Stelling omtrent onderlinge ondeelbaarheid

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 546

Stelling omtrent onderlinge ondeelbaarheid

Mijn boek (Problem Solving Strategies, Arthur Engel) vertelt mij:
 
Als geen van de getallen a, a+d, a+2d, ... a+(n-1)d deelbaar is door n, dan zijn d en n copriem (onderling ondeelbaar)
 
Volgens mij klopt hier iets niet. Omdat de restklasse 0 niet voorkomt (dat is gegeven) zijn er n-1 mogelijke restklassen mod n en er staan n getallen in het rijtje. Volgens het duiventilprincipe zijn er dan twee getallen met dezelfde rest mod n.
 
a + du = k mod n
a + dv = k mod n
 
Dus d(u-v) = 0 mod n, maar n is zeker geen deler van u-v (dat getal is kleiner dan n) en dus zijn d en n juist niet copriem.
 
Of expliciet: a = 1, d = 2, n = 4
 
Geen van de getallen 1, 3, 5, 7 is deelbaar door 4. Dus 4 en 2 zijn copriem. Dat is onzin.
 
Zie ik iets finaal over het hoofd (lees ik een begrip verkeerd?) of staat er echt een fout in het boek? Help!

Berichten: 6

Re: Stelling omtrent onderlinge ondeelbaarheid

Als afstuderende masterstudent wiskunde zie ik geen enkel probleem met jouw oplossing, ik zou het ook exact zo oplossen. Waarschijnlijk bedoelde Engel "not coprime", of we zien allebei iets over het hoofd.

Berichten: 13

Re: Stelling omtrent onderlinge ondeelbaarheid

Dan zijn a en d copriem.
Immers:
GGD(a,b) = GGD(a-b,b).............{Euclides theorema}

drukfoutje.

vrgr
David

www.davdata.nl

Berichten: 546

Re: Stelling omtrent onderlinge ondeelbaarheid

Dan zal dat het wel zijn...
 
Ik raakte des te meer in de war omdat dit lemma werd gebruikt in het bewijs van een stelling op de volgende bladzijde, nl. dat ax - by = 1 oplossingen heeft als a en b copriem zijn. Het bewijs wat daar staat heb ik echter nergens op internet terug kunnen vinden.
 
Bedankt in ieder geval!

Reageer