Wiskunde Omypiade 2006

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 310

Wiskunde Omypiade 2006

Hoi allemaal :roll: Zoals jullie gelezen hebben is het al snel weer tijd voor de wiskunde-olympiade (volgende week woensdag) en ik doe weeral mee ^_^ Ik heb ook aan de vorige twee mee gedaan (allebei van de 2e graad, waarbij ik de 1ste keer 95/150 scoorde en de tweede keer 105/150). Nipt, maar net niet... Hoe dan ook, deze keer doe ik mee in de 3e graad. Heeft er iemand hier misschien ervaring mee? Ik zou graag weten wat voor soort vragen ze stellen (zodat ik wat kan voorbereiden). Vorige 2 jaren had ik me niet voorbereid en dat vond ik achteraf wel jammer, vandaar de extra moeite die ik deze keer doe. Ook zijn allerlei informatie, tips, manieren om iets ingewikkelds simpel/snel op te lossen, etc. ook allemaal welkom! (PS, dat van limiet en zovoort heb ik nog niet geleerd, maar ik zie die wel achteraan in mijn pakket van mijn wiskundeleerstof, als die daar ook in voorkomt, krijg ik daar dan wat meer uitleg over?)
Niet weten is geen schande, niet willen weten wél, en persé beter willen weten ook!

(quotatie van Jan van de Velde)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Wiskunde Omypiade 2006

Hoi, jep, woensdag is het zover, dit is de 4e keer dat ik mee doe. Helaas nooit verder gekomen maar wel hoger dan gemiddelde resultaten (kan me de exacte punten niet meer herinneren).

Tips kan je hierover niet echt geven alleen dat je best benadeelt bent omdat je een groot pakket van de leerstof van het 5e (veronderstel ik?) en het 6e nog niet gezien hebt. Waarschijnlijk kan je nog niet de afgeleide berekenen (veronderstel ik omdat je niet met limieten kan rekenen) wat op dit soort quizjes toch onontbeerlijk is!

Ivm limieten kan ik je niet echt verder helpen, misschien dat een andere forumganger een korte, klare uitleg kan geven maar je zal toch nooit limieten en hun rekenregels volledig kunnen beheersen tegen woensdag :wink:, moeilijk is het niet, maar om zomaar na je lesuren bij te studeren... Ik zou je wel wat kunnen uitleggen en wat basisprincipes geven maar daar ben je eigenlijk niet zoveel mee, je leert rekenen met limieten maar je weet niet echt waar ze voor dienen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Wiskunde Omypiade 2006

Tips kan je hierover niet echt geven alleen dat je best benadeelt bent omdat je een groot pakket van de leerstof van het 5e (veronderstel ik?) en het 6e nog niet gezien hebt. Waarschijnlijk kan je nog niet de afgeleide berekenen (veronderstel ik omdat je niet met limieten kan rekenen) wat op dit soort quizjes toch onontbeerlijk is!
Idd, vorig jaar zat ik dus ook in het 5de en sommige vragen kan je gewoon niet beantwoorden omdat je gewoon niet over de kennis beschikt, ik haalde toch nog 70/150 dus laten we stellen dat 6/10 doenbaar zijn en de andere heel mss als je toch een goed inzicht hebt :roll:

Nu, ik doe dit jaar ook weer mee en hoop het deze keer toch een stuk beter te doen vermits ik nu toch al heel wat meer kennis op zak heb, hopen dus maar. En voorbereidingen daarvoor doen lijkt mij een beetje onmogelijk tenzij je mss aan de bundeltjes van vorige jaren kan komen :P

Berichten: 179

Re: Wiskunde Omypiade 2006

Maak je geen zorgen ivm leerstof. In het vijfde heb je normaalgezien alle leerstof gezien die je nodig hebt op de olympiade.

Voor verdere info verwijs ik je door naar mijn site www.q-e-d.be die dus specifiek over olympiades gaat.

Zoals je merkt ben ik een "oude" rot in het olympiade-vak :roll:

Berichten: 179

Re: Wiskunde Omypiade 2006

Idd, vorig jaar zat ik dus ook in het 5de en sommige vragen kan je gewoon niet beantwoorden omdat je gewoon niet over de kennis beschikt, ik haalde toch nog 70/150 dus laten we stellen dat 6/10 doenbaar zijn en de andere heel mss als je toch een goed inzicht hebt   :roll:
Klopt dus echt niet hé. Ik had 150 toen ik in het vijfde zat, en ik weet heel goed hoe de vragen opgesteld worden (in feite stel ik zelf al mee vragen op ^^ maar dan wel eerder voor de finale): de vragen worden zo ontworpen dat je helemaal geen geavanceerde kennis nodig hebt!!

Dat houdt dus onder andere in: geen limieten/afgeleiden/... andere vormen van analyse, geen lineaire algebra, ... Gezonder verstand, yeah.

Berichten: 294

Re: Wiskunde Omypiade 2006

klopt toch niet helemaal hoor...

toen ik in het vijfde zat stond er iets in over logaritmische functies... een bewijsje waar je fout moest uithalen. Makkie als ge logaritmen al gezien hebt, maar als ge nie weet wat het is, dan hebt ge nog nie genoeg kennis...

Berichten: 179

Re: Wiskunde Omypiade 2006

Oké ja... daar hebt ge een punt. Ik zat toen idd in 't vijfde en had toen al logaritmen gezien. Er zijn mss plaatsen waar ze die nog nie gezien hebben dan (al zullen 't er weinig zijn) maar dan is 't nog altijd maar 1 van de 30 vragen hé.

Berichten: 237

Re: Wiskunde Omypiade 2006

Volgend week woensdag ga ik ook meedoen met 3de graad :roll: Vorig jaar heb ik niet meegedaan omdat ons leekracht vergeten was ons in te schrijven. Ik heb ook meegedaan aan de 2de ronde van de junioren (4de middelbaar) en toen was er een vraag bij waar je kennis van logaritme moest hebben: hoeveel cijfers telt 2222222222^4? Weet iemand hoe je zoiets zonder rekenmachine en vooral zonder logaritme kunt oplossen?
The first writing, science, mathematics, law and philosophy in the world, making the region the center of what is called the "Cradle of Civilization" - Iraq

Berichten: 237

Re: Wiskunde Omypiade 2006

Klopt dus echt niet hé. Ik had 150 toen ik in het vijfde zat, en ik weet heel goed hoe de vragen opgesteld worden (in feite stel ik zelf al mee vragen op ^^ maar dan wel eerder voor de finale): de vragen worden zo ontworpen dat je helemaal geen geavanceerde kennis nodig hebt!!


Misschien kun je ons een heel klein tip geven over de vragen :roll:
The first writing, science, mathematics, law and philosophy in the world, making the region the center of what is called the "Cradle of Civilization" - Iraq

Berichten: 179

Re: Wiskunde Omypiade 2006

hoeveel cijfers telt 2222222222^4? Weet iemand hoe je zoiets zonder rekenmachine en vooral zonder logaritme kunt oplossen?
Welwel, 2 * 10^9 < 2222222222 < 3 * 10^9 dus 16 * 10^36 < 2222222222^4 < 81 * 10^36.

Omdat nu zowel 16 * 10^36 als 81 * 10^36 precies 38 cijfers hebben heeft 2222222222^4 er ook zoveel.

Trouwens, de kans dat er vragen van mij tussen zitten in de eerste ronde is nogal klein. Wacht maar tot de finale :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 310

Re: Wiskunde Omypiade 2006

=zweistein=- schreef:hoeveel cijfers telt 2222222222^4? Weet iemand hoe je zoiets zonder rekenmachine en vooral zonder logaritme kunt oplossen?
Welwel, 2 * 10^9 < 2222222222 < 3 * 10^9 dus 16 * 10^36 < 2222222222^4 < 81 * 10^36.

Omdat nu zowel 16 * 10^36 als 81 * 10^36 precies 38 cijfers hebben heeft 2222222222^4 er ook zoveel.

Trouwens, de kans dat er vragen van mij tussen zitten in de eerste ronde is nogal klein. Wacht maar tot de finale :D
en hoe kom je aan 16 en 81? (het lijken me nogal kwadratische vormen...

Maar ja, ik heb dus geen kennis over de limiet, maar ik ga nogal tot het uiterste en ik heb toch niet veel ontspanning nodig. Ik zal de limiet tenminste proberen te begrijpen tegen woensdag :roll: Ik heb al eens gehoord over de algoritmen en ook heel even besproken in de lessen, maar ik weet niet meer wat dat inhoudt... :P

EDIT: nu heb ik het door.. je hebt de vierde macht genomen van 2 en van 3. Ik heb net 2.5 uur gezeten aan mijn huistaken en mijn hersenen zijn wat overbelast :)
Niet weten is geen schande, niet willen weten wél, en persé beter willen weten ook!

(quotatie van Jan van de Velde)

Berichten: 179

Re: Wiskunde Omypiade 2006

bibliotheek357 schreef: 

Maar ja, ik heb dus geen kennis over de limiet, maar ik ga nogal tot het uiterste en ik heb toch niet veel ontspanning nodig.  Ik zal de limiet tenminste proberen te begrijpen tegen woensdag   :roll:
Dat is nu net wat je NIET moet doen, zoals ik al zei. Je wint 20 keer meer door eens de vragen van vorig jaar te bekijken dan door wanhopig limieten proberen te leren.

Je moet zelf maar weten of je mijn advies volgt, maar ik denk wel dat ik de geschikte persoon ben om hierover advies te geven...

Gebruikersavatar
Berichten: 310

Re: Wiskunde Omypiade 2006

Je hebt waarschijnlijk gelijk... Maar het zou me niet verbazen als de moeilijkheidsgraad van de derde graad dubbel zo hoog ligt als die van de tweede graad. Ik probeer alleen mijn nadelen de kop in te drukken... Maar ja, als ik daar helemaal uitgeput aankom is dat ook geen voordeel he. Maakt niet uit, ik doe tenminste mee voor het plezier 8) Van zodra ik achteraf mijn punten heb zal ik ze zeker meedelen met jullie :roll:
Niet weten is geen schande, niet willen weten wél, en persé beter willen weten ook!

(quotatie van Jan van de Velde)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Wiskunde Omypiade 2006

Ik ook ondanks dat ik die vorig jaar niet heb mee gekregen! Misschien kunne we de antwoorden (of onze antwoorden) op het forum zetten en wat discusseren over de antwoorden :roll: .

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Wiskunde Omypiade 2006

En euhm ernie, ik moet toch nog altijd zeggen dat er bepaalde zaken inzaten die wij volgens onze leerkracht wiskunde nog niet konden kennen (en onze leerkracht is best een extreme ze :roll: )

Vorig jaar zat er een vraag in over die dinges met die ! bv (8!) ken de naam niet meer omdat ik het nooit heb gezien. 6de wetenschappen-wiskunde dit jaar en nog steeds niet gezien ... Dus er zitten zeker wel vragen bij die je als begin/half 5de jaars student nog niet kan oplossen :P

Reageer