Mosfet schakeling

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

Mosfet schakeling

Hallo,
 
Ik heb een relais, een mosfet, een arduino en een DC motor.
Bedoeling: de motor in beide richtingen laten draaien door het relais te schakelen, en uitzetten door de mosfet te schakelen.
Nu werkt mijn mosfet niet zo goed mee, ik heb op het internet gezien dat die vaak lading opslaan en als je hem dus uitschakelt, hij toch nog stroom doorlaat.
Weet iemand hoe ik dat kan oplossen? (diode? weerstand naar grond?)
 
Bedankt,
Robbert

Berichten: 12.262

Re: Mosfet schakeling

Welke mosfet heb je, met welke spanning op de gate stuur je deze aan en uit, en wat is de belasting en de spanning tussen drain en source als deze mosfet 'open' staat?

Als het een door logica aangestuurde mosfet is kan een weerstand tussen gate en massa wel een beetje verbetering opleveren, gezien je daarmee de spanningsval over de sinkende transistors/fets in die logica teniet doet. Niet dat het resultaat spectacular is (Vgs gaat van zeg 0.5 naar 0.0 volt), maar het kan net het verschil maken in de praktijk.
Victory through technology

Berichten: 6

Re: Mosfet schakeling

Bedankt voor je snelle reactie :D

Het is een F3707Z, en ik werk met een arduino, dus de spanning van digital high (2.7V naar het schijnt, ik heb geen multimeter).

Ik heb source met ground verbonden en drain met motor, en dan motor met 3.3V. Geen idee wat de resistantie is of de spanning tussen drain en source.
 
Wat bedoel je met 'massa' ? ("Tussen gate en massa")
Benm schreef: Welke mosfet heb je, met welke spanning op de gate stuur je deze aan en uit, en wat is de belasting en de spanning tussen drain en source als deze mosfet 'open' staat?

Als het een door logica aangestuurde mosfet is kan een weerstand tussen gate en massa wel een beetje verbetering opleveren, gezien je daarmee de spanningsval over de sinkende transistors/fets in die logica teniet doet. Niet dat het resultaat spectacular is (Vgs gaat van zeg 0.5 naar 0.0 volt), maar het kan net het verschil maken in de praktijk.

Berichten: 12.262

Re: Mosfet schakeling

Ik had even aangenomen dat die mosfet met zn source aan de massa zou liggen - maar het gaat om het voltage tussen gate en source. Ik begrijp echter dat de source in je schakeling aan de massa zit, dus dat was een correcte aanname. De 3707 heeft niet zoveel nodig - de 3.3 volt zou genoeg moeten zijn om hem tot een ampere of wat open te sturen.

Een weerstandje tussen gate en source (zeg 10k oid) wil nog wel eens helpen als je arduino geen voldoende lage uitgangsspanning weet te produceren - gewoon even uitproberen, kost een paar cent, soms werkt het heel goed, soms niet.
Victory through technology

Berichten: 6

Re: Mosfet schakeling

Haha werkt perfect :D Ik ben te blij, bedankt!

 
Benm schreef: Een weerstandje tussen gate en source (zeg 10k oid) wil nog wel eens helpen als je arduino geen voldoende lage uitgangsspanning weet te produceren - gewoon even uitproberen, kost een paar cent, soms werkt het heel goed, soms niet.

Reageer