Snelle Laser schakelaar

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 6

Snelle Laser schakelaar

Hallo, voor het aan en uit schakelen van elektromagneten tbv een pulse motor heb ik een laser schakelaar nodig. 
Nu gebruik ik een magnetische schakelaar echter deze kan het niet bijbenen.
Weet iemand een goede laser sensor? de snelheid moet zo hoog mogelijk liggen het liefst zo direct mogelijk.
 
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
 
Anthony.

Berichten: 12.262

Re: Snelle Laser schakelaar

Kun je beschrijven wat het precies moet doen / detecteren / schakelen?
Victory through technology

Berichten: 6

Re: Snelle Laser schakelaar

Ja hopelijk kan ik dat, bij iedere inkeping in de rotor zal de laser in contact komen met een reciever.
dit gebeurt per omwenteling 12 keer, de rotor wil ik zo'n 10000 toeren laten draaien dus de reciever moet vliegensvlug het laser licht op kunnen pakken en omzetten in een elektrische puls/signaal. detectie en schakelen dus inprincipe.

Berichten: 1.617

Re: Snelle Laser schakelaar

Met fotodiodes en fototransistors kun je redelijk snelle schakelaars maken die op een lichtsignaal reageren.

Berichten: 12.262

Re: Snelle Laser schakelaar

Dat moet absoluut lukken - 120 kHz is geen enkel probleem voor een fotodiode of -transistor. Afhankelijk van hoe je installatie eruit ziet zou dat met een led of laser als lichtbron prima kunnen.

De vraag is wel waarmee je dan die electromagneten vervolgens op dat tempo in- en uit gaat schakelen. An sich is 120 kHz niet bepaald snel, maar een gangbare vermogenstransistor kan er toch nog wel eens problemen mee krijgen. Over hoeveel spanning en stroom gaat het hier?
Victory through technology

Berichten: 6

Re: Snelle Laser schakelaar

Bedankt voor de reacties, fotodiode it is dus! ik gebruik max 24v en 0,75 amp, welk type vermogenstransistor is hiervoor geschikt?

Berichten: 12.262

Re: Snelle Laser schakelaar

Oh, dat valt reuze mee. Als die 0.75A de piekstroom is kun je vooruit met een standaard vermogenstransistor als een BD139, die is ook snel genoeg.

Maar pas wel op met het aansturen van spoelen/electromagneten, die geven een forse tegen-emf piek op het moment dat je ze uitschakelt. Het is dan verstandig een forse, snelle diode op te nemen om te voorkomen dat die uitschakelpiek alsnog de transistor vernielt.
Victory through technology

Reageer