Springen naar inhoud

Kleiner dan de plancklengte?

• Log in om te kunnen reageren

Dagl1

Dagl1

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 augustus 2014 - 17:44

Hoi!

Ik vroeg mij laatst iets af, er is een maximale temperatuur, want boven deze plancktemperatuur wordt de golflengte van het licht kleiner dan het kleinstmogelijke.
Maar wat nou als de uitzendende bron van dit "licht" naar ons toe beweegt met bijna de lichtsnelheid, dan wordt door het doppler effect de golflengte kleiner dan de Plancklengte zonder dat er iets veranderd aan de temperatuur?

Om het op een rijtje te zetten:

(Plancktemperatuur -1kelvin) beweegt met (c-1km/s) naar ons toe, beide zijn theoretisch mogelijk, maar gecombineerd zal het uitgezonden licht een kleinere golflengte hebben dan de Plancklengte?

Ik begrijp dat dit niet hoort te kunnen, maar waarom niet?

Mvg, Jelle

Ps. Dit is een her-post, er staat er ook eentje in het SRT forum maar ik bedacht me dat dit hier beter op zijn plaats is.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

descheleschilder

descheleschilder

• >1k berichten
  • 1165 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 augustus 2014 - 07:23

Ik dacht dat de Plancktemperatuur de hoogst mogelijke méétbare temperatuur is, hetgeen betekent dat er wel hogere temperaturen mogelijk zijn, die echter niet te meten zijn.

Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Dagl1

Dagl1

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 augustus 2014 - 15:16

Ik dacht dat de Plancktemperatuur de hoogst mogelijke méétbare temperatuur is, hetgeen betekent dat er wel hogere temperaturen mogelijk zijn, die echter niet te meten zijn.

Het is zeker de hoogst mogelijke méétbare temperatuur, maar tegelijkertijd kan er niks kleiner zijn dan de plancklengte en als iets dus een hogere temperatuur zou hebben zou dit betekenen dat het geen licht meer uitzend, en dan is de vraag of het nog wel een object met temperatuur is omdat ieder object licht van een bepaalde golflengte uitstraalt, zelfs iets dat bijna het absolute nulpunt nadert.

descheleschilder

descheleschilder

• >1k berichten
  • 1165 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 augustus 2014 - 22:56

Volgens mij kan er niets kleiner dan de Plancklengte gemeten worden, hetgeen dus wil zeggen dat er afstanden bestaan die kleiner dan de Plancklengte kunnen zijn.

Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Dagl1

Dagl1

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2014 - 19:24

Volgens mij kan er niets kleiner dan de Plancklengte gemeten worden, hetgeen dus wil zeggen dat er afstanden bestaan die kleiner dan de Plancklengte kunnen zijn.

Volgens de huidige stand van de wetenschap is de Plancklengte, ook kwantumlengte genoemd, de kleinste lengte die in onze kosmos voorkomt; kleinere afstanden kunnen niet voorkomen.

Van wikipedia, al is dat niet een wetenschappelijke bron, dit is wat ik heb gehoord en wat ik heb begrepen van andere bronnen. Het gaat hier dus niet om meten, maar om het voorkomen van deze lengte/temperatuur.

descheleschilder

descheleschilder

• >1k berichten
  • 1165 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2014 - 20:47

Ste dat een deeltje een cirkeltje (en ik weet dat ik nu aan het fantaseren ben), op een cylinder , met een doorsneden van een Planklengte is, dan kunnen die deeltjes het meest dicht bij elkaar komen als de cirkeltjes tegen elkaar aan liggen. Dit zou een analogie kunnen zijn voor een driedimensionale ruimte. (die niet voor te stellen is, vandaar de analogie). Wat is de afstand van de twee deeltjes (cirkeltjes, maar in hogere dimensie hypersferen)? De afstand die meetbaar is, is de Plancklengte, maar in de cirkeltjes zijn afstanden mogelijk die kleiner dan de Planklengte zijn.

Dagl1

Dagl1

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2014 - 14:50

Het gaat hier om het principe dat niets kleiner kan zijn dan de Plancklengte, Het gaat volgens mij en de bronnen op het internet niet om een meetbare afstand maar om de kleinst mogelijke afstand die kan bestaan in het universum. Dus de afstanden bestaan nog wel, in principe zou ik 2 deeltjes naast elkaar kunnen brengen en dat er een afstand van kleiner dan de Plancklengte tussen zit, maar geen deeltje en/of golf of wat dan ook, kan kleiner zijn dan deze lengte. 

Om jou voorbeeld te gebruiken, dat deeltje waarvan de doorsnede de Plancklengte is, zou het meest elementaire en niet-deelbare deeltje zijn, omdat het nergens uit kan bestaan dan alles van zichzelf. Een neutron bestaat uit kleinere deeltjes, maar jou fantasie deeltje(f deeltje) zou precies zichzelf zijn. 
Je zou het f deeltje dus ook niet kunnen scheiden of verkleinen want er is niks kleiners.

Nu is mijn vraag nog steeds, wat gebeurt er met het licht dat al bijna een golflengte heeft van de Plancklengte en wat naar ons toe beweegt?

descheleschilder

descheleschilder

• >1k berichten
  • 1165 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2014 - 22:07

Als ik deeltjes voorstel (we gebruiken even de tweedimensionsle analogie waarin de tweedimensionale ruimte is opgerold tot een cylinder met een doorsnede ter grootte van de Plancklengte en ééndimensionaal lijkt; in onze wereld zou het een vijfdimensionale ruimte zijn opgerold tot een vierdimensionale ruimte , maar zo klein dat het op onze driedimensionale ruimte lijkt, zijn met vierdimensionale sferen als deeltjes met een doorsnede ter grootte van de Plancklengte, maar dat kunnen we ons niet voorstellen) als cirkeltjes dan kan een deel van de cylinder kleiner zijn dan de Plancklengte.

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5378 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 augustus 2014 - 23:13

Wat gebeurt er met het licht dat al bijna een golflengte heeft van de Plancklengte en wat naar ons toe beweegt?

De Plancklengte is 1,61.10−35 meter. Een onbekend soort hypergamma straling van deze golflengte zou een frequentie van 1,86.1043 Hz hebben. De meest energierijke straling die we kennen wordt veroorzaakt gamma ray bursts, de meest energierijke events in het heelal op de oerknal na. Deze bursts hebben een frequentie van 1030 Hz, en zijn dus ten minste een slordige 5000 miljard keer minder energierijk. We kunnen dus m.i. veilig stellen dat een dergelijke elektromagnetische straling niet bestaat.

Wat er precies gebeurt in deze hoogst onwaarschijnlijke situatie, is m.i. speculatief. Wellicht heeft het foton door deze fantastische energie-inhoud zoveel relativistische massa dat het voor een externe waarnemer verdwijnt in een surrogaat van een black hole of zoiets, geen idee. Mogelijk zitten we met deze energie in oerknal regionen. Ik denk dat de ons bekende natuurkunde met dat soort energieën geen raad weet.

Maar wellicht komt iemand anders nog met een betere invalshoek?

Motus inter corpora relativus tantum est.

Anton_v_U

Anton_v_U

• >1k berichten
  • 1620 berichten
  • Validating

Geplaatst op 12 augustus 2014 - 18:51

deze golflengte zou een frequentie van 1,86.1043 Hz hebben.

De energie van één zo'n foton is gelijk aan de kinetische energie van een flinke vrachtwagen van 40 ton die 1000 km/h rijdt. Voor een foton is dat tamelijk veel, zelfs voor een gamma foton.

Mogelijk wordt de energie van extreem energierijke gamma-kwanten zeer snel omgezet in materie: elektron + positron + kinetische energie. Ik heb een beetje gegoogeld maar  ik kan zo gauw niet vinden of er een halfwaardetijd kan worden geassocieerd met het verval van gamma-kwanten t.g.v. paarvorming. 

Veranderd door Anton_v_U, 12 augustus 2014 - 19:09

Dagl1

Dagl1

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2014 - 23:34

Aah ja bedankt, de plancktemperatuur is alleen bereikt ten tijde van de oerknal, voordat de eerste seconde voorbij was, of dat wordt op zijn minst gesuggereerd.

Ik dacht zelf ook, omdat wanneer wij rond de oerknal komen bijna al onze natuurwetten niet helemaal meer lijken te kloppen, het niet meer werkt of zoals gezegd een zwart gat zou worden. 

Het is een zeer theoretisch geval, maar bedankt!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures