[biologie] Onduidelijkheid ivm overkruising tijdens meiose (genetica)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Onduidelijkheid ivm overkruising tijdens meiose (genetica)

Hallo,
 
Ik heb altijd al geleerd dat tijdens meiose overkruising gebeurt. Nu vandaag tijdens het leren van "gekoppelde genen" zag ik het volgende staan:
 
Afbeelding
 
 
Afbeelding
 
Wat voor onzin is dit nu. Overkruising gebeurt toch altijd telkens je meiose hebt?
 
 
 
Bedankt!
 

Berichten: 7.068

Re: Onduidelijkheid ivm overkruising tijdens meiose (genetica)

Ik heb altijd al geleerd dat tijdens meiose overkruising gebeurt.
Bedoel je: "dat tijdens meiose overkruising kan plaatsvinden"? Het gebeurt namelijk niet altijd (zoals uit het voorbeeld dat is gegeven duidelijk is).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Onduidelijkheid ivm overkruising tijdens meiose (genetica)

Bedankt, dus er is niet echt een voorspelmechanisme die ons kan zeggen wanneer er wel & wanneer er geen overkruising gebeurt.
 
 
Nu er is nog iets wat ik graag zou willen vragen: waar ik het nu over had was "gekoppelde overerving" waar ze opeens begonnen over die " crossing over". 
Nu daarvoor hadden ze het over "ongekoppelde overerving" en dat ziet er zo uit:
Afbeelding
 
Daar zeiden ze niets over "overkruising" en de tekening hierboven (ivm ongekoppelde overevering) die verwijst ook nergens naar overkruising. Het is alsof ze "overkruising" even vergeten. Ik ben zeker dat er bij ongekoppelde overerving "ergens" wel overkruising gebeurt. Waarom hebben ze geen overkruising bij "ongekoppelde overerving" gehanteerd & wel bij gekoppelde overerving? Het is alsof ze de logica laten varen.

Berichten: 7.068

Re: Onduidelijkheid ivm overkruising tijdens meiose (genetica)

Misschien snap ik het niet helemaal, maar ik denk dat dit meer te maken heeft met het behapbaar maken van de stof. "Overkruising" is, voor zover ik het zie, totaal irrelevant voor "ongekoppelde overerving". Dit geldt niet voor "gekoppelde overerving". Daar is het wel relevant. Dat lijkt me dan ook de plek om het daar eens over te hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Onduidelijkheid ivm overkruising tijdens meiose (genetica)

 
 
 "Overkruising" is, voor zover ik het zie, totaal irrelevant voor "ongekoppelde overerving".
Bedoelt u dat er wel overkruising plaatsvindt, maar dezelfde resultaat wordt verkregen als we doen alsof er geen overkruising plaatsvindt?
 
En waarom zegt u dat overkruising hier irrelevant is?

Berichten: 7.068

Re: Onduidelijkheid ivm overkruising tijdens meiose (genetica)

Als ik het goed begrepen heb (ik geef geen garanties :P) dan kan overkruising gekoppelde genen ontkoppelen. Ongekoppelde genen kun je niet ontkoppelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Onduidelijkheid ivm overkruising tijdens meiose (genetica)

Maar in mn boek zeggen ze dat er geen overkruising is bij de mann. fruitvliegjes & wel bij de vrouwelijke fruitvliegjes.
Nu als dit het geval is waarom is er dan hier geen overkruising:
Afbeelding
 
Hier is nog het bewijs dat ze het echt zeiden:
Afbeelding

Berichten: 7.068

Re: Onduidelijkheid ivm overkruising tijdens meiose (genetica)

Dat tabelletje houdt zo te zien geen rekening met overkruising. Ik denk dat het doel van die tabel is om duidelijk te maken wat gekoppelde genen zijn en dat je dan bij twee genen in plaats van 16 mogelijkheden er maar 4 hebt. Als je verder snapt wat gekoppelde genen en overkruising zijn dan maakt het verder ook niet uit. Het idee dat boeken 100% accuraat zijn, is een illusie.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Onduidelijkheid ivm overkruising tijdens meiose (genetica)

Maar ik heb voor dat tabel ook een kruisingschema: Afbeelding
 
Hier zijn er 2 fenotypen , terwijl er 4 zouden moeten zijn als er overkruising is. Nu in een experiment kan het niet dat ze "geen rekening houden met overkrusing" zoals u zegt. Wat denkt u hierover??

Berichten: 7.068

Re: Onduidelijkheid ivm overkruising tijdens meiose (genetica)

Ik snap het probleem niet. Het plaatje laat zien wat het resultaat is als er geen overkruising plaatsvindt. Doen alsof overkruising niet bestaat noem ik "geen rekening houden met overkruising".

De tabel uit post #7 en de figuur uit de vorige post laten dezelfde situatie zien. Deze situatie komt NIET overeen met de situatie in de eerste post.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Onduidelijkheid ivm overkruising tijdens meiose (genetica)

 
 
 Doen alsof overkruising niet bestaat noem ik "geen rekening houden met overkruising".
Dit is toch niet mogelijk voor een experiment als (want een experiment moet de dingen tonen exact zoals ze zijn, dus met overkruising inclusief) :
AfbeeldingAfbeelding
 
Waarom we hier niet kunnen doen alsof er geen overkruising is?  Omdat men de AaBb vliegen kruist & kijkt wat men bekomt als in de 1e afbeelding hierboven. 
En ze zeiden dat vrouwelijke AaBb wel aan overkruising doen & mannelijke dat niet doen. Dat kan in een experiment niet "veranderd" worden, dus we kunnen niet 2 fenotypes hebben als de vrouwelijke AaBb overkruising doet (met blauwe pijl aangeduid dat er daar overkruising mist ). Bij een experiment als in de eerste afbeelding hierboven kan je toch niet "doen alsof" overkruising niet bestaat, want je laat de F1 AaBb kruisen en als de vrouwelijke wel aan overkruising doen, dan moet dit zich uitten in de F2 stap, waar we duidelijk enkel 2 fenotypes zien wat incorrect is zowel in de 1e als 2de afbeelding hierboven. Wat denkt u hiervan?

Berichten: 7.068

Re: Onduidelijkheid ivm overkruising tijdens meiose (genetica)

In een daadwerkelijk experiment kun je je niet ontrekken aan de werkelijkheid. Ik heb echter het idee dat het hier niet gaat om het beschrijven van daadwerkelijke experimenten. Ik heb het idee dat er met elk van de 'voorbeelden' een begrip wordt uitgelegd (overkruising en gekoppelde genen). Dat zo'n voorbeeld dingen weglaat om het uit te leggen begrip beter te isoleren vind ik niet onvoorstelbaar. Ik denk dat je je meer moet focussen op of je de begrippen snapt dan of alle voorbeelden wel helemaal realistisch zijn. Als je echt wilt weten of dit een fout is in het boek dan moet je dit de makers van het boek maar vragen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Onduidelijkheid ivm overkruising tijdens meiose (genetica)

 Ik heb echter het idee dat het hier niet gaat om het beschrijven van daadwerkelijke experimenten.
Afbeelding
 
Het gaat wel degelijk om een experiment. Dus als dit correct is dan is er geen overkruising bij de vrouwelijke F1, terwijl zij als regel (later) opstellen dat er wel altijd overkruising bij vrouwelijke F1 is:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Onduidelijkheid ivm overkruising tijdens meiose (genetica)

Dus als ik het goed begrijp is er in de bovenstaande afb een experiment met incorrecte gegevens voorgesteld? Dus met andere woorden als je nu de F1 vd bovenstaande afb met elkaar kruist, bekom je dus NIET 3 grijze  vliegen met lange vleugels en 1 zwarte met korte vleugels, nietwaar?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Onduidelijkheid ivm overkruising tijdens meiose (genetica)

 
 
 Ik heb echter het idee dat het hier niet gaat om het beschrijven van daadwerkelijke experimenten.
Ik vind dit dan een heel raar boek. Dat ze eerst nog zeggen dat "mendel de experimenten heeft uitgevoerd & dat dit zijn uitkomsten zijn":
Afbeelding
 
En dat dit eigenlijk helemaal NIET CORRECT is! Dit is dus gewoon verzonnnen! 
Ik lees boeken heel aandachtig & let op alle details, waardoor ik dus niet zomaar over dingen ga & dingen niet zie of niet opmerk. Zo probeer ik een zo correct mogelijke redenering op te bouwen. Als het nu echt zo is dat ze gewoon informatie verzinnen in de hoop dat studenten het concept snappen maar de fouten niet zien, dan vind ik dit geen correcte methode van boeken maken. Wat vindt u hiervan?

Reageer