Springen naar inhoud

Ontdekking positron

• Log in om te kunnen reageren

MarcoPolo

MarcoPolo

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2014 - 14:15

Als je wikipedia (NL) raadpleegt onder de zoekterm "Positron" (zie link hieronder), dan zie je daar een foto van de loopbaan van een positron in een "cloud chamber". Het positron beweegt (volgens de experts) van onder naar boven. Gegeven de richting waarin het positief geladen positron beweegt (afbuigend naar links), kunnen we dan iets zeggen over de richting van het magnetisch veld waarin de "cloud chamber" zich bevindt?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Positron

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2461 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2014 - 17:33

Zie http://nl.wikipedia....Linkerhandregel en de beschrijving onder 2.

"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

MarcoPolo

MarcoPolo

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2014 - 19:15

Dank je. De uitleg van het feit dat het om een positief geladen deeltje gaat vind je bijvoorbeeld op blz. 22 van dit via google te downloaden boek (kort en bondig + afbeelding): 

http://nfist.pt/~abc/files/Introduction%20to%20Elementary%20Particles/Introduction%20to%20Elementary%20Particles%20(gnv64).pdf 

Maar als ik de FBI-regel toepas ("magnetic field into the page", deeltje vliegt omhoog), dan is de kracht alleen naar links voor een negatief geladen deeltje (terwijl dit een positron is). Waar mis ik iets?

Link werkt niet, geloof ik. Pdf van het voek via Google te vinden: Introduction to elementary particles, David Griffiths.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 04 augustus 2014 - 19:43

FBI regel? nooit van gehoord! je moet de wet van Lorentz toepassen.

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2383 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2014 - 19:58

FBI regel? nooit van gehoord! je moet de wet van Lorentz toepassen.

Das dezelfde :P

F staat voor de kracht op het deeltje, B staat voor het magnetisch veld en I is de snelheidsvector van het deeltje (de stroom).

while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 04 augustus 2014 - 20:38

wet van Lorentz

LaTeX

dit in combinatie met de rechtse schroefregel. Ook wel kurketrekkerregel genoemd.

MarcoPolo

MarcoPolo

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 augustus 2014 - 21:53

Bedankt voor jullie (algemene) reacties, maarre ... wie kan mij nou wat meer vertellen dan dat de verkeerslichten ROOD, ORANJE en GROEN zijn ("if you what I mean")?  ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures