vaseline

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 46

vaseline

Ik ben voor een onderzoek naar de werking en onderhoud van maag en darmen gestuit op het oraal innemen van vaseline zalf.
Dit met de bedoeling om de maagwand en darmkanalen te reingen, soepel te houden en eventuele zweertjes te laten helen.
Moet men dan de speciale door de dokter voorgeschreven vaseline zalf nemen of kan men ook de goedkopere variant van bv het kruitvat nemen?
van sommige schimmels is bekent dat ze hallucinaties kunnen veroorzaken, de overige laten je hallucineren zonder dat je er erg in hebt...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: vaseline

Je kan beter helemaal niet zo'n hoge concentratie vet naar binnen werken. Voor hetzelfde geld verstop je je hele maagdarmkanaal helemaal.

Berichten: 12.262

Re: vaseline

Ik vermoed eerlijkgezegd het andere uiterste - dan het er op razend tempo weer uit komt. Niet dat dat per se heel gevaarlijk hoeft te zijn, maar wenselijk lijkt het me ook niet.

Overigens weet ik niet of het gebruikelijk is dat artsen voorschrijven zoiets in te nemen. Ergens lijkt het me sterk, maar als je bevoegd arts het voorschrijft dan zal er wel een reden voor zijn.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: vaseline

Ik zou niet weten waarom iemand vaseline zou gaan eten, tenzij misschien in het geval van ernstige constipatie (zie http://ajh.sagepub.com/content/early/2013/09/04/1049909113502578.abstract). Wel kan vaseline gebruikt worden voor extern gebruik (de huid), of bv. op wondjes in de mond of de lippen, als beschermingsmiddel.
 
Het wordt ook wel vaker gebruikt voor heelkundig gebruik door neus-keel en oorartsen . Zie bv. hier voor gebruik in de neus: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21292198
 
Er is echter niet zoveel wetenschappelijke info te vinden over het inslikken van vaseline. Wel veel sites die beweren dat ze de juiste info geven.
De bovenvermelde studie (van sept. 2013) besluit dan ook haar abstract met:
Results indicate there is a need for further clinical research on the use of OPJ to guide practice.
OPJ = oral preparation of petroleum jelly (dit laatste is vaseline, een derivaat van petroleum)
 
Ik ben dan ook erg benieuwd hoe je jouw onderzoek hebt gevoerd, of je daarvoor ook wetenschappelijke bronnen hebt gebruikt om erbij te komen dat vaseline eten leidt tot de voordelen die je beschrijft en welke deze studies dan zijn.
 
Wat wel duidelijk lijkt te zijn, is dat vaseline niet toxisch is. Bij een overdosis (vanaf wanneer je die bereikt is me niet duidelijk, maar als een jong kind er even van proeft, dan lijkt het alvast weinig/ geen kwaad te kunnen) loop je wel kans op een aantal lastige (maar normaal niet dodelijke) nevenwerkingen, zoals diarree, buikpijn, kortademigheid, irritatie van de ogen, keel,...
Zie voor een vollediger en wetenschappelijke beschrijving: http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/002525.htm
 
Deze bron kwam ik ook nog tegen: http://illinoispoisoncenter.org/my-child-ate-vaseline
 
Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 12.262

Re: vaseline

Een beetje wat ik al vermoedde - niet van enige klinische waarde als je het doorslikt. Ergens klinkt dat ook logisch omdat de spijsvertering er niets mee kan. Vaseline bestaat goeddeels uit alkanen en andere anorganische koolwaterstoffen, iets dat je als mens niet kunt verteren. Het meeste zal er onveranderd weer uit komen, maar de lichtere koolwaterstoffen kunnen eventueel wel in het bloed terecht komen en uiteindelijk wat vervelende symptomen veroorzaken.

Voor degene die dit topic via een zoekmachine vinden wil ik overigens wel aantekenen dat pijn door zweren in de maag of twaalfvingerige darm een serieus probleem -kunnen- zijn, en het aan te raden is je huisarts te bezoeken. Een veelvoorkomende oorzaak is besmetting door heliobacter pylori, dat niet te genzen is met huis- tuin- en keukenmiddelen, maar wel met antibiotica voorgeschreven door een arts.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: vaseline

Voor degene die dit topic via een zoekmachine vinden wil ik overigens wel aantekenen dat pijn door zweren in de maag of twaalfvingerige darm een serieus probleem -kunnen- zijn, en het aan te raden is je huisarts te bezoeken. Een veelvoorkomende oorzaak is besmetting door heliobacter pylori, dat niet te genzen is met huis- tuin- en keukenmiddelen, maar wel met antibiotica voorgeschreven door een arts.
En dat kan ik alleen maar bevestigen! Naast antibiotica wordt er normaal ook een protonpompinhibitor toegevoegd. Dat laatste is een medicijn die de zuurproductie in de maag stillegt, waardoor de maagzweer of de zweer in de twaalfvingerige darm ook verder kan genezen.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 12.262

Re: vaseline

Inderdaad, maar die ppi is voor zover ik weet inmiddels zonder recept verkrijgbaar (omperazol), en ik ga er een beetje vanuit dat iemand die eerst probeert voordat men naar ook maar overweegt vaseline in te gaan nemen.

In gevallen waarbij dat geen blijvend resultaat geeft het het m.i. juist belangrijk om een arts te raadplegen, en vooral niet aan te rommelen met middeltjes uit groetmoeders tijd.

An sich is het iets dat wel vaker voorkomt, en ook te behandelen is. Maar laat je het onbehandeld of gebruik je iets als vaseline ipv wat de medische norm is loop je op termijn aanzienlijke risico's. Een maagzweer is naar, maar als dat zich ontwikkelt tot een maagbloeding of een scheur kunnen de gevolgen levens bedreigend zijn.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 46

Re: vaseline

crypto schreef: Ik ben voor een onderzoek naar de werking en onderhoud van maag en darmen gestuit op het oraal innemen van vaseline zalf.
Dit met de bedoeling om de maagwand en darmkanalen te reingen, soepel te houden en eventuele zweertjes te laten helen.
Moet men dan de speciale door de dokter voorgeschreven vaseline zalf nemen of kan men ook de goedkopere variant van bv het kruitvat nemen?
 
is vasaline een elektrische geleider? dit ivm de gedachte dat eventuele zweertjes uiteindelijk veroorzaakt worden door potentiaalverschillen...
van sommige schimmels is bekent dat ze hallucinaties kunnen veroorzaken, de overige laten je hallucineren zonder dat je er erg in hebt...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: vaseline

Nee, vaseline is een goede elektrische isolator

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: vaseline

Als je dat 'potentiaalverschil' wil oplossen, zou water voldoende moeten zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: vaseline

Dido schreef: protonpompinhibitor
 
Even off topic: wat een prachtig woord! :D
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Reageer