Blitzortung

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Blitzortung

Iets prachtigs dat ik net heb leren kennen: Blitzortung. Het is een project dat de bliksem bijna live in kaart brengt, zoals op het screenshot hieronder.

 

Amateurs in verschillende landen hebben een speciale radioontvanger die het electromagnetische pulsje van bliksem ontvangt. Het apparaat bepaalt de TOA (time of arrival) tot op de microseconde, en stuurt dat gegeven meteen door naar een centrale server. De server gebruikt het TOA-verschil van minstens 4 ontvangers om de plaats van de bliksem te achterhalen. Binnen een paar seconden verschijnt het resultaat op internet, onder andere bij www.lightningmaps.org. De radiele groene lijnen laten zien waar de puls ontvangen werd. De witte cirkel is een extraatje, als je inzoomt geeft hij de uitbreiding van het geluid weer. Op de website zie je de witte cirkel groeien. 

 

Eigenlijk zit er ook een andere fantastische mogelijkheid in verstopt: iedere keer een meting van de lichtsnelheid, direkt op basis van de TOA.

 
Blitzortung.png
Blitzortung.png (558.27 KiB) 302 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Blitzortung

Erg mooi inderdaad. Voor pakweg 100 euro kan je zelf zo'n ontvanger bouwen. Een volledige bouwbeschrijving is op de site te vinden.
 
Ik heb wel mijn vragen bij de nauwkeurigheid en het aantal gedetecteerde ontladingen. Vanmiddag een paar onweersbuien bekeken, en het viel mij op dat de bliksem opvallend vaak tegelijk in groepen (2 tot 6 stuks) voorkwamen. Een uitstervende onweerbui rond Dordrecht is minuten stil en toont dan 4 flitsen tegelijk op 4 verschillende plekken, zo'n 10 kilometer uit elkaar. Na een paar minuten stilte een groepje van 3 stuks enzovoort. Ook andere buien lieten dit vreemde gedrag zien.
 
Ik trek er de voorlopige conclusie uit, dat door de toch vrij lage resolutie dezelfde ontlading redelijk vaak onterecht als separate ontladingen wordt gedetecteerd.
 
 

Reageer