staalstrip vervangen door rechthoekige buis?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

staalstrip vervangen door rechthoekige buis?

Hallo,
 
ik wil graag weten HOE ik het volgende moet berekenen, zodat ik het voor wat andere waarden maar hetzelfde probleem zelf kan overdoen.
 
Gegeven: een ijzeren strip van 2 cm bij 5 cm en 6 meter lang rust op zijn kant (dus op 2 cm) op twee draagpunten aan de twee eindes.
 
1. hoe bereken ik welke druk daarop kan worden uitgeoefend? De druk is gelijk verdeeld (dus niet alleen in het midden).
 
2. welke rechthoekige holle buis van ijzer kan vervolgens hetzelfe aan?
 
Wie kan een buitenstaander met HBO niveau deze berekeningswijze uiteenzetten?
 
groet

Berichten: 5

Re: staalstrip vervangen door rechthoekige buis?

Dag Francois 43.
Ik heb mijn Polytechnisch zak boek niet bij de hand, heb je de beschikking hierover of kan je er een lenen? hier staat gegarandeerd de formule die je zoekt. succes

Berichten: 42

Re: staalstrip vervangen door rechthoekige buis?

ik heb hier een linkie die misschien uitkomst biedt, maar je moet echter al wel bekend zijn met wat sterkteleer http://www.mile17.nl/ligger.php

Technicus
Berichten: 1.163

Re: staalstrip vervangen door rechthoekige buis?

Vraag 1 is vrij lastig.
Je moet de strip namelijk controleren op buigsterkte (breekt ie in het midden), afschuiving (breekt ie net naast de oplegging af), kip (valt ie om, en wordt ie daardoor slapper) en eventueel buiging (buigt ie zover door dat het niet meer bruikbaar is).
 
Vooral kip is lastig, en zeker ook afhankelijk van de werkelijke situatie. Hoe zit de strip bevestigd, waar en hoevaak?
 
Vraag 2 is makkelijker.
Als je eigengewicht even verwaarloosd en de staalkwaliteit van de strip en de koker gelijk zijn, dan kan je van de strip het traagheids(I)- en weerstands(W)-moment bepalen in beide richtingen.
Gebruik hiervoor Iy=(1/12)*b*(h^3) , Iz=(1/12)*h*(b^3) en Wy= 2Iy / h   (alle maten in mm)
 
Zoek nu op staaltabellen.nl een buis/koker waarvan Iy, Iz, Wy en Wz tenminste net zo groot zijn als van de strip, en dan zal die in ieder geval op buigsterkte, doorbuiging en kip voldoen. Je moet dan misschien nog wel op afschuiving controleren.
 
In ieder geval kan men je hier beter helpen als je meer gegevens geeft. Schetsen, foto's, situatieomschrijving. Alle beetjes helpen.

Berichten: 863

Re: staalstrip vervangen door rechthoekige buis?

2* 5 is veel te klein voor een dergelijke overspanning

Berichten: 3

Re: staalstrip vervangen door rechthoekige buis?

Dank je wel Jeroen de Jong en Coenco,
 
Ik leg wat meer uit, en nummer de vragen voor gemak door:
de strip (2x5 en 6m1 is voorbeeld) las ik vast boven tussen twee staanders van bv. 2,5 m1, zodat kip niet voorkomt, en zwabberen van de strip laat ik hier even buiten beschouwing. Dit is de voorkant van een verder open dakje tegen een grote en hoge muur.
 
De strip moet sneeuwbelasting aankunnen. Ik weet al dat tot 30 graden helling in NL dat 56 kg per m2 is (0,8 x 0,7N). Praktisch en simpel gezien moet ik dus de helft van de oppervlakte van het dakje tellen als last voor de strip (de andere helft gaat naar de drager van het dakje tegen de hoge muur.)
 
vraag3: hoe heet de kracht die hier berekend moet worden op de strip, en hoe is die berekening?
vraag4: hoe weet ik welke buis gelijkwaardig is als de strip? Dit is door CoenCo al ok beantwoord, denk ik: eerst waarden uitrekenen voor de strip en dan die waarden opzoeken voor de buis. Dus ga ik door over de waarden die nodig zijn voor de strip.
 
CoenCo spreekt over traagheidsmoment (L) en weerstandsmoment (W). Kun je ff zeggen in een dagelijks voorbeeldje wat die twee momenten zijn?
 
CoenCo schrijft:
> Gebruik hiervoor Iy=(1/12)*b*(h^3) , Iz=(1/12)*h*(b^3) en Wy= 2Iy / h   (alle maten in mm)
 
vraag5: hier zijn b en h breedte en hoogte van de strip? en ^3 betekent de macht van 3?
vraag6: Wz schrijft CoenCo niet erbij, ik neem aan dat dat is: Wz= 2Lz / h ?
 
alvast bedankt zover

Berichten: 863

Re: staalstrip vervangen door rechthoekige buis?

b en h zijn inderdaad de hoogte van de strip
^3is tot de derde macht zoals je schrijft
Wy is ook gelijk aan 1/6*b*h^2
 
Wz is 1/6*b^2*h
De statische waarde van het profiel in de z richting heb je eigenlijk niet nodig voor een berekening zonder zijwaartse belasting.
 
het optredende moment (M) in een ligger op 2 steunpunten is 1/8ql^2
de spaning in de ligger bepaal je vervolgens met spaning is M/Wy
De spanning mag dan niet hoger worden dan de staalkwaliteit (235N/mm2 voor s235)
 
je moet echter ook de vervorming nog controleren

Reageer