Kopercarbonaat (CuCO3), door middel van elektrolyse

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 27

Kopercarbonaat (CuCO3), door middel van elektrolyse

Hallo,
 
Ben net nieuw hier op dit forum en heb een grote interesse in scheikunde en natuurkunde.
 
Thuis ben ik bezig met allerlei experimenten (scheikundige en natuurkundige), vandaag ben ik bezig geweest met elektrolyse. Ik wou doormiddel van elektrolyse waterstof en zuurstof maken, echter dit ging anders. Toen ik de elektrodes in het water (met NaCl) stak zag ik mooi bubbeltjes ontstaan, alleen na een tijdje dreven er kleine blauw/groene korreltjes/stukjes in het water. Ik heb op wikipedia gekeken en op google gezocht naar "copper compounds" en daar zag ik het molecuul CuCO3 staan (naast andere die ik heb opgezocht om te kijken of die stoffen overeen kwamen met mijn gemaakte stof). Dus volgens mij heb ik kopercarbonaat gemaakt door elektrolyse, klopt dit? Ik heb ook geprobeerd een reactie vergelijking te maken:
 
Cu2+ + CO2 + H2O + e- -----> CuCO3 + H2 + O2 (NaCl heb ik achterwege gelaten.
 
 
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, alvast bedankt!
 
ps: ik heb nog even twee foto's toegevoegd.
Bijlagen
2014-07-24 11.53.07.jpg
2014-07-24 11.53.07.jpg (101.7 KiB) 1062 keer bekeken
2014-07-24 11.52.55.jpg
2014-07-24 11.52.55.jpg (111.66 KiB) 1062 keer bekeken
“Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow. The important thing is to not stop questioning.”

Berichten: 42

Re: Kopercarbonaat (CuCO3), door middel van elektrolyse

is het geen koper(II)hydroxide? dat heeft namelijk ook die kleur

Berichten: 27

Re: Kopercarbonaat (CuCO3), door middel van elektrolyse

Jeroen de Jong schreef: is het geen koper(II)hydroxide? dat heeft namelijk ook die kleur.
 
Dat weet ik dus niet.... koper(II) carbonaat heeft ook dezelfde kleur.... http://en.wikipedia.org/wiki/Copper(II)_carbonate
"Copper in moist air slowly acquires a dull green coating. The green material is a 1:1 mole mixture of Cu(OH)2 and CuCO3."[6]

2 Cu (s) + H2O (g) + CO2 (g) + O2 (g) → Cu(OH)2 (s) + CuCO3 (s)
This is the patina that forms on bronze and other copper alloy statues such as the Statue of Liberty.
Dit zegt wikipedia, ik denk dat het dus een mengsel is van koper(II) hydroxide en koper(II) carbonaat.
“Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow. The important thing is to not stop questioning.”

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Kopercarbonaat (CuCO3), door middel van elektrolyse

Tja, dat een bronzen beeld in lucht op den duur dezelfde kleur krijgt, betekent natuurlijk niet dat je dat hier ook krijgt. Waar is je brons, en waar is je lucht?
 
Bij elektrolyse krijg je aan de twee elektrodes altijd de "makkelijkste" reactie. En zuurstofvorming is best moeilijk. Koperhydroxide is al gauw makkelijker. En in je oplossing is er geen koolstof om het tot kopercarbonaat te laten reageren.

Berichten: 27

Re: Kopercarbonaat (CuCO3), door middel van elektrolyse

Ik heb met een buisje er CO2 in geblazen. Dus er zou dan wel koolstof in moeten zitten.
“Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow. The important thing is to not stop questioning.”

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Kopercarbonaat (CuCO3), door middel van elektrolyse

Ah, dat had je nog niet geschreven! Je moet wel precies zijn in je beschrijving. Ook nu schrijf je niet of je dit gedaan hebt voor of na de elektrolyse.
 
Kooldioxide lost niet zo goed op in water. Er zou dus heel weinig inzitten. En als er ergens weinig van is maakt dat een reactie weer moeilijker. En lees dan nog eens mijn opmerking dat de "makkelijkste" reactie optreedt bij een nette elektrolyse. En als je het doorblazen doet nadat de elektrolyse al is gedaan zou ik wel geïnteresseerd zijn of je nog iets hebt zien veranderen aan het neerslag. Een vaste stof reageert vaak maar heel langzaam met een opgeloste stof. Een reactiesnelheid wordt namelijk vaak bepaald door hoe goed de stoffen met elkaar zijn gemengd.

Berichten: 27

Re: Kopercarbonaat (CuCO3), door middel van elektrolyse

Tijdens de elektrolyse heb ik geblazen. Niet erna of ervoor maar terwijl de elektroden in het water staken. Nadat ik voor een paar min heb geblazen ben ik gestopt en heb ik de elektrolyse door laten gaan voor een paar min. En toen dreef er een blauw schuimlaag op de oplossing.

Ik ga het nu nog wel eens proberen en dit keer laat ik de elektrolyse eerst een paar minuten lopen (5 min ong.) daarna stop ik de elektrolyse en blaas er CO2 door voor een paar min en kijken wat er gebeurt.
“Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow. The important thing is to not stop questioning.”

Berichten: 27

Re: Kopercarbonaat (CuCO3), door middel van elektrolyse

Oke ik heb het net geprobeerd, drie keer zelfs; 1e, vooraf met een buisje CO2 in de oplossing blazen (H20 + NaCl) daarna 5 min. elektrolyse met 2 draadjes. Als uitkomst; er gebeurde niks, er werd alleen H2 en O2 geproduceerd voor de rest gebeurde er niets.
 
2e keer, nadat de elektrolyse 5 min heeft gedraaid er een paar min. CO2 erin geblazen. Als uitkomst; ik kreeg een groenig blauw schuim laag, de gehele oplossing heb ik door een koffie filter gehaald en de schuimlaag beef achter als residu. 
 
3e keer, tijdens de elektrolyse met een buisje CO2 in de oplossing blazen, nadat de 5 min om waren heb ik de elektrodes eruit gehaald en even gewacht tot dat er een blauwe schuimlaag ontstond. De gehele oplossing heb ik gefilterd, uiteindelijk kreeg ik een blauw residu.
 
Het enige verschil tussen de laatste twee is dat de 2e groenig blauw is en de laatste baby blauw is. Ik denk dat dat groene blauwe stof koper(II)hydroxide is en dat de baby blauwe stof koper(II)carbonaat is.
 
 
Bijlagen
2014-07-26 13.44.59.jpg
2014-07-26 13.44.59.jpg (118.17 KiB) 1083 keer bekeken
2014-07-26 13.42.09.jpg
2014-07-26 13.42.09.jpg (143.38 KiB) 1083 keer bekeken
2014-07-26 13.10.57.jpg
2014-07-26 13.10.57.jpg (193.33 KiB) 1083 keer bekeken
2014-07-26 13.39.39.jpg
2014-07-26 13.39.39.jpg (138.84 KiB) 1083 keer bekeken
“Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow. The important thing is to not stop questioning.”

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Kopercarbonaat (CuCO3), door middel van elektrolyse

Offtopic: heb je daar nu serieus mee zitten tekenen of is dat entropische kunst op dat een na laatste plaatje. :P

Berichten: 27

Re: Kopercarbonaat (CuCO3), door middel van elektrolyse

Fuzzwood schreef: Offtopic: heb je daar nu serieus mee zitten tekenen of is dat entropische kunst op dat een na laatste plaatje. :P
 
Euuhm nee dat is gewoon het residu in het filter! Hahaha als je het kunst vind dan wil ik het wel verkopen. Laten we zeggen 150 euro om mee te beginnen.
 
Even serieus, ik kreeg dat spul erg lastig van het filter af en moest het er af schrapen en op een petrischaaltje doen om het te laten drogen. :)
“Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow. The important thing is to not stop questioning.”

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Kopercarbonaat (CuCO3), door middel van elektrolyse

5 minuten. Heb je enig idee hoeveel stroom je doorvooerde? Wat voor een voeding heb je gebruikt? En hoeveel zout zat er in de oplossing?

Berichten: 27

Re: Kopercarbonaat (CuCO3), door middel van elektrolyse

9 volt batterij, gelijkspanning (bij wisselspanning heb je geen elektrolyse), hoeveel gram weet ik niet heb ik niet gewogen. Is dat van belang?? Ik heb 175 ml water gebruikt en daar wat zout in opgelost, zoveel dat het troebel werd.
“Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow. The important thing is to not stop questioning.”

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Kopercarbonaat (CuCO3), door middel van elektrolyse

Oei.... 9 volt is een heel hoge spanning voor een elektrolyse, dan gaat het mogelijk niet meer netjes. Aan de andere kant is een 9 volt batterij een vrij zwakke voeding, die kan niet zo veel stroom leveren. Overigens krijg je bij wisselspanning mogelijk wel een elektrolyse, alleen wisselen de kathode en anode dan voortdurend van plek. Het is zeker niet altijd zo dat de reacties dan weer teruglopen, hoor!
 
Hoeveel zout precies maakt niet uit, maar het is wel zo dat als je meer zout in je oplossing hebt, het geleidingsvermogen beter kan worden. Er is ook nog een groot verschil tussen welke ionen er actief zijn. Ik denk dat water met wat azijn bijvoorbeeld veel makkelijker geleidt dan zoutoplossing bij gelijke concentraties. 
 
Hoe maak je een "troebele zoutoplossing"? Een oplossing is bij mij nooit troebel!

Berichten: 27

Re: Kopercarbonaat (CuCO3), door middel van elektrolyse

Het is niet helemaal helder mijn zoutoplossing. Het is dan ook geen pure NaCl maar ook kaliumzouten. Ik denk dat het daaraan ligt. Dat met dat azijn ga ik zeker een keer proberen. En waar haal ik dan een goede spanningsbron vandaan?

Mvg
“Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow. The important thing is to not stop questioning.”

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Kopercarbonaat (CuCO3), door middel van elektrolyse

Ook kaliumzouten lossen goed op. Alleen als er niet oplosbare stoffen inzitten krijg je een troebel mengsel.
 
Een echt goede spanningsbron is duur. Ik vind alleen de spanning van 9V wat hoog. 3V zou denk ik beter zijn, twee 1,5V batterijen in serie zou je dan kunnen gebruiken. Wat je zou kunnen doen om het een beetje in de gaten te houden is er een stroommeter tussenzetten, dan zie je tenminste wat je doet. En dan kun je af en toe ook even de spanning over de cel meten, want een 9V batterij zal waarschijnlijk geen 9V kunnen blijven leveren.

Reageer