Frequentieregelaar

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Frequentieregelaar

Hallo allemaal.
 
Ik ben voor school een opdracht aan het maken over de frequentieregelaar, de regelaar sluit ik aan op een 3-fasige draaistroommotor. En nu lees ik overal dat deze regelaar de cosinus phi verbetert.
Maar ik lees nergens hoe dat gebeurt., kan iemand mij misschien wat duidelijkheid verschaffen?
 
Bij voorbaat dank,
 
Gr, 
Rob

Berichten: 14

Re: Frequentieregelaar

Stel dat het een frequentieregelaar is die gevoed wordt met een 3 fase net en een 3 fase motor is aangesloten.

Dan zal de frequentieregelaar de 3 fase wisselspanning van zijn voeding intern omzetten naar een DC spanning en vervolgens weer omvormen naar een 3 fase wisselspanning die geschikt is voor de motor. 

De frequentieregelaar weet de cosy van de motor omdat je die moet invoeren -of hij meet het zelf- en zal aan de hand van die gegevens zorgen dat de stroom die hij uit het net trekt een zo klein mogelijke cosy heeft.

Dat is in het zeer kort de essentie.

Berichten: 2

Re: Frequentieregelaar

Ja dat had ik ook al begrepen, maar ik zie nog niet echt in hoe een frequentieregelaar de cos phi verbetert.
Heeft het te maken met de aanloopstroom die door gebruik van de frequentieregelaar niet 5 maar ongeveer 1,5/2 maal de nominaal stroom is??

Berichten: 77

Re: Frequentieregelaar

Robbos83 schreef: Ja dat had ik ook al begrepen, maar ik zie nog niet echt in hoe een frequentieregelaar de cos phi verbetert.
 
In een frequentieregelaar wordt de netspanning onmiddellijk gelijkgericht en afgevlakt dmv een filter. De grondtoon (50 Hz) van de stroom uit het net is dus min of meer in fase met de netspanning. De motorstroom komt echter uit de energie opgeslagen in dit afvlakfilter en heeft daarom geen direct verband meer met de netstroom. 

Reageer