Springen naar inhoud

Groen Zoutzuur.

• Log in om te kunnen reageren

Mr. Hydrocarbon

Mr. Hydrocarbon

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 juli 2014 - 17:07

Hoi!

Ik had laatst had ik een liter 10% zoutzuur gekocht bij de Welkoop, want mijn zoutzuur raakte een beetje op.

Nu opende ik dus de nieuwe fles en zag dat het zoutzuur groen was :shock:.

Weet iemand ook wat dat groene is, en hoe kan ik mijn zoutzuur zuiveren.

Groetjes

Mr. Hydrocarbon

I am everywhere, you need me everywhere.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8809 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 juli 2014 - 17:52

Vreemd... ik zou niet weten waarom het groen zou zijn. Misschien is het een kleurstof, of anders toch een opgelost metaal (koper?).

Ik zou eens pakweg 50 ml droogkoken (buiten!) en zien wat het residu is.
Victory through technology

Mr. Hydrocarbon

Mr. Hydrocarbon

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 juli 2014 - 18:04

Oke, Ik dacht al dat het koper zou moeten zijn (Ik weet nog niet zeker maar ik denk Koper(I)Chloride).

2Cu + 2HCl rightarrow 2CuCl + H2

Maar hoe moet ik dan nu mijn zoutzuur gaan zuiveren??

Veranderd door Mr. Hydrocarbon, 22 juli 2014 - 18:30

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8809 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 juli 2014 - 01:08

Dat is nog best een lastige. In theorie is het niet zo gek moeilijk, een kwestie van destillatie. Als je zoutzuur kookt komt daar HCl gas uit, dat je door schoon water kunt leiden waar het in oplost om schoon zoutzuur te vormen.

In de praktijk is dat echter een behoorlijk gevaarlijk klusje dat ik echt zou afraden om te proberen als je niet beschikt over een laboratorium met zuurkasten en veilingheidsvoorzieningen.

Mijn idee van koper is overigens puur op kleur, en kan er echt helemaal naast zitten. Ik neem aan dat je het zoutzuur in plastic flessen koopt, en dan is het maar de vraag hoe daar koper (of iets anders groens) in terecht kan komen. Het zou me niet verbazen als het helemaal geen koper blijkt te zijn maar een bewust toegevoegde kleurstof die de bedoelde werking (wat is dat uberhaupt?) niet hindert.

Mr. Hydrocarbon

Mr. Hydrocarbon

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 juli 2014 - 06:22

Dankje! Maar waarom zou je bewust zoutzuur kleuren?

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juli 2014 - 10:26

Groenkleuring of geelkleuring van zoutzuur is ijzerverontreiniging. Die kleur krijg je niet eenvoudig weg. Het is een paar ppm ijzer dat zo sterk kleurt. Als het je stoort kun je beter een andere(betere, duurdere) kwaliteit kopen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8809 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 juli 2014 - 13:58

IJzer geeft voor zover ik het gezien heb in HCl altijd een gele tot rode kleur, afhankelijk van concentratie. Ook oplossingen van ijzer-2-chloride (dat zelf wel groen is) zijn geel.

Ik vraag me toch echt af wat het nou is - per ongeluk verontreinigd met zoveel metalen lijkt me onwaarschijnlijk (HCl wordt industrieel als gas gemaakt en daarna opgelost in water). Misschien dat er tijdens transport iets is mis gegaan, maar of het dan in de handel zou komen? Probleem is nl dat mensen het spul gebruiken in toepassingen in het milieu terecht komen (algen van de stoep af halen etc), en dan is verontreiniging met zware metalen niet acceptabel.

