Koelkastdeur niet te openen door vacuüm

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 242

Koelkastdeur niet te openen door vacu

Beste forumleden,
 
Ik hoop dat dit het juiste forum is voor mijn vraag.
 
De laatste tijd gaat mijn koelkast steeds moeilijker open. Ik denk zelf dat de rede een vacuüm in mijn koelkast is. Er zit een vast handvat op de deur, hiermee bedoel ik dus alleen iets om vast te houden en aan te trekken zonder mechanismes en hefboomwerkingen.
 
De laatste tijd trek ik heel mijn koelkast naar voren als ik deze open probeer te maken (begin normaal en dan trek ik steeds harder) de deur blijft echter gewoon dicht zitten. Met normale kracht is de koelkast niet te openen en verschuift hij ook niet. Wat ook bijna niet helpt is de koelkast tegen proberen te houden terwijl ik aan de deurgreep trek. Het meest effectieve lijkt met explosieve kracht aan de deur te trekken. Hiermee bedoel ik in 1 keer hard trekken (alleen jammer dat niet alle dingen die in de deur staan het overleven).
 
Ik zoek een oplossing voor dit probleem. Ik heb er al aan zitten denken om te zorgen dat de koelkast niet meer kan verplaatsen. Het probleem hiervan is dat ik in dat geval nog steeds kracht moet zetten om hem open te kunnen maken.
 
Ik heb er ook aan zitten denken om iets tussen de rubbers in te stoppen als ik de deur dicht doe. De bedoeling hiervan is dat ik dan met dat latje (o.i.d.) makkelijk kan zorgen dat er geen vacuüm meer is wanneer ik de deur wil openen. Ik ben alleen bang dat dit het rendement van de koelkast zal verpesten.
 
Iemand ideeën? Of sla ik de plank kompleet mis en is het geen vacuüm?
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Berichten: 7.068

Re: Koelkastdeur niet te openen door vacu

Er zit, als het goed is, een gaatje ergens in jouw koelkast. Dit gaatje zit in de koelkast om de onderdruk die ontstaat in een koelkast (afgekoelde lucht krimpt) op te kunnen heffen. Het klinkt alsof dat gaatje bij jouw koelkast dicht zit.

Om te testen of het aan de onderdruk ligt dat de koelkast niet open wil, zou je kunnen proberen de rubbers iets te bewegen zodat er lucht in de koelkast kan. Als de koelkast daarna zonder problemen open gaat dan is het inderdaad de onderdruk die voor het probleem zorgt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Koelkastdeur niet te openen door vacu

Wat ook wel eens wil helpen is de deur eerst aandrukken en dan pas opentrekken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Koelkastdeur niet te openen door vacu

Leg even een lucifer tussen het rubber van de deur en de koelkast voor je hem dicht doet, en wacht even. Zo maak je een tijdelijke weg voor de lucht.
 
Als het inderdaad een onderdruk probleem is, moet je nu de deur makkelijk open krijgen.

Berichten: 12.262

Re: Koelkastdeur niet te openen door vacu

Wat ook wel wil helpen is als je koelkast eenmaal grondig dicht zit, even met een vingernagel achter het rubber priegelen zodat er een kleine opening ontstaat.

Uiteraard niet zo best voor de rubbers om continu te doen, maar als je hem NU open wilt hebben zonder geweld werkt het prima.

Als het een vaccuum probleem is: het ding gewoon eens ontdooien, waarschijnlijk is die luchtinlaat dichtgevroren, en ik heb geen idee waar je die zou kunnen vinden.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Koelkastdeur niet te openen door vacu

Benm schreef:
Als het een vaccuum probleem is: het ding gewoon eens ontdooien, waarschijnlijk is die luchtinlaat dichtgevroren, en ik heb geen idee waar je die zou kunnen vinden.
Bij een moderne koelkast ergens onderaan de achterwand, op 20-30 cm van de bodem, dient tevens (of vooral, net hoe je het bekijkt) als condensafvoer.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Koelkastdeur niet te openen door vacu

luc schreef: Iemand ideeën? Of sla ik de plank kompleet mis en is het geen vacuüm?
Het is overigens geen vacuüm, er is gewoon wat onderdruk ontstaan doordat de lucht in de koelkast afgekoeld werd. Wet van Gay-Lussac ( http://en.wikipedia.org/wiki/Gay-Lussac%27s_law#Pressure-temperature_law ).
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 242

Re: Koelkastdeur niet te openen door vacu

Jullie hebben gelijk, ik heb het geprobeerd met een lucifer en het werkt. Als de lucifer ertussen zit trek ik de deur open met ‘normale’ kracht zonder dat de koelkast verschuift. Dus hoogstwaarschijnlijk onderdruk en geen vacuüm (vacuüm was gewoon de verkeerde term want ik bedoelde inderdaad onderdruk).  
 
Ik heb nog geen tijd gehad om het om goed naar de luchtinlaat/condensafvoer te kijken. Ik heb hem al wel gelokaliseerd en het is inderdaad op ongeveer 30 centimeter van de bodem op de achterwand. Na een vlugge blik en wat voelen viel mij op dat er best wat water in stond (ik zou het peil schatten op 20% van het buisje bij de opening). Zou het zo kunnen zijn dat er lokaal in de koelkast zoveel warmte onttrokken wordt dat het achterste gedeelte van de luchtinlaat/condensafvoer dichtgevroren is, en dus altijd na verloop van tijd dicht vriest?
 
Ik ga er vanavond in ieder geval even goed voor zitten met een zaklamp en een satéprikker.
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Koelkastdeur niet te openen door vacu

Kan ook gewoon stof zijn, of een spinnetje of zo. Kijk ook even aan de achterkant in het pannetje dat de condens opvangt, bovenop de pomp. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 242

Re: Koelkastdeur niet te openen door vacu

Bijna vergeten, weet niet of een laatste update gewaardeerd wordt maar bij deze:
 
Met de zaklamp kon ik goed zien dat er echt smurrie in zat. De koelkast ziet er van binnen verders schoon uit dus had niet verwacht dat er echt half verrotte etensresten in zouden zitten. Ik schat dat 90% van de condensafvoer met groenig slushpuppy ijs gevuld was. In het pannetje stond wel wat water maar ook hierin zat troep. Nooit geweten dat een koelkast zo smerig kan zijn terwijl hij in eerste instantie zo schoon oogt.
 
Achja na een grondige schoonmaakbeurt (als ik dan toch bezig ben) was de klus weer geklaard, geen last meer gehad van een klemmende deur.
Bedankt allemaal!
 
 
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Koelkastdeur niet te openen door vacu

luc schreef: Bijna vergeten, weet niet of een laatste update gewaardeerd wordt maar bij deze:
 
welzeker hoor. Fijn om te lezen dat het opgelost is. 
 
Nooit geweten dat een koelkast zo smerig kan zijn terwijl hij in eerste instantie zo schoon oogt.
 
De eerste keer dat ik in een huurhuis ging wonen vond ik dat de voorgaande bewoners maar viezeriken waren. 
Tot ik weer verhuisde en zag wat er allemaal onder en achter van alles terechtgekomen was op een paar jaar tijd.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer