Vouwen papier

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Vouwen papier

Ik kwam toevallig met iemand die beweerde dat een (niet noodzakelijk, maar makkelijk om het probleem te bekijken) rechthoekig stuk papier niet meer dan 7 keer te vouwen is. Maar ik kan mij niet voorstellen dat een héél dun stuk papier van 100x100 meter slechts 7 keer te vouwen is. Met normaal papier geloof ik wel dat het schaal onafhankelijk is, maar wat als het papier heel dun wordt? Scheurt het dan na 7 keer vouwen?
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Berichten: 7.068

Re: Vouwen papier


Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vouwen papier

Uit dat Mytbuster filmpje blijkt dat het met een heel groot stuk dun papier lukt om het 11 keer te vouwen.
Maar met een stuk papier van huishoudelijke afmetingen kom je echt niet verder dan 7 keer.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Re: Vouwen papier

Ik heb zo'n idee dat het aantal malen dat je een stuk papier kunt vouwen (waarbij het aantal stukken papier op elkaar na elke vouw twee keer zo veel wordt), sterk afhangt (?) van de dikte van het papier, maar als je over papier praat, praat je meestal over papier zoals in kranten, tijdschriften of ruitjespapier voor in een multomap. Maar stel dat je ultradun vloeipapier gebruikt dan lijkt mij dat het aantal keren dat het gevouwen kan worden groter is. En zowel met gewoon papier als met "normaal" papier lijkt mij dit schaalinvariant. 
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Vouwen papier

Het is ongetwijfeld meer met fijner papier, maar je mag het ook niet overschatten.
Stel dat je papier vindt dat 100 keer fijner is en even stevig, dan kun je dit nog maar 6 keer extra vouwen, want daarna is het al 64 keer dikker geworden.
 
Maar neem dat vloeipapier 4 keer fijner is, dan is dat nog maar 2 vouwen extra, geen wereld van verschil dus.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vouwen papier

En verder zou ik zeggen: ga het gewoon eens proberen. Dat hebben ze bij Mythbusters ook gedaan.

Reageer