Hoe de data te interpreteren?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Hoe de data te interpreteren?

Voor mijn masterscriptie onderzoek ik zowel de adoptie van, als de tevredenheid over een mobiele applicatie in een ziekenhuis. 
 
Ik heb enquêtes afgenomen waarin vragen zijn gesteld die rechtstreeks uit de literatuur komen. Voor de adoptie is dit het technology acceptance model van Wu et al. 2011 en voor de tevredenheid is dit het measure of job satisfaction (MJS) van Traynor and Wade (1993). De methodes blijken beide valide te zijn en alle factoren en hun bijbehorende vragen zijn reliable, getest met cronbach apha. Daarnaast hebben ze goede predictive power (R2). 
 
Mijn vraag is nu of ik mijn vragenlijst ook weer moet controleren op reliability of dat ik mag aannemen dat de vragen en bijbehorende factoren gewoon valide zijn. Zo ja, hoef ik dan alleen maar met descriptives de resultaten te beschrijven? 
 
Daarnaast is het model van Wu et al. (2011) gevuld met standardized coefficients en met de coëfficiënt of determination. Mijn vragen zijn gesteld op een 5 punt Likert schaal. Hoe kan ik met deze resultaten de behavioral intention to use voorspellen? 
 
Bedankt!
Bijlagen
Wu et al. 2011.pdf
(401.55 KiB) 160 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Hoe de data te interpreteren?

Als het echt goed gevalideerd is in relevante samples hoef je dat niet te herhalen (zeker niet als ook de Nederlandse versie is gevalideerd). Maar het kost natuurlijk niet zoveel moeite om even een Cronbach's alpha te draaien.

Je tweede vraag snap ik niet helemaal. Wil je iets gaan doen met de coefficienten uit het paper?

Berichten: 3

Re: Hoe de data te interpreteren?

Bedankt! Punt is dat als ik cronbach alpha draai hij niet overal boven de 0,7 is. Maar dit komt waarschijnlijk ook door de kleine sample.

Reageer