(stromingsleer)Berekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

(stromingsleer)Berekening

Hallo,

Voor mijn profielwerkstuk moet ik weten hoe je de laminaire en turbulente grenslaag kan berekenen. Is hier een bepaalde formule voor? Ik weet dat dit behandeld word het het boek Eenvoudige stromingsleer deel 2, alleen die is niet te krijgen bij de plaatselijke bibliotheek.

Heeft er verder nog iemand bruikbare theorie, of een internetsite over de theorie van laminair en turbulente stroming?

Bij voorbaat dank,

Berichten: 19

Re: (stromingsleer)Berekening

Factoren die het stromingsbeeld bepalen zijn buisdiameter, de dichtheid van het medium, de dynamische viscositeit van het medium en de snelheid. Met behulp van het Reynoldsgetal worden deze factoren samengevoegd. Ik weet alleen ff niet hoe ik netjes een formule kan opschrijven, maar de formule om het Reynolds getal te berekenen > Re=vD/V

Hierin is v de snelheid in m/s, D de binnendiameter van de buis en V de kinematische viscositeit in m^2/s.

Voor een rechte buis geldt dat laminaire stroming stabiel is zolang het Reynoldsgetal lager is dan 2300. Hierboven is de laminaire stroming labiel en zal deze bij een verstoring overslaan in turbulente stroming.

Dit heb ik uit het boek Toegepaste energietechniek.

Ik heb een link voor je naar een pdf bestandje waar het een en ander in uitgelegt wordt. Dit helpt je vast verder.

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: (stromingsleer)Berekening

In geval van een laminaire stroming met ingangssnelheid v over de gehele doorsnede van de buis, zal de snelheidsprofiel aan de uitgang van de buis (mits de buis voldoende lang is) een parabolische vorm hebben (Poissieulle-stroming) waarbij aan de randen de snelheid 0 is en in het midden van de buis 2v. Het debiet is dan weer gelijk aan die in het begin.

In geval van turbulente stromingen kun je het niet in een formule bevatten omdat het vrij chaotisch is.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Reageer