Springen naar inhoud

realiteit

• Log in om te kunnen reageren

crypto

crypto

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2014 - 19:35

de realiteit wordt gevormd door een wiskundige wetmatigheid die logica genoemd wordt.

wordt er bij bovenstaande definitie een link gelegt van filosofische logica naar wiskundige logica?

van sommige schimmels is bekent dat ze hallucinaties kunnen veroorzaken, de overige laten je hallucineren zonder dat je er erg in hebt...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

crypto

crypto

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2014 - 07:08

note

de waarneming wordt in deze context, logical system display genoemd...

van sommige schimmels is bekent dat ze hallucinaties kunnen veroorzaken, de overige laten je hallucineren zonder dat je er erg in hebt...

Anton_v_U

Anton_v_U

• >1k berichten
  • 1620 berichten
  • Validating

Geplaatst op 19 juli 2014 - 00:30

de realiteit wordt gevormd door een wiskundige wetmatigheid die logica genoemd wordt.  

Mijn eerste gedachte hierbij is: wat een nonsens. Hoe kom je hier bij, wie geeft deze definitie?

Rhiannon

Rhiannon

• >1k berichten
  • 2756 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 juli 2014 - 10:35

Opmerking moderator :

Dit hoort niet thuis in Taalkunde, noch volgens mij in enig vakforum; daarom verplaatst naar WSF Café

Hoe minder kennis, des te onwrikbaarder het oordeel.

crypto

crypto

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 juli 2014 - 11:56

Mijn eerste gedachte hierbij is: wat een nonsens. Hoe kom je hier bij, wie geeft deze definitie?

het is een vertaling van panta rhei en deze uitspraak kwam van heraclitus 

Veranderd door crypto, 19 juli 2014 - 11:59

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 juli 2014 - 13:17

Het Oud-Griekse 'Panta rhei' kan vertaald worden als 'alles stroomt'. Dus dat komt niet in de buurt van wat jij daar zegt. Het idee was dat alles voortdurend in beweging is, dat niets hetzelfde blijft; denk aan het water dat voorbijstroomt in de rivier: dat zijn steeds andere watermoleculen.

Wat jij hierboven aanhaalt heeft daar niets mee te maken.

"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

crypto

crypto

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 juli 2014 - 15:35

heraclitus heeft, alles stroomt of alles beweegt, pantha rhei genoemd, iemand heeft er een andere vorm aan gegeven en of de uitspraak al dan niet waar is, intereseerd me niet...

de vraag was of er een link gelegdt wordt van filosofische naar wiskundige logica, taalkundig gezien...

maar waarschijnlijk hebben jullie moeite met het op de juiste manier interpreteren van een vraag...

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5392 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 juli 2014 - 15:39

Heraklites zag in de almaar veranderende werkelijkheid (Panta rhei) universele wetmatigheden en -orde; logos.

Logos heeft meerdere betekenissen, waaronder 'reden' en 'plan'. Een link zoals jij die bedoelt zie ik niet.

Motus inter corpora relativus tantum est.

descheleschilder

descheleschilder

• >1k berichten
  • 1165 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 juli 2014 - 16:31

Wat is het verschil tussen wiskundige logica en filosofische logica?

Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 19 juli 2014 - 17:21

Wat is het verschil tussen wiskundige logica en filosofische logica?

Dat is een interessanter benadering:

- Wiskundige logica is logica die met behulp van symbolen en technieken uit de wiskunde wordt beoefend.

- Filosofische logica is logica die wordt beoefend met het oogmerk filosofische kwesties op te lossen en/of alternatieve redeneervormen te onderzoeken.

Deze twee vormen van logica sluiten elkaar niet uit. Van belang i.v.m. Heraclitus lijkt mij:

http://opinionator.b...type=blogs&_r=0

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2383 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 juli 2014 - 18:34

de vraag was of er een link gelegdt wordt van filosofische naar wiskundige logica, taalkundig gezien...

maar waarschijnlijk hebben jullie moeite met het op de juiste manier interpreteren van een vraag...

Als we je vraag verkeerd interpreteren dan heeft het natuurlijk weinig zin om hem te herhalen.....

Ik zou zeggen: probeer je vraag te herformuleren zodat we hem wel begrijpen.

while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 19 juli 2014 - 19:15

Heraklites zag in de almaar veranderende werkelijkheid (Panta rhei) universele wetmatigheden en -orde; logos.

Logos heeft meerdere betekenissen, waaronder 'reden' en 'plan'. Een link zoals jij die bedoelt zie ik niet.

Inderdaad - het waarschijnlijkst is dat de 'Logos' hier nogal vergezocht als 'logica' vertaald is. Dan geraak je vanzelf op het verkeerde spoor. Zeker als daarbij ook nog de moderne termen 'wiskundige logica' en 'filosofische logica' gebruikt worden. Voor Logos zie:

http://en.wikipedia....ogos#Heraclitus

Om deze zin gaat het:

Die wiskundige wetmatigheid hoort eerder thuis bij Pythagoras. Als je het over Heraclitus hebt zou het beter zijn om te schrijven:

"de realiteit wordt beheerst door een wetmatigheid die Logos genoemd wordt."

Veranderd door Bartjes, 19 juli 2014 - 19:19

Anton_v_U

Anton_v_U

• >1k berichten
  • 1620 berichten
  • Validating

Geplaatst op 19 juli 2014 - 20:08

heraclitus heeft, alles stroomt of alles beweegt, pantha rhei genoemd, iemand heeft er een andere vorm aan gegeven en of de uitspraak al dan niet waar is, intereseerd me niet...

Maak eerst duidelijk waar je het over hebt en doe dat liefst in correct Nederlands voordat je begint te blaten dat het allemaal aan een ander ligt dat je geen zinnige antwoorden krijgt.

Wie is "iemand" wat is de "andere vorm" misschien interesseerd (sic) het je niet maar de betekenis is wellicht relevant als het gaat over het interpreteren van een al dan niet bestaand verband.  Wie heeft welke link gelegd en wat bedoel je met "taalkundig gezien" "een link gelegdt"? 

descheleschilder

descheleschilder

• >1k berichten
  • 1165 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juli 2014 - 15:09

De realiteit wordt niet gevormd door door één wiskundige wetmatigheid die logica wordt genoemd. Er zijn meerdere vormen van wiskundige wetmatigheden die wij over de werkelijkheid werpen. De wiskunde bestaat uit vele takken, die elk logisch in elkaar steken, maar ze vórmen de werkelijkheid niet. Wat is er wiskundig logisch aan een (bijvoorbeeld) een elektron? De Dirac vergelijking? De theorie zit logisch in elkaar, maar vormt niet de werkelijkheid.

Je kunt over dat elektron filosofische gedachten hebben, zoals de paradox dat het elektron nooit van A naar B kan komen, en die paradox is wiskundig opgelost met de komst van Cantor's theorie over oneindige verzamelingen (en zijn daarom die filosofische gedachten wiskundig?).

Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Anton_v_U

Anton_v_U

• >1k berichten
  • 1620 berichten
  • Validating

Geplaatst op 20 juli 2014 - 15:24

Je kunt niet zomaar stellen dat "de realiteit" iets wiskundigs is. Er is wat voor te zeggen dat de fysica in essentie wiskundig is, Max Tegmark denkt daar zo over. Maar dan hebben we het over meer dan alleen over logica.

Het onderscheid tussen wiskundige logica en filosofische logica zie ik verder ook niet zo. Er is maar één logica, al kan die misschien op verschillende manieren worden toegepast in verschillende contexten.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures