HTE elektrolyse

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

HTE elektrolyse

ik ben aan het denken een auto op waterstof te laten rijden en zijn rendement zo hoog mogenlijk te maken door de restwarmte te benutten.

maar ik weet nog niet echt hoe, ik was aan het denken aan hoge temperatuur elektrolyse maar hoe kan ik de warmte van de motor zo laten concentreren dat het water warmgenoeg wordt om dat te doen.

of heeft iemand een ander idee om de warmte bv rechtstreeks in elektriciteit om te zetten?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: HTE elektrolyse

Warmte zorgt niet voor elektrolyse, dat kan alleen door stroom over water te zetten. Toegegeven: de warmte zorgt ervoor dat de daadwerkelijke electrolyse ietsjes efficienter verloopt. Bedenk echter wel dat je je dynamo meer belast (de stroom moet ergens vandaan komen), wat weer vertaalt naar een grotere belasting op de motor. Ergo, als je je automotor waterstof laat produceren om weer als brandstof te gebruiken verspil je alleen maar energie.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: HTE elektrolyse

Door de verbrandingsmotor zo heet mogelijk te laten worden, zou het mogelijk moeten zijn met Peltier-elementen electriciteit op te wekken.
Aan de ene kant van de elementen de motor en aan de andere kant de (water)koeling.
Die waterkoeling moet dan wel groter worden gedimensioneerd want de temperatuur is daar aanzienlijk lager dan de motor.
 
dat wel natuurlijk

Berichten: 3

Re: HTE elektrolyse

op internet vind ik enkel van die hele kleine elementen met een heel laag voltage.

hoe kan je dit veranderen.

welke metalen kan je hier best voor gebruiken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: HTE elektrolyse

Door Peltier elementen in serie en parallel te schakelen kun je alle spanningen tussen 1 en 100 V gemakkelijk maken. Dus eerst bepalen welke spanning het beste rendement oplevert voor de elektrolyse en dan de optimale configuratie kiezen.
Een array (circa 4 mm dik) verwerkt 8 W/cm2 elektrisch vermogen om warmteverschil op te wekken van een graad of 50.
Hoe het in omgekeerde richting gaat is mij niet bekend. Als je er proefjes mee wilt doen: die dingen kun je gewoon kopen, bv. bij Conrad.
 
dat wel natuurlijk

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: HTE elektrolyse

Peltier-elementen zijn bedoeld om te koelen, niet om energie mee op te wekken.
Het rendement van een dergelijk systeem is veel te laag om zinvol toe te passen.
 
Over zinvol gesproken, een verbrandingsmotor laten werken op waterstof is dat ook niet. 
Waterstof heeft enkel meerwaarde omdat het toegepast kan worden in een brandstofcel. Een brandstofcel heeft geen bewegende delen wat de efficiëntie ten goede komt. Bovendien omzeil je met een dergelijk systeem de beperkingen die een verbrandingsmotor inherent heeft (Carnot-rendement). Tegenover deze meerwaarde staan een hoop nadelen van waterstof, die vooralsnog een succesvolle introductie ervan in de weg staan.
 
Met het gebruik van waterstof in een verbrandingsmotor combineer je de nadelen van beide werelden.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: HTE elektrolyse

willemgovaerts schreef: op internet vind ik enkel van die hele kleine elementen met een heel laag voltage.

hoe kan je dit veranderen.

welke metalen kan je hier best voor gebruiken
Protip: voor electrolyse heb je geen hoog voltage nodig, alleen een fatsoenlijk amperage.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: HTE elektrolyse

Marko schreef: Peltier-elementen zijn bedoeld om te koelen, niet om energie mee op te wekken.
Maar het werkt wel; dit wordt bijvoorbeeld gebruikt om een ventilator in een fornuisje te laten draaien dat hout efficiënter verbrandt dan gebruikelijk waar mensen op houtvuur koken binnenshuis.
 
MAARRR: Bij alle methoden waarbij je "restenergie" van een verbrandingsmotor wilt gebruiken moet je heel voorzichtig zijn dat je het gewone proces niet stoort. Het zou door veranderen van druk of temperatuur zomaar kunnen dat je extra "afval"-opbrengst in het niet valt bij het afgenomen rendement van de motor zelf. Zo heeft een gewone Carnot-cyclus een heet en een koud punt nodig, en als je het koude punt gaat verwarmen neemt het rendement af. Als je Duits goed is, luister dan eens naar deze podcast: verbrandingsmotoren

Reageer