[biologie] embryonale ontwikkeling mesenchym

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

embryonale ontwikkeling mesenchym

Hallo,
 
In mijn boek staat er " Vanaf de 10de dag wordt de trofoblast aan de binnenzijde met een los weefsel bekleed het mesenchym, dat samen met de trofoblast het chorion vormt"
 
Dus mesenchym + trofoblast = chorion
 
Aangezien mesenchym hetzelfde is als chorionVLIES, betekent dit dat het chorionVLIES niet hetzelfde is als chorion zelf.
 
Nu in mn boek staat dat het chorion HCG produceert, maar op het internet staat dat het chorionvlies/mesenchym HCG produceert. Ik neem aan dat er gewoon bedoelt wordt dat het mesenchym/chorionvlies HCG produceert , nietwaar?

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: embryonale ontwikkeling mesenchym

Het hormoon humaan choriongonadotrofine (hCG) wordt geproduceerd door de placenta (moederkoek). De placenta wordt gevormd uit het chorion frondosum en het decidua basalis. Het chorion ontstaat inderdaad uit de trofoblast en het mesenchym (wat gevormd wordt uit het mesoderm).

Het chorionvlies is inderdaad niet hetzelfde als het chorion. Het vlies is een deel van het chorion. Mag ik vragen waar je hebt gevonden dat het mesenchym hetzelfde is als het chorionvlies?

Het chorionvlies produceert geen hCG, want dat is geen onderdeel van de placenta.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: embryonale ontwikkeling mesenchym

 
 
 Mag ik vragen waar je hebt gevonden dat het mesenchym hetzelfde is als het chorionvlies?
 
Ik twijfel hier ook aan, maar ik leidt dat mesenchym en chorionvlies hetzelfde zijn uit deze 2 teksten:
 
Afbeelding
 
en 
Afbeelding
 
Zou ik nog iets mogen vragen: 
 
In mn boek staat dat het chorion gevormd wordt uit het "mesenchym en de trofoblast."
Nu in een andere boek(waar ik deze bovenste tekening vandaan heb) staat er het volgende 
Afbeelding
 
Nu het eerste impliceert dat mesenchym samen met zowel de binnenste ALS buitenste trofoblast het CHORION vormt, terwijl de tekst hierboven zegt dat het CHORION gevormd is enkel uit het BINNENSTE deel van de trofoblast (namelijk cytotrofoblast) met het mesenchym. Weet u wat het chorion nu exact is?
 
Is het :
 
binnenste trofoblast + buitenste trofoblast + mesenchym
OF
binnenste trofoblast + mesenchym

Reageer