Misschien kun je de fabrikant mailen om te vragen of dit uberhaupt normaal is, en die weet wellicht ook wat het is en waarom het erin zit.

druipertje

druipertje

• >250 berichten
  • 374 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juli 2014 - 16:52

Kleur zegt niet. Groene kleur kan goed van ijzer komen, maar ook chroomcomplexen geeft deze kleur. Bekijk de metalen die in standaard rvs zitten en dikke kans dat een of een combinatie van deze metalen voor een kleurig complex zorgen

Mr. Hydrocarbon

Mr. Hydrocarbon

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 juli 2014 - 21:48

IJzer geeft voor zover ik het gezien heb in HCl altijd een gele tot rode kleur, afhankelijk van concentratie. Ook oplossingen van ijzer-2-chloride (dat zelf wel groen is) zijn geel.

Ik vraag me toch echt af wat het nou is - per ongeluk verontreinigd met zoveel metalen lijkt me onwaarschijnlijk (HCl wordt industrieel als gas gemaakt en daarna opgelost in water). Misschien dat er tijdens transport iets is mis gegaan, maar of het dan in de handel zou komen? Probleem is nl dat mensen het spul gebruiken in toepassingen in het milieu terecht komen (algen van de stoep af halen etc), en dan is verontreiniging met zware metalen niet acceptabel.

Misschien kun je de fabrikant mailen om te vragen of dit uberhaupt normaal is, en die weet wellicht ook wat het is en waarom het erin zit.

Ik vraag het me ook af, ik ga ook zo snel mogelijk contact opnemen met ''de Parel'' (de fabrikant).

Veranderd door Mr. Hydrocarbon, 23 juli 2014 - 22:17

Mr. Hydrocarbon

Mr. Hydrocarbon

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 juli 2014 - 22:14

Kleur zegt niet. Groene kleur kan goed van ijzer komen, maar ook chroomcomplexen geeft deze kleur. Bekijk de metalen die in standaard rvs zitten en dikke kans dat een of een combinatie van deze metalen voor een kleurig complex zorgen

Ik had dat ff opgezocht op wikipedia en die zei dat er een mogelijkheid is dat het de volgende stoffen bevat:

IJzer (Dit is volgens mij de reden waarom ze rvs hebben uitgevonden)

Koolstof

Chroom

Nikkel

Mangaan

Molybdeen

Stikstof

Silicium

Titanium

En een hoop zijn toch wel een zwaar metaal.

Veranderd door Mr. Hydrocarbon, 23 juli 2014 - 22:16

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8809 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 juli 2014 - 01:25

Chroom zou kunnen, maar dat hoort echt niet thuis in een product dat aan consumenten verkocht wordt.

Het zou best kunnen dat het zoutzuur onderweg is opgeslagen in een daarvoor ongeschikte tank en daar het een of andere metaal heeft gecorrodeerd waardoor deze kleuring is ontstaan, maar dat moet dan toch gevolg zijn van een fout. Indien dit de oorzaak is, is het voor de fabrikant/leverancier van groot belang dit te weten gezien:

- er wellicht ergens een leiding/tank/wagon/vrachtwagen staat te corroderen tot deze breekt met alle gevolgen van dien
- het product mogelijk onveilig is voor de consument
- zoutzuur normaliter niet groen is en er meer mensen met vragen en zorgen zullen zijn

Als ik een fles zoutzuur kocht met een inhoud die er groen uitzag zou ik dat sowieso niet vertrouwen en het direct naar het chemisch afval brengen en zeker niet gebruiken, maar ook de leverancier ervan inlichten. Een fout kan gebeuren, ernstiger gevolgen kunnen mogelijk vermeden worden.

Mr. Hydrocarbon

Mr. Hydrocarbon

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2014 - 11:26

Ja zou best kunnen, ik heb ook de leverancier een mail gestuurd.

Maar ik kreeg zonet een mailtje terug van hun anti-spam programma en zei dat mijn mail ''ge-bounched'' was, ook stond er nog bij ''mailbox unavailable'' .

Dus dit schiet ook nog niet veel op.

Veranderd door Mr. Hydrocarbon, 24 juli 2014 - 11:33

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures