Water opwarmen dmv 'rocket stove'

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1

Water opwarmen dmv 'rocket stove'

Hallo allemaal,
 
 
Ik zit al een volle dag te puzzelen, maar kom er helaas niet uit.
Ik heb een rocket stove gebouwd, wat er ongeveer zo uit ziet: 
Afbeelding
 (verbluffend resultaat overigens).
 
De bedoeling is dat er in het midden een koperen leiding doorheen komt, die water voor een zwembad gaat verwarmen met behulp van een pomp.
 
Nu zag ik ergens op internet dat het erg efficiënt is als je het zo doet, dat er in het midden nog een losse cilinder komt te hangen, gevuld met water, en daar vervolgens weer je leiding doorheen laat lopen. Je conductie is met water hoger o.i.d...
 
Nu vraag ik me ten eerste af of dat klopt. Kan ik beter:
1. De koperen leiding simpelweg in het midden tegen de zijkant van de binnenste pijp laten lopen,
2. Een cilinder binnenin, gevuld met water, en daar de leiding doorheen laten lopen.
 
Nog voor de duidelijkheid wat ik bedoel, vergelijkbaar met dit:
 
Afbeelding
 
Daarnaast heb ik ook nog geprobeerd om te bepalen wat de goede verhouding is voor de lengte en diameter van het koperdraad, en de snelheid waarmee het water er doorheen moet. 
Hier kwam ik vooral veel op zitten puzzelen, zonder resultaat.
Ik ben uitgegaan van een koperdraad met een lengte van 10 meter, 15mm buitendiameter en 13 mm binnendiameter. De snelheid is voor mij een raadsel.
 
Als eerste heb ik geprobeerd de warmtestroom te bepalen aan de hand van de volgende formule die ik op dit forum tegenkwam, maar dat lukt helaas niet, omdat ik geen idee heb hoe ik de 'h' bereken, en wat die alfa nu precies inhoudt. 
Afbeelding
Vervolgens met andere formules:
U = 1 / ( 1/h1 + Δx/λ + 1/h2 )
&
Q = U A ΔT
 
Met
h1 = 6000 W/m2 * K 
h2 = 1000 W/m2 * K
Δx = 0,001 m
λ = 390
 
Kwam ik uit op U = 855
 
Daaruit Q afgeleid met:
U = 855
A = 2 π r h = 2*π*0,0065*10 = 0,47 m
ΔT = onbelangrijk, graadje of 40 minimaal is goed
 
En helaas.. ik kan het erg mooi maken, maar ik loop weer helemaal vast... Hoe ga ik zoiets bepalen? Ik heb geen idee helaas
 

Berichten: 42

Re: Water opwarmen dmv 'rocket stove'

Hoe kom je aan h1 en h2? want in feite is dat je alfa die je weergeeft. Deze alfa waarde is een waarde die de mate van energie uitwisseling aangeeft d.m.v. convectie.
 
Deze alfa-waarde zelf bepalen is weer een vak apart. Ooit gehoord van prandtl en nusselt getallen?
 
Om even terug te komen op je eerste vraag, ik zou persoonlijk gebruik maken van zo'n dergelijke spiraal maar dan zonder drum met water. Ik verwacht dat de spiraal zelf (in contact met de hete lucht) een groter oppervlak heeft dan de drum en zo dus het verwarmingsproces versneld.

Reageer