[wiskunde] veelterm breukvorm vereenvoudigen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 18

veelterm breukvorm vereenvoudigen

Hallo allemaal,
Ik ben druk aan het studeren voor men herexamen calculus. Ik merk dat ik toch iets nog niet volledig snap, wat vrij basis is en erg vaak gebruikt wordt (ik ben nooit een krak geweest in wiskunde jammergenoeg). Op internet vind ik niet direct een duidelijk overzicht van regeltjes die me kunnen helpen bij men probleem.
Mijn probleem: Ik twijfel vaak wanneer ik geconfronteerd wordt met veeltermen in breukvorm, en waar en wanneer ik nu kan vereenvoudigen. Ik heb een paar voorbeelden in een pdf document gezet (zie bijlage), omdat hier uittypen nogal slordig leek.

Kan iemand me eens opsommen waar & wanneer je mag vereenvoudigen en wanneer niet? 

Ook is een bepaalde stap onduidelijk in een oefening (bij afgeleiden), maar de onduidelijkheid zit 'm in de manier dat we in de les hebben vereenvoudigd. De onduidelijke stap staat in fluo, de vereenvoudiging staan in rood.
 
Het komt er dus op neer dat ik de vereenvoudingsstappen of schrapregels echt niet onder de knie heb en twijfel. Kan iemand er eens naar kijken en woordje uitleg bij geven aub? Eens ik hier meer inzicht in heb gaan mijn afgeleiden veel vlotter gaan!
Bijlagen
zoek afgeleide van t.pdf
(323.16 KiB) 105 keer gedownload

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: veelterm breukvorm vereenvoudigen

Bedenk eens hoe je een breuk kunt vereenvoudigen als teller en noemer eenzelfde factor bevatten, bv 12/8 , 45/36 enz.
 
Je deelt teller en noemer door h ... , daarna wordt de limiet bepaald met h naar 0.

Berichten: 18

Re: veelterm breukvorm vereenvoudigen

dus dan moet ik de teller beschouwen als : h(t2+ht+1) en dan zo de h die voor de haakjes staat kan geschrapt worden door de h in de noemer? Dan klopt het en snap ik de logica :)! Danku!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: veelterm breukvorm vereenvoudigen

Prima! Succes verder.

Reageer