[natuurkunde] Elektro: bespreking experiment

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 927

Elektro: bespreking experiment

Zou iemand kunnen helpen met dit vraagstuk,
ImageUploadedByTapatalk1406071997.093428.jpg
ImageUploadedByTapatalk1406071997.093428.jpg (57.99 KiB) 738 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Elektro: bespreking experiment

Is er ook bekend welk experiment? 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 927

Re: Elektro: bespreking experiment

Neen, ik moet juist het experiment beschrijven en verklaren..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Elektro: bespreking experiment

De tekst die je plaatst doet vermoeden dat er ergens in dat boek een experiment beschreven moet zijn. 
 
in de klas werd een experiment uitgevoerd ....
 
 
Er zijn nogal wat verschillende experimenten op dat gebied. Een ervan is dat elektroscoopverhaal waar je een paar weken geleden mee bezig was.
 
Maar er zijn nog vele andere. Zoiets bijvoorbeeld:
 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Elektro: bespreking experiment

wat is het materiaal van die staaf? glas, eboniet of P.V.C.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Elektro: bespreking experiment

Doet er toch niet toe? Pak een dobbelsteen en kies er eentje. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 927

Re: Elektro: bespreking experiment

Ja maar we hebben niet "werkelijk" gedaan in"De klas" . Dit is gewoon een oefening. Maar ik moet het nu beschrijven + verklaren op microscopisch vlak.. Kan iemand mik verder helpen aub?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Elektro: bespreking experiment

Zoals ik zeg, kies uit die drie een materiaal (want dat doet er niet wezenlijk toe, ze gedragen zich alledrie ongeveer gelijk) en volg dan de uitleg van het filmpje. En er zijn nog meer van die filmpjes te vinden als je video's googlet met zoekwoorden als "electrostatic attraction of paper"
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.617

Re: Elektro: bespreking experiment

Een proefje in de klas zou toch moeten kunnen, het is zo simpel. Je kunt het ook zelf doen: een kam of een ballon kan papiersnippers aantrekken.
 
Begin met jezelf te helpen. Niet meteen handen in de lucht en "help" roepen. Eerst zelf onderzoeken en de begrippen een plaats geven in je hoofd. Niet opgeven en blijven puzzelen, lezen, tekenen, samenvatten. Het duurt zo lang als nodig is, of het nou een uur is of een hele dag. Om je op weg te helpen een paar hulpvragen. De antwoorden kun je vinden in je theorieboek of anders op internet. Als op de onderstaande hulpvragen een antwoord hebt, kun je de vraag gemakkelijk beantwoorden. Gebruik ook de uitstekende uitleg bij het prima filmpje dat Jan hierboven postte.
 
  • Waaruit bestaat de lading en waar zit het in? 
  • Hoe kan lading van het ene naar het andere voorwerp overgaan?
  • Je kijkt door een microscoop die superveel vergroot (veronderstel dat dit zou kunnen). Wat zie je dan gebeuren?
  • Wanneer is een voorwerp geladen, wanneer is het neutraal?
  • Welke eigenschappen heeft lading en welke invloed hebben geladen voorwerpen op elkaar?

Berichten: 927

Re: Elektro: bespreking experiment

Is het onderstaande antwoord dan een antwoord op de 2 vragen? wnt ik begrijp niet goed hoe de het op microscopisch vlak het te verklaren of wat er zich afspeelde? (ik heb geen microscoop hier bij mij) Zou u een mogelijk antwoord kunnen geven?
 
Beschrijving experiment: beentjes van een positief geladen elektroscoop naderen we met een negatief geladen staaf:
1) negatieve staaf ver weg: hele elektroscoop positief geladen, blaadjes stoten elkaar af
 
2) negatieve staaf naderbij komend: meer elektronen worden uit de kop van de elektroscoop weggeduwd richting de blaadjes. de kop van de elektroscoop wordt dus positiever dan hij was, de blaadjes dus minder positief, (neutraler). De blaadjes stoten elkaar nog steeds af, maar minder en minder naarmate de staaf nadert
 
3) negatieve staaf nóg dichterbij: zóveel elektronen zijn uit de kop  richting de blaadjes geduwd dat de blaadjes effectief neutraal zijn. De blaadjes stoten elkaar niet meer af. 
 
4) negatieve staaf nóg dichterbij: zóveel elektronen worden nu uit de kop richting de blaadjes geduwd dat de blaadjes per saldo negatief worden en elkaar weer gaan afstoten, meer en meer naarmate de staaf blijft naderen. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Elektro: bespreking experiment

(ik heb geen microscoop hier bij mij)
 
 Je gaat daar met een microscoop niks van zien, elektronen zijn niet zichtbaar te maken.
 
maar dat is letterlijk de uitleg die ik eerder in die topic schreef, en die klopt voor zo'n elektroscoop, zoals ik ook al eerder zei. 
 
Maar de uitleg voor dat experiment met die staaf en die papiersnippers mag je nou echt eens zelf uit dat filmpje halen hoor. Het wordt er allemaal letterlijk voorgezegd. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 927

Re: Elektro: bespreking experiment

""maar dat is letterlijk de uitleg die ik eerder in die topic schreef, en die klopt voor zo'n elektroscoop, zoals ik ook al eerder zei. ""
 
 
bedoelt u deze uitleg:
 
 
1) negatieve staaf ver weg: hele elektroscoop positief geladen, blaadjes stoten elkaar af
 
2) negatieve staaf naderbij komend: meer elektronen worden uit de kop van de elektroscoop weggeduwd richting de blaadjes. de kop van de elektroscoop wordt dus positiever dan hij was, de blaadjes dus minder positief, (neutraler). De blaadjes stoten elkaar nog steeds af, maar minder en minder naarmate de staaf nadert
 
3) negatieve staaf nóg dichterbij: zóveel elektronen zijn uit de kop  richting de blaadjes geduwd dat de blaadjes effectief neutraal zijn. De blaadjes stoten elkaar niet meer af. 
 
4) negatieve staaf nóg dichterbij: zóveel elektronen worden nu uit de kop richting de blaadjes geduwd dat de blaadjes per saldo negatief worden en elkaar weer gaan afstoten, meer en meer naarmate de staaf blijft naderen. 
 
 
-> Is dit dan het antwoord van te verklaren op wat er zich op microscopisch vlak afspeelde?

heeft u misschien van dat filmpje in het nederlands, vind het nogal moeilijk in het engels..?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Elektro: bespreking experiment

Ja die bedoel ik, en nee, ik heb geen Nederlandse filmpjes.
Als je een opleiding op academisch niveau wil gaan volgen zul je zo'n filmpje toch minstens moeten kunnen volgen, dus dan is dit gelijk een mooie oefening :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 927

Re: Elektro: bespreking experiment

Dit is wat ik heb nu..
 
Beschrijving experiment:
 
De staaf is negatief, en de papiersnippertjes zijn positief. We wrijven een plastic staaf tegen een stukje wol of trui en houden hem dan boven de papieren snippers. We mogen deze snippers niet aanraken. Dan zien we dat de plastice staaf die werd opgewreven met een wollen doek , de lichte deeltjes aantrekt. Ze oefenen dus een kracht uit die sterker is dan het gewicht van de papiersnippers. Wanneer de papiersnippertjes de staaf raken dan wordt de staaaf positief en de snippertjes negatief.

 
=>Eerst gaan de papiersnippertjes springen naar boven, wordt dan geladen, stoten elkaar af, gaat naar beneden en wordt dan neutraal.
 
 
Is dit goed / antwoord op de vraag? of moet ik beter beschrijven..?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Elektro: bespreking experiment

om te beginnen zijn beide neutraal. 
Door wrijven wordt de staaf negatief geladen (de doek blijft dus positief geladen achter).
in de buurt van die papiersnippers verplaatsen er zich een klein beetje elektronen in die snippers van de staaf vandaan waardoor dat deel van de snipper dichtbij de staaf netto positief wordt geladen, en dat deel van de snipper iets verder weg van de staaf dus onvermijdelijk negatief. Het gaat om heel kleine verschillen, maar ook bij kleine ladingen worden elektrostatische krachten al gauw groot, groter dan de zwaartekracht op een snipper. 
 
speel eens met deze applet:
https://phet.colorado.edu/nl/simulation/balloons
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer