Reeksen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 17

Reeksen

Bepaal de waarde voor m waarvoor
\(1 + e^{m} + e^{2m} + e^{3m} + ... = 10\)
 
 
Ik denk dat q=e? en dan zou ik deze formule willen toepassen:
\(s_{n}=x_{1} \frac{1-q^{n}}{1-q}\)
dus zou dat dan dit worden:
\(10=e^{m} \frac{1-e^{n}}{1-e}\)
? Maar dan zit ik nog steeds met zowel m als n als onbekenden?

Berichten: 546

Re: Reeksen

Bedenk dat 't om een oneindige reeks gaat, dat is wat aangegeven wordt door de '...' en het feit dat er daarna geen term meer staat.
Snap je de fout?

Berichten: 17

Re: Reeksen

Th.B schreef: Bedenk dat 't om een oneindige reeks gaat, dat is wat aangegeven wordt door de '...' en het feit dat er daarna geen term meer staat.
Snap je de fout?
Nee...
 
Is het dan met deze formule?
\(s=\frac{x_{1}}{1-q}\)
en dan
\(\sum_{n=1}^{+\infty } (e^{m})^{n}=\frac{e^{m}}{1-e}=10\)
maar dan is
\(e^{m}=10-10e\)
en dat kan toch niet  :(
 
 
Maar eigenlijk snap ik sowieso niet veel van reeksen, dus als iemand me eens kan uitleggen welke formules er zijn en wanneer die moeten gebruikt worden, of als iemand een goeie link heeft, want op wikipedia snap ik het ook niet goed...

Berichten: 555

Re: Reeksen

Felina schreef: Nee...
 
Is het dan met deze formule?
\(s=\frac{x_{1}}{1-q}\)
en dan
\(\sum_{n=1}^{+\infty } (e^{m})^{n}=\frac{e^{m}}{1-e}=10\)
maar dan is
\(e^{m}=10-10e\)
en dat kan toch niet  :(
 
 
Maar eigenlijk snap ik sowieso niet veel van reeksen, dus als iemand me eens kan uitleggen welke formules er zijn en wanneer die moeten gebruikt worden, of als iemand een goeie link heeft, want op wikipedia snap ik het ook niet goed...
 
Je gebruikt de verkeerde formule.
Deze rij is een meetkundige rij, lees daar even wat over en probeer er zelf achter te komen wat dat voor jou betekend.
Ik zou je het antwoord geven, maar dat kan je eenvoudig achterwaarts gebruiken. Dat zou niet goed zijn voor je begrip.
Als je alles goed doet, kan je het berekenen in 3 à 4 regels.(alle tussenstappen meegeteld)
 
Edit;
Ik zie nu dat je lichtjes andere resultaten gebruikt. Deze maken niet zo heel veel verschil.
Je zal alleen iets meer rekenwerk hebben. Je formule is bijna juist (nog steeds niet helemaal, het is een kleine fout).

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Reeksen

Is e een bekend getal?
Zo ja, dan zijn de termen allemaal bekend en kan je dus ook de som van (bv) 5 termen bepalen ...
De formule die je toepast komt 'ergens' vandaan, kan je daar iets van vertellen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Reeksen

Bedenk dat je hier te maken hebt met de sommatie van termen van een meetkundige rij, waarbij de reden q kleiner dan 1 is. Bepaal eerst q door de eerste en de tweede term van de rij te bekijken, en pas vervolgens de formule voor de somwaarde van deze rij toe om de gevraagde waarde van q te vinden.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer