evenwichtsconcentraties van ammoniak

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

evenwichtsconcentraties van ammoniak

hallo,

in mijn handboek scheikunde staat volgende redenering:

als je bij (P,T) = constant bij een reactie 2 NH3 <-> N2+3H2 met meer dan 50 mol% N2 nog meer N2 toevoegt, zal het volume vergroten en zal er nog extra N2 worden aangemaakt.

Ik dacht echter dat de reactie naar links zou gaan omdat N2 wil wegreageren, en, omdat de druk constant is en het volume per mol gas kleiner wordt (want er wordt meer mol product toegevoegd), de reactie nog eens extra naar links zou gaan om het volume per mol gas te vergroten.

waar zit mijn fout?

groeten,

Joris

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: evenwichtsconcentraties van ammoniak

jorisboris schreef:als je bij (P,T) = constant bij een reactie 2 NH3 <-> N2+3H2 met meer dan 50 mol% N2 nog meer N2 toevoegt, zal het volume vergroten en zal er nog extra N2 worden aangemaakt.  

Joris


Hier staat dat wanneer N2 owrdt toegevoegd, er nog meer N2 wordt aangemaakt. Klopt toch niet?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 6

Re: evenwichtsconcentraties van ammoniak

zo staat het wel in het handboek, dat is juist hetgene wat ik niet snap, want volgens mij gaat de concentratie N2 dalen.

letterlijk staat er dit:

Als men aan een mengsel van N2, H2 en NH3 met meer dan 50 mol% N2 nog extra N2 toevoegt bij (P,T) = constant, dan wordt het volume groter.

door de reactie 2NH3 <-> N2 + 3H2 zal er nog extra N2 aagemaakt worden omdat het effect van de stijging van het aantal mol gas als reactie op de volumeverandering overheerst op het 'normale gedrag', waarbij de toegevoegde stikstof gedeeltelijk weer wegreageert.

volgens mij staat hier dus dat er meer stikstof gemaakt wordt omdat er door toevoeging van N2 een groter volume ontstaat en het evenwicht dus nog meer naar rechts kan schuiven.

ik snap echter niet waar dat groter volume vandaan komt, want daarover wordt in de opgave niks gezegd.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: evenwichtsconcentraties van ammoniak

En als ik de zin een beetje verbouw staat er dit:
jorisboris schreef:(...)

Als men aan een mengsel van N2, H2 en NH3 met meer dan 50 mol% N2 nog extra N2 toevoegt bij (P,T) = constant, dan wordt het volume groter.

door de reactie 2NH3 <-> N2 + 3H2 zal er nog extra N2 aagemaakt worden (...)waarbij de toegevoegde stikstof gedeeltelijk weer wegreageert.
Ik denk dat in de onderstreepte zin N2 vervangen moet worden door NH3, en dat dit een tikfout in het boek is.

Of er wordt bedoelt dat het normale gedrag (waarbij N2 wegreageert) niet plaats heeft omdat door stijging van het aantal mol gas als reactie op de volumeverandering extra N2 wordt aangemaakt.

In dat geval snap ik het ook niet, nee.

Bovendien zou het dan moeten zijn: ....het effect van de stijging van het volume als reactie op de toegenoment concentratie N2....., en niet andersom.

Maar als dit zou zijn, is dit wel een hele goedkope manier om stikstof te maken. Vreemd blijft dat hier staat dat wanneer je een stof aan een evenwicht toevoegt, dat er dan nog meer van die stof gevormd wordt.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: evenwichtsconcentraties van ammoniak

Is het niet zo dat door extra N2 toevoeging extra methaan gemaakt wordt ? (dat hadden jullie wel al door lijkt me)

En als je dan gaat kijken, per mol N2 wordt er 2 mol methaan aangemaakt dus krijg je zoiezo een groter volume ? 22,4mol/l :wink:

(of ben ik dan toch fout ?)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: evenwichtsconcentraties van ammoniak

Cycloon schreef:Is het niet zo dat door extra N2 toevoeging extra methaan gemaakt wordt ? (dat hadden jullie wel al door lijkt me)

En als je dan gaat kijken, per mol N2 wordt er 2 mol methaan aangemaakt dus krijg je zoiezo een groter volume ? 22,4mol/l  :wink:  

(of ben ik dan toch fout ?)
Methaan? Ammoniakgas bedoel je!

Maar bij gelijkblijvende P en T verandert je evenwichtsconcentratie niet, dus het evenwicht verschuift niet.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: evenwichtsconcentraties van ammoniak

Jah ammoniak idd :roll:

Maar als je een grotere concentratie stikstofgas krijgt, dan verschuift je evenwicht toch wel ?

Berichten: 1.379

Re: evenwichtsconcentraties van ammoniak

Ik vind dat Joris Boris en Raspoetin beide gelijk hebben. Indachtig de algemeen geldende regel dat als je een verandering gaat aanbrengen in een (dynamisch) evenwicht er een verschuiving gaat optreden die die verandering gedeeltelijk te niet doet.

Dus een deel van de toegevoegde N2 wordt omgezet in NH3

Het wordt echter anders als het volumen wordt vergroot zonder toevoeging van stikstof. Dan wordt de drukverlaging gedeeltelijk teniet gedaan door wat ontleding van ammoniak onder vorming van N2 en H2. Je ziet dat door moleculen te tellen in de reaktievergelijking. H. Zeilmaker
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 6

Re: evenwichtsconcentraties van ammoniak

het evenwicht kan volgens mij wel veranderen. hoewel de druk en de temperatuur constant blijven, kan volgens mij het volume per mol gas wel veranderen.

aan de andere kant is de vorming van NH3 een exotherme reactie (denk ik), dus is het mij ook niet helemaal duidelijk hoe het evenwicht kan veranderen bij constante temperatuur en druk.

Reageer