Thermodynamica in vacuum

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Thermodynamica in vacuum

Hallo,
 
Als ik in een lachgas busje een gaatje prik, komt er snoeihard lachgas uit. Dit komt door het verschil in druk. Het apparaat eromheen wordt daardoor erg koud. Volgens mij komt dit doordat de reactie warmte onttrekt uit de omgeving. Mijn vraag is:
Wat gebeurt er als dit busje zich in een vacuum bevindt?
 
Het scenario is dus als volgt:
Het busje is aan het zijn in een vacuum. Op een of andere manier wordt er een gaatje in de bovenkant geprikt. Nu zit je met een gigantisch verschil van druk. Ik verwacht dan dat het gas er belachelijk snel uit komt zetten. Daarbij zou meer warmte worden onttrokken dan bij normale atmosfeer. Maar waar wordt de warmte vandaan gehaald in een vacuum?
 
Blijft het gas vloeistof in het busje? En zou de reactie geweldadig genoeg zijn om het busje uit elkaar te trekken?
 
Met vriendelijke groet,

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Thermodynamica in vacuum

1) hoezo lachgas??
2) er is geen "reactie" in scheikundige zin. Samengeperst gas expandeert, da's al. Net als een fietsband die leegloopt.
3) als je een buisje met een inwendige druk van zeg 5 atmosfeer lekprikt in de gewone lucht dan is het verschil met die gewone luchtdruk 4 atmosfeer. Doe je dat in een vacuüm getrokken ruimte dan is het drukverschil 5 atmosfeer, 25 % groter, en het buisje zal dan ook maar ietsje sneller leeglopen, niks gigantisch verschil, niks spectaculairs. 
4) Ook zal er maar iets meer afkoeling plaatsvinden, omdat het gas uit het buisje maar iets verder kan expanderen dan onder de tegendruk van een gewone atmosfeer. 
5) Er wordt bij snelle expansie juist (nagenoeg) nergens warmte vandaan gehaald, dat gaat veel te snel om effectief warmtetransport op gang te brengen. Dat heet dan een adiabatische expansie, dwz expansie zonder warmte-uitwisseling met de omgeving. Warmte voor de expansie wordt dan ook onttrokken aan het expanderende gas zelf. Dat is de reden dat zo'n lekke gasbus zo sterk afkoelt. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Thermodynamica in vacuum

De warmte wordt uit het lachgas gehaald.
Het vacuum vult zich dus met koud lachgas.
 
dat wel natuurlijk

Reageer