Springen naar inhoud

Fysica: dynamisch equilibrum - goniometrische vraag?

• Log in om te kunnen reageren

Ejill

Ejill

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 augustus 2014 - 15:25

Hallo,

ik ben bezig met mijn fysica te studeren en zit vast bij een oefening over het dynamisch equilibrum. Mijn vraag gaat niet zozeer over de werkwijze van de oefening op het niveau van de fysica, maar eerder over een goniometrische kwestie die aan bod komt binnen deze oefening. 

Je schetst de situatie op een x, y assenstelsel, en het gaat over een hoek die zich bevind in het derde kwadrant. Je moet vervolgens de x en de y componenten bepalen. Normaal is dit voor de x component toch cosinus, en voor de y component sinus? Maar in deze oefening draaien ze het om en ik snap echt niet waarom. In de bijlage zie je een scan van de oefening, en in potlood waar ik dus problemen mee heb. Aangezien deze x en y component bepalen een cruciaal onderdeel is van de verdere oefeningen, wil ik echt snappen vanwaar ze plots sinus voor de x component en cosinus voor de y component halen.

alvast enorm bedankt!!

Bijgevoegde miniaturen

• 20140806_161411.jpg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Th.B

Th.B

• >250 berichten
  • 523 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 augustus 2014 - 15:59

Als A de aanliggende, O de overstaande en S de schuine zijde is, dan is de sinus van een hoek gelijk aan..?

De cosinus is dan ..?

Dat het hier andersom is komt doordat de hoek genomen wordt ten opzichte van een verticaal in plaats van een horizontaal.

Ejill

Ejill

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 augustus 2014 - 17:17

ja sinus = SOS = overstaand/schuin; cosinus = CAS = aanliggende/schuine en tangens = TOA = overstaand/aanliggende, van die zaken ben ik op de hoogte :)
Ahja dus nu nemen ze de hoek van de verticale as, en dan worden de sinus en cosinus omgekeerd. Ik zat het alweer te ver te zoeken, met hoeken van meer dan 180° en zo verder om het toch maar via de horizontale as te kunnen vinden (wat dus niet klopte). Oeps!
Bedankt!

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures