RVS beugels aan aluminium boot bevestigen. Hoe?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

RVS beugels aan aluminium boot bevestigen. Hoe?

Beste mensen,
 
Ik zit met een volgend probleem;
 
Ik heb een aluminium bootje (http://www.alumacraftnederland.nl/platbodems.htm), en wil aan de binnenkant een aantal beugeltjes bevestigen, om daar een touw door heen te doen, en nog wat andere redenen.
 
Nu zijn er blijkbaar geen eenvoudige kleine beugeltjes van aluminium te krijgen, maar alleen van die grote handvaten.  Ik heb bij de watersportzaak dus alleen rvs-beugeltjes kunnen krijgen, met het advies om deze niet vast te zetten met aluminium of rvs popnagels.  Ik moest "monel" popnagels gebruiken.
 
Het meest vervelende was dat ie dat wel adviseert met als beschrijving dat je anders iets als elektrolyse reactie kunt krijgen, maar verkopen doet ie ze niet.
 
Kortom, ik in Amsterdam naar allerlei ijzerwarenzaken en zo gebeld, maar niemand die die dingen op voorrad heeft, soms kunnen ze het bestellen, en er zijn zelfs zaken die denken dat het een merk betreft??
 
Ten eerste begrijp ik dat je idd een soort scheikundige reactie krijgt, tussen aluminium en rvs, ik begrijp alleen niet of ik daar ook last van kan krijgen?
 
Ik mag dus geen aluminium of rvs popnagels popnagels gebruiken, maar het rvs beugeltje wordt toch ook direct op de aluminium wand vastgepopt????  (het is weliswaar wel geverfd, maar ja???) 
 
 
Ik las ook iets dat als ik ga boren in aluminium ( dikte van de boot is volgens specs 1,35 mm), dat er een "beschermende oxidelaag"  verdwijnt?
 
Waar moet ik aan denken in dit soort situaties?  Mijn boot ligt niet constant in het water, dus misschien per jaar 10 tot 20 keer varen, en alleen met varen wordt ie te water gelaten.
 
Is het zo wie zo niet handig om eea vast te zetten in de wand van de boot? Omdat na verloop van tijd het materiaal wordt aangetast??
 
In mijn situatie zou het wel allemaal het makkelijkst zijn, anders moet ik allerlei constructies in de boot bedenken, waar ik het op vast kan zetten.
 
Ik hoor graag van jullie!  :D
 

Opmerking moderator

rwwh:Ik heb deze vraag even een eigen topic gegeven

Berichten: 42

Re: RVS beugels aan aluminium boot bevestigen. Hoe?

Zolang de anode (jou aluminium boot) groot is en de kathode (rvs handvat) klein is zal er in de regel heeeeel erg langzaam corrosie plaatsvinden

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: RVS beugels aan aluminium boot bevestigen. Hoe?

Tivano schreef: Ik las ook iets dat als ik ga boren in aluminium ( dikte van de boot is volgens specs 1,35 mm), dat er een "beschermende oxidelaag"  verdwijnt?
 
Ja, maar het sterke punt van aluminium is dat die oxydelaag zich binnen seconden herstelt en daarmee het onderliggende metaal afsluit. Als dat niet zo zou zijn, dan zou aluminium voor je ogen verpulveren tot oxyde.

Reageer