Y-Haploidegroep en 'Warrior-Gene'

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 12

Y-Haploidegroep en 'Warrior-Gene'

Ik weet niet erg veel van dit onderwerp af, maar omdat ik herhaaldelijk heb gelezen dat het zogenaamde 'Warrior-Gene' voornamelijk tot uiting komt bij mannen vroeg ik mij af of dit gen in verband wordt gebracht met een Y-Chromosoom Haploidegroep of dat het bij zowel mannen als vrouwen voorkomt. Een tweede vraag is of dit gen altijd tot uiting komt of dat het een epigenetisch fenotype is dat door 'gene-switching' tot uiting komt. Is iemand op de hoogte over enig onderzoek inzake dit onderwerp?
 

Berichten: 264

Re: Y-Haploidegroep en 'Warrior-Gene'

Ik weet er ook niet veel van af maar wat ik ervan begrijp is dat het gaat over het <b>Monoamine oxidase A </b> en het MAOA gen en dat is een gen (niet van het Y-chromosoom maar juist) op het X-chromosoom.
( als man krijg je het allel dus van je moeder ;)  en kan je het alleen doorgeven aan dochters.)
Zoals bij allerlei eigenaardigheden op het X-chromosoom, komen die X eigenaardigheden tot expressie bij mannen. (omdat ze er maar 1 hebben) Bij vrouwen hoeft het niet per se tot
expressie te komen want die hebben want die hebben er twee.
 
De link hierboven is naar het Engelstalige wikipedia artikel erover.
 
 
Ik zie ook een sciencedaily artikel erover:
Sciencedaily ( 23 jan 2009) 'Warrior Gene' Predicts Aggressive Behavior After Provocation

Reageer