Term "woordenboek" juist op website?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Term "woordenboek" juist op website?

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum.

Hopelijk kunnen jullie een antwoord geven op mijn vraag:

Laatst werd ik aangesproken op het feit dat ik de term "woordenboek'' onjuist gebruik op mijn website http://www.marcovw.nl.

Het is namelijk zo, dat ik op mijn website allemaal technische systemen en onderdelen in de autotechniek uitleg. Om de site overzichtelijk te houden, heb ik een "woordenboek" ingericht, met de onderwerpen ingedeeld van a-z.

Omdat er soms wel 4 benamingen kunnen worden gegeven aan 1 onderwerp of onderdeel, zorg ik dat alle 4 de benamingen in mijn "woordenboek" genoemd worden om op 1 de zelfde pagina terecht te komen.

Nu mijn vraag:

Gebruik ik de term "woordenboek" goed? Omdat ik alles in categorieën ingedeeld heb van A-Z?

Of is de term "Index" of "Inhoud" beter op zijn plaats?

Alvast bedankt voor het meedenken,
 
Groeten,

Marco. 

 

Berichten: 12.262

Re: Term "woordenboek" juist op website?

Ook in een woordenboek kunnen meerdere betekenissen van een lemma worden gegeeven, dus dat wat betreft denk ik dat er niet zoveel aan schort.

In het algemeen is een woordenboek echter iets waarin je relatief veelvoorkomende woorden kunt vinden, en zeldzamere woorden naarmate je een groter exemplaar hebt.

Wat dat betreft is de lijst termen die je presenteert meer een index van specifieke termen voor de autobranche. Ik denk echter dat bezoekers van je site prima zullen begrijpen dat dat het geval is, en niet over de term 'woordenboek' zullen vallen.
Victory through technology

Berichten: 2

Re: Term "woordenboek" juist op website?

Bedankt voor uw antwoord.

Ik kreeg er namelijk wel een opmerking over dat het niet klopte. Vandaar dat ik ging twijfelen.

U heeft gelijk dat de bezoekers het prima zullen begrijpen, maar ik heb het nu toch aangepast als "autowoordenboek". Ik denk dat dit toch meer op zijn plaats is.
 
Het is een kleinigheidje, maar het is toch op de gehele site zichtbaar. 

Re: Term "woordenboek" juist op website?

Strikt genomen is het geen woordenboek, maar meer een begrippenlijst. Maar ik zou me daar niet al te druk om maken: als je er niet zelf op gewezen had, zou het mij niet eens zijn opgevallen. Je houdt nu eenmaal altijd mensen die over zulke kleinigheden willen zeuren, zeker op het internet!

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Term "woordenboek" juist op website?

Vraag me af of 'lexicon' hier een alternatief zou kunnen zijn.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Term "woordenboek" juist op website?

Er is niks mis met de term "woordenboek".
 
Mijn Van Dale (1976) geeft als 3e van 3 betekenissen 
 
-3 boek waarin in alfabetische of systematische orde de namen van zaken, personen, dieren, plaatsen enz. gegeven en verklaard worden, zaak- of vakwoordenboek, encyclopedie ..//..Woordenboek der Griekse en Romeinse Oudheid ..//..  woordenboek van scheepstermen
 
Eigenlijk ben je dus een online autotechnisch woordenboek aan het maken  =D>
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Term "woordenboek" juist op website?

Misschien past de term 'register' hier ook wel aangezien je het over A tot Z hebt zeg je. 

Reageer