Herhaalbaarheid berekenen van meetmethode (chemometrie)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Herhaalbaarheid berekenen van meetmethode (chemometrie)

Ik weet niet in hoeverre ik hiervoor wel op het juiste forum ben, maar ik had graag wat hulp/info gehad over het berekenen van de herhaalbaarheid van een bepaalde meetmethode (voor eindverhandeling).
 
Voor mijn onderzoek heb ik twee methodes consequent toegepast. Om de methodes te testen op herhaalbaarheid, heb ik beide methodes 8 keer uitgevoerd op eenzelfde staal en gemeten. Ik had graag statistisch bepaald in hoeverre de gebruikte methodes wel betrouwbaar zijn (herhaalbaar).
 
Resultaten (1e methode):
 
23,03 24,30 24,20 22,74 22,09 22,98 22,52 22,56
 
Kan iemand mij hierbij via chemometrische bepalingen mee helpen?

Berichten: 80

Re: Herhaalbaarheid berekenen van meetmethode (chemometrie)

RSD = (standaard deviatie / gemiddelde)*100%
 
STDEV:

0.795429
 
GEM:

23.0525
 
RSD= (0.795429 / 23.0525)* 100% =

3.45051

Berichten: 2

Re: Herhaalbaarheid berekenen van meetmethode (chemometrie)

Zijn er bepaalde grenzen met toelaatbare percentages, of kan je enkel de nauwkeurigheid van analyses ermee vergelijken?
 
Bedankt!

Berichten: 80

Re: Herhaalbaarheid berekenen van meetmethode (chemometrie)

De eis voor de herhaalbaarheid is gebaseerd op het principe dat de herhaalbaarheid twee tot drie keer kleiner is dan de intralaboratoriumvariatiecoëfficiënt!
 
Deze twee of drie keer verschilt echter per validatie!

Berichten: 80

Re: Herhaalbaarheid berekenen van meetmethode (chemometrie)

Eisen aan de reproduceerbaarheid zijn gebaseerd op de schatting met de Horwitz vergelijking. Met deze vergelijking kan eenvoudig geschat worden wat de verwachte variatiecoëfficiënt (PRSDR (%)) van de bepaling zal zijn.
 
PRSDR = 2.C-0.15
 
C             =              De concentratie van de te bepalen verbinding, uitgedrukt als dimensieloze massa fractie
 
De eis van het onderzoek is dat de intralaboratoriumreproduceerbaarheidsvariatiecoëfficiënt kleiner moet zijn dan x keer de PRSDR. Dit zal dus x% geven
 
Voor de RSD geldt dan dat je die waarde moet delen door 2 of 3 (validatie afhankelijk), is de berekende RSD(3.45051) kleiner dan de RSD die je net hebt berekend dan is de herhaalbaarheid goed. Mocht deze hoger zijn dan is deze echter fout en zal je opnieuw naar je methode moeten kijken!

Berichten: 301

Re: Herhaalbaarheid berekenen van meetmethode (chemometrie)

De RSD is handig om "appels" met "peren" te vergelijken, voor een reeks van metingen van hetzelfde monster kun je beter naar de standaard deviatie kijken(om het simpel te houden).

De grenzen hiervoor kunnen verschillen per methode en concentratie en wat acceptabel is volgens de bijbehorende ISO normen(indien deze bestaan).
Voor een bepaalde analyse kan een RSD van < 1% vereist zijn, maar dit kan ook <5% zijn als er geen betere methode beschikbaar is.
 
Het Horowitz gedeelte is toegevoegde informatie, maar niet nuttig voor herhaalbaarheid(wel voor reproduceerbaarheid, maar dat was je vraag niet en de relatie hiertussen is meer een algemene vuistregel).

Verder is het gelimiteerd tot analytische methoden die de resultaten uitdrukken in concentratie van massa.
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Reageer