Relatieve vochtigheidsmeter

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 10

Relatieve vochtigheidsmeter

Beste,
 
In een luchtleiding (1.5m diameter) zitten 2 RH%-meters, deze meten de %-belading vocht/kg afgevoerde damp.
Nu is er echter een raar fenomeen: ze wijken meer dan 10% van elkaar af (leverancier garandeert een max van 3%).
De meters zijn identiek (ijking, leverancier, condenskap, filters, probes van 15cm...) en staan qua meetpunt 25cm onder elkaar. Beide staan 1m voor een ventilator...
Is de plaatsing totaal verkeerd? Of welke factor (buiten het materiele) heb ik hier over het hoofd gezien?
 
Alle info is meer dan welkom!
Alvast bedankt voor jullie reactie!
Mvg,
Wibo
 

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Relatieve vochtigheidsmeter

Meet de buitenste (die met het meetpunt het verst verwijderd van de aslijn van de buis) de grootste rel. vochtigheid?
 
en met "1m voor de ventilator", bedoel je aan de zuigzijde of aan de perszijde?
welk type ventilator? met wieken/schoepen of een radiale?

Berichten: 10

Re: Relatieve vochtigheidsmeter

Inderdaad de buitenste meet de hoogste waarde. De meters staan aan de zuigzijde. Het soort ventilator ben ik niet zeker, maar zal het deze nog uitzoeken.
Zijn dit beïnvloedende factoren?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Relatieve vochtigheidsmeter

Indien de buitenste de hoogste waarde meet, zal het type ventilator waarschijnlijk radiaal zijn.
(alhoewel ik me kan voorstellen dat een gewone ventilator ook hetzelfde fenomeen veroorzaakt)
Ook aan de zuigzijde wordt de lucht al "rondgedraaid" vooraleer meegenomen te worden door de trommel.
Door de middelpuntvliedende kracht worden de zwaarste deeltjes (de waterdamp in de lucht) naar buiten gezwierd, dus zal de buitenste meter de hoogste RH zien.
 
Ofwel zet je de meters in een laminaire axiale stroming, ofwel dien je experimenteel te werken om de gemiddelde RH te weten aan de hand van jouw 2 opnames.

Berichten: 10

Re: Relatieve vochtigheidsmeter

Dit is stof om over na te denken, vooral over de plaats van de meetinstrumenten. Het gemiddelde is net iets te omslachtig gezien dit een sturingsparameter is.
Heeft u ervaring met Testo, Honeywell of andere merken?
De aard van de te meten lucht is: drooglucht (rotarydroger) + fijnstof.
 
Alvast bedankt voor je nuttige info!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Relatieve vochtigheidsmeter

king nero schreef:  
Door de middelpuntvliedende kracht worden de zwaarste deeltjes (de waterdamp in de lucht) naar buiten gezwierd, 
 
 
snap ik niet.
1) Watermoleculen hebben een aanzienlijk kleinere molecuulmassa (18 u) dan de belangrijkste luchtbestanddelen stikstof en zuurstof (resp 28 u en 32 u). Dus dan zou dat juist andersom moeten zijn, vochtiger lucht in het midden van de stroom?
2) typische gemiddelde snelheid van gasmoleculen op kamertemperatuur is 500-1000 m/s. In de rotor zelf van een "gewone" ventilator kom je bij lange niet aan snelheden die daar zelfs maar in de buurt komen, laat staan aan de zuigzijde, Dus hoe moet dat  menging a.g.v. diffusie tegengaan, m.a.w. meetbare ontmenging veroorzaken?  Gascentrifuges draaien aan  60 000+ rpm, en bereiken dan nog maar een marginaal scheidingseffect. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Relatieve vochtigheidsmeter

Moleculaire ontmenging is het zeker niet, ik spreek over damp in de vorm van druppels. Dit is typisch te zien in buizen van grotere diameter, meters voor de ventilator, aan de "vuile" strepen in spiraalvorm op de buiswand.
Indien droge lucht, dan klopt dit zeker niet. over welke % RH spreken we hier?

Berichten: 10

Re: Relatieve vochtigheidsmeter

Wij streven naar een RH% van 70%.
Wat bedoel je juist met : " Dit is typisch te zien in buizen van grotere diameter, meters voor de ventilator, aan de "vuile" strepen in spiraalvorm op de buiswand." Want dit fenomeen is volgens mij wel het geval.
Als ik het goed begrijp kan ik best een ander metingplaats zoeken ipv net voor een ventilator.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Relatieve vochtigheidsmeter

king nero schreef: Moleculaire ontmenging is het zeker niet, ik spreek over damp in de vorm van druppels.
bedoel je dat je dan feitelijk een mist aan het aanzuigen bent, of is het eerder een kwestie van condensatie op die buiswand? 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Relatieve vochtigheidsmeter

Het gaat over een soort "mist" = vochtige fijnstof-lucht. Het fijne stof beïnvloed na korte tijd onze meting. Doordat het fijnstof op de filter van de meetprobe blijft kleven zal de juistheid snel afnemen en moet deze vervangen worden.
 

Berichten: 10

Re: Relatieve vochtigheidsmeter

king nero schreef: Indien de buitenste de hoogste waarde meet, zal het type ventilator waarschijnlijk radiaal zijn.
(alhoewel ik me kan voorstellen dat een gewone ventilator ook hetzelfde fenomeen veroorzaakt)
Ook aan de zuigzijde wordt de lucht al "rondgedraaid" vooraleer meegenomen te worden door de trommel.
Door de middelpuntvliedende kracht worden de zwaarste deeltjes (de waterdamp in de lucht) naar buiten gezwierd, dus zal de buitenste meter de hoogste RH zien.
 
Ofwel zet je de meters in een laminaire axiale stroming, ofwel dien je experimenteel te werken om de gemiddelde RH te weten aan de hand van jouw 2 opnames.
De hoogste waarde meet ik inderdaad op de buitenste meter . Dit is een afbeelding van de ventilator die er na de meetinstrumenten staat.
                                             
           Afbeelding
BCS

Backward Curved High Volume/Pressure Fan SWSI

Application

The BCS Backward Curved High Volume/Pressure Fan is designed for handling relatively clean air in high pressure applications. Typical applications include combustion air, product cooling, moisture blow-off, forced draft on fluid bed boilers, and induced draft after baghouse process blowers.
The BCS wheel features heavy-gauge steel construction and a non-overloading wheel design, suitable for applications requiring large volumes of air at moderate to high pressures. All wheels are statically and dynamically balanced to grade G6.3 per ANSI S2.19 for smooth operation prior to assembly of the fan, followed by a final balance of the entire rotating assembly.

 
Wat mij ook opgevallen is wanneer de ventilator minder snel draait dat de buitenste meter minder afwijkt en dat de binnenste bijna status quo blijft. Dus is de snelheid van de ventilator (en dus ook de luchtstroom