en dan kijken of alle 9 items een factor vormen? Dit blijkt al niet zo te zijn.

 

Ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen. Hopelijk kan je mij helpen en snap je de uitleg zo beter.

 

Alvast bedankt.

 

Groet,

 

Lisnane


#4

Saffron

    Saffron


  • >250 berichten
  • 457 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 25 juli 2014 - 17:24

Ja die kan je samenpakken. Die 3 items die samen de schaal maken blijven hetzelfde in alle vier de condities. Het is niet ineens een andere schaal die een een andere construct meet zodra je de advertentie/conditie verandert, dus een factor analyse met 4x3 items zou ook helemaal niet logisch zijn.
Maar heb je die drie items zelf gemaak of is het een bestaande schaal? Als het een bestaande schaal is, dan is hij allicht al eerder uitgebreid getest, en kun je een check nu achterwege laten.
Wat betreft factor analyse: ik vraag me af in hoeverre een factor analyse met slechts 3 items echt zinvol is. Misschien kan je beter Cronbach's alpha bekijken.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures