Springen naar inhoud

buigspanning berekenen

• Log in om te kunnen reageren

cedricvb

cedricvb

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 augustus 2014 - 11:24

beste,

ik heb een balk van 1600mm breedte 8mm hoogte en 374mm hoogte.

ik moet de optredende buigspanning berekenen van de balk.

in de bijlage vind u een foto van de krachten die op de balk komen. de 3 krachten die van boven op de balk komen zijn elks 50N en de 2 krachten (steunpuntreacties) beneden aan de balk zijn 75N. de balk ( plaat) is gemaakt van triplex hout.

alvast bedankt.

Bijgevoegde miniaturen

• balk sterkteleer.png

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jeroen de Jong

Jeroen de Jong

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 augustus 2014 - 12:03

heb je zelf al een idee hoe je het zou aanpakken?

cedricvb

cedricvb

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 augustus 2014 - 13:19

heb je zelf al een idee hoe je het zou aanpakken?

beste,

ik was aan het denken om met momenten te doen. dus het moment ten opzichte van 1 steunpunt ? want er is een formule voor de buigspanning : 

σ = Mb/W  maar dan moet ik het weerstandmoment hebben en dat heb ik niet. ik heb dit vroeger in het school gezien maar ik ben alles vergeten.. ik heriner me nog dat er nog een formule is en dat is σ = F/A . ik zou er aan beginnen met de momenten rond 1 steunpunt te halen dus als je het eerste steunpunt pakt (Ma)   dan is Ma = 50x(-0.4m) +50x0.4m + 50 x 1.2 m = 60N/m² . als ik de formules heb die ik moet toepassen dan lukt het me nog wel denkik maar ik haal veel formules door elkaar van buiging of afschuiving of trek en druk..

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 05 augustus 2014 - 13:46

zie je kans om de dwarskrachtenlijn en de buigende momentenlijn te tekenen.

ben je bekend met deze begrippen?

cedricvb

cedricvb

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 augustus 2014 - 14:16

zie je kans om de dwarskrachtenlijn en de buigende momentenlijn te tekenen.

ben je bekend met deze begrippen?

hier ben ik niet bekent mee ...

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 05 augustus 2014 - 17:56

img029.jpg

snap je dit?

in punt B en D treedt het maximale buigend moment op en heeft in beide punten dezelfde grootte

dit maximale buigend moment in de punten B en D heeft dus een grootte van

M_b(maximaal)=+2000N.cm

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 augustus 2014 - 22:29

beste,

ik was aan het denken om met momenten te doen. dus het moment ten opzichte van 1 steunpunt ? want er is een formule voor de buigspanning : 

σ = Mb/W  maar dan moet ik het weerstandmoment hebben en dat heb ik niet. ik heb dit vroeger in het school gezien maar ik ben alles vergeten.. ik heriner me nog dat er nog een formule is en dat is σ = F/A . ik zou er aan beginnen met de momenten rond 1 steunpunt te halen dus als je het eerste steunpunt pakt (Ma)   dan is Ma = 50x(-0.4m) +50x0.4m + 50 x 1.2 m = 60N/m² . als ik de formules heb die ik moet toepassen dan lukt het me nog wel denkik maar ik haal veel formules door elkaar van buiging of afschuiving of trek en druk..

De aanpak van Aad is de goede.

Stap 1: schrijf het globale evenwicht uit en vind de reactiekrachten (momenten)

Stap 2: maak snedes: begin van links naar rechts en schrijf het evenwicht uit van het stukje dat je nu beschouwt in functie van de lopende coördinaat x voor N,D en M. Op die manier neem je steeds een stukje meer mee in je berekening. OP het einde bekom je M(x) en kan je de maximale buigspanning vinden door de afgeleide van M gelijk aan 0 te stellen.

"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

cedricvb

cedricvb

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 augustus 2014 - 13:19

attachicon.gifimg029.jpg

snap je dit?

in punt B en D treedt het maximale buigend moment op en heeft in beide punten dezelfde grootte

M_b(maximaal)=+2000N.cm

de buigende momentlijnen snap ik! de dwarskrachtlijnen dat snap ik niet zo goed. maar ik ben er nu al een heel stuk verder mee ! maar hoe kom je dan aan de 2000N.cm van welke formule komt dit?

alvast bedankt!

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 06 augustus 2014 - 17:36

eerst maar wat uitleg over die dwarskrachtenlijn.

je begint de dwarskrachtenlijn te tekenen in punt E en werkt dan horizontaal naar links zodanig dat je uiteindelijk in punt A terecht komt

in punt E teken ik een dwarskracht van 50N naar beneden.

dan bewegen we ons 40 cm naar links totdat we in punt D terecht komen.

maar over deze afstand van 40 cm naar links veranderd de dwarskracht niet.

in punt D veranderd de zaak want nu komt er een dwarskracht bij van 75N omhoog

dit geeft in punt D een resulterende dwarskracht van -50+75=+25N (die boven de dwarskrachtenlijn uitsteekt)

verplaatsen ons nu over een afstand van 40 cm van punt D naar punt C dan zal die dwarskracht van +25N in punt D niet veranderen.

in punt C aangekomen komt er weer een dwarskracht bij van 50 N naar beneden.

dat geeft in punt C een resulterende dwarskracht van +25N-50N=-25N t.o.v. de dwarskrachtenlijn.

nu gaan we weer 40 cm naar links totdat we in punt B aankomen.

gaande van C naar B veranderd die dwarskracht van -25N niet.

in punt B aangekomen komt er weer een dwarskracht bij van +75N

dat resulteerd in punt B tot een resulterende dwarskracht van -25N+75N=+50N

gaande van punt B naar punt A zal deze dwarskracht niet veranderen.

in punt A aangekomen komt er weer een dwarskracht bij van 50N naar beneden.

dat resulteerd in een dwarskracht in puntA van +50N-50N =0N in punt A

nu zijn we klaar.

is de uitleg tot zover duidelijk?

cedricvb

cedricvb

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 augustus 2014 - 10:00

eerst maar wat uitleg over die dwarskrachtenlijn.

je begint de dwarskrachtenlijn te tekenen in punt E en werkt dan horizontaal naar links zodanig dat je uiteindelijk in punt A terecht komt

in punt E teken ik een dwarskracht van 50N naar beneden.

dan bewegen we ons 40 cm naar links totdat we in punt D terecht komen.

maar over deze afstand van 40 cm naar links veranderd de dwarskracht niet.

in punt D veranderd de zaak want nu komt er een dwarskracht bij van 75N omhoog

dit geeft in punt D een resulterende dwarskracht van -50+75=+25N (die boven de dwarskrachtenlijn uitsteekt)

verplaatsen ons nu over een afstand van 40 cm van punt D naar punt C dan zal die dwarskracht van +25N in punt D niet veranderen.

in punt C aangekomen komt er weer een dwarskracht bij van 50 N naar beneden.

dat geeft in punt C een resulterende dwarskracht van +25N-50N=-25N t.o.v. de dwarskrachtenlijn.

nu gaan we weer 40 cm naar links totdat we in punt B aankomen.

gaande van C naar B veranderd die dwarskracht van -25N niet.

in punt B aangekomen komt er weer een dwarskracht bij van +75N

dat resulteerd in punt B tot een resulterende dwarskracht van -25N+75N=+50N

gaande van punt B naar punt A zal deze dwarskracht niet veranderen.

in punt A aangekomen komt er weer een dwarskracht bij van 50N naar beneden.

dat resulteerd in een dwarskracht in puntA van +50N-50N =0N in punt A

nu zijn we klaar.

is de uitleg tot zover duidelijk?

beste,

dit is een zeer goede en duidelijke uitleg. nu snap ik ze helemaal!.

dankjewel dit kan ik zeker gebruiken! nog 1 vraagje hoe kom je aan de 2000N.cm en de 1000N.cm? want ik kom aan 6000N.cm

cedricvb

cedricvb

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 augustus 2014 - 15:45

attachicon.gifimg029.jpg

snap je dit?

M_b(maximaal)=+2000N.cm

als ik Mb (maximaal ) dan kom ik op een waarde van 4000 N.cm ( de reactie hier boven zat een foutje in mijn formule) 

als ik het gewoon met mijn kennis van momenten bereken kom ik Mb = 50x(-0.4) +50x(-0.4) + 75x0.8 + 50x1.2 = 40 N.m

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 07 augustus 2014 - 22:49

cedricbv, ik ben er vanavond niet toe gekomen om je de buigende momentenlijn uit te leggen.

dat spijt me.

ik zal proberen om vrijdagavond die buigende momentenlijn aan je uit te leggen.

jij komt uit op een maximaal buigend moment van 4000 N.cm en op een maximaal buigend moment van 40 N.m.

beide waarden zijn fout.

dat zal ik je vrijdagavond uitleggen.

beide waarden zijn gelijk aan elkaar : 4000 N.cm=40N.m

aad

Veranderd door aadkr, 07 augustus 2014 - 22:53

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 08 augustus 2014 - 18:26

nu die buigende momentenlijn.

we kijken weer naar de dwarskrachtenlijn en we beginnen nu in puntA en werken horizontaal naar rechts toe totdat we uiteindelijk in punt E aangekomen zijn.

als je de dwarskrachtenlijn bekijkt bestaat deze uit 4 rechthoeken.

de meest linkse rechthoek bevind zich boven de dwarskrachtenlijn, en we stellen de oppervlakte van deze rechthoek positief.

gaande van B naar C zien we op de dwarskrachtenlijn een rechthoek die zich onder de dwarskrachtenlijn bevind. deze oppervlakte van deze rechthoek stellen we negatief.

gaande van C naar D opde dwarskrachtenlijn zien we weer een rechthoek die zich boven de dwarskrachtenlijn bevind. deze oppervlakte stellen we weer positief.

Gaande van D naar E op de dwarskrachtenlijn zien we weer een rechthoek die zich onder de dwarskrachtenlijn bevind.

de oppervlakte van deze rechthoek stellen we weer negatief.

de oppervlakte van de meest linkse rechthoek van de dwarskrachtenlijn stelt een positief buigend moment voor van hoogte keer basis =+50N.40 cm=+2000 N.cm.

gaande van punt B naar punt C doorlopen we nu een rechthoek waarvan de oppervlakte negatief is . deze oppervlakte stelt een negatief buigend moment voor van hoogte keer basis =-25N.40 cm =-1000 N.cm

gaande van C naar D op de dwarskrachtenlijn komt er weer een positief buigend moment bij van +25N.40cm=+1000N.cm

gaande van D naar E op de dwarskrachtenlijn komt er weer een negatief buigend moment bij van hoogte keer basis =-50N.40 cm =-2000 N.cm

nu gaan we weer de dwarskrachtenlijn bekijken, en we beginnen in punt A en we bewegen ons horizontaal naar rechts totdat we in puntE aangekomen zijn .

neem nu in punt A van de dwarskrachtenlijn een denkbeeldige vertikale rechte aan en deze denkbeeldige vertikale rechte laten we beginnen in punt A van de dwarskrachtenlijn en verplaatsen deze denkbeeldige vertikale rechte horizontaal naar rechts totdat deze rechte in punt E is beland van de dwarskrachtenlijn.

nu laten we de denkbeeldige vertikale rechte beginnen in punt A van de dwarskrachtenlijn en verplaatsen deze rechte over een afstand van 20 cm horizontaal naar rechts.

dan zal deze rechte een oppervlak bestrijken van de linker helft van die meest linkse rechthoek op de dwarskrachtenlijn.

deze oppervlakte is positief en stelt een positief buigend moment voor van +50N. 20 cm =+1000 N.cm

als we nu naar punt A van de buigende momentenlijn kijken, dan is het buigend moment daar gelijk aan nul , want die denkbeeldige vertikale rechte die in punt A aangrijpt heeft een oppervlakte bestreken van nul op de dwarskrachtenlijn.

als we die denkbeeldige rechte nu horizontaal verplaatsen van punt A naar puntB op de dwarskrachtenlijn, dan zal deze rechte een totale oppervlakte bestrijken  bestrijken van de totale rechthoek (de meest linker rechrhoek op de dwarskrachtenlijn.

dan zal in punt B op de buigende momentenlijn een positief buigend moment ontstaan van +50N.40 cm=+2000 N.cm

nu gaan we die denkbeeldige vertikale rechte op de dwarskrachtenlijn verplaatsen van punt A naar punt C

dat geeft nu in punt C van de buigende momentenlijn een resulterend buigend moment van +50N .40 cm -25N.40 cm =+1000N.cm in punt C van de buigende momentenlijn.

als we nu die denkbeeldige vertikale rechte horizontaal verplaatsen van punt A naar punt D op de dwarskrachtenlijn dan zal deze vertikale rechte een totale oppervlakte bestrijken van +50N.40cm -25N.40cm +25N.40cm=+2000N.cm.

dit betekend dat in punt D op de buigende momentenlijn een moment aangrijpt van +2000 N.cm

als we nu die denkbeeldige vertikale rechte laten aan grijpen in punt A van de dwarskrachtenlijn , en we verplaatsen die rechte horizontaal naar rechts totdat deze rechte in puntE aangrijpt op de dwarskrachtenlijn, dan zal deze rechte op de dwarskrachtenlijn een oppervlakte bestrijken wat gelijk is aan de algebraische som van de oppervlakten van de 4 rechthoeken op de dwarskrachtenlijn.

dus in punt E op de buigende momentenlijn grijpt nu een buigend moment aan wat gelijk is aan +2000 N.cm-1000N.cm+1000N.cm-2000N.cm=0 N.cm

in punt E van de buigende momentenlijn zal dan ook een resulterend buigend moment aangrijpen van 0 N.cm

als je dit begrijpt, zal ik je uitleg geven hoe we het weerstandsmoment W(b) tegen buiging moeten berekenen.

we maken dan gebruik van de buigingsformule:

LaTeX

Veranderd door aadkr, 08 augustus 2014 - 18:30

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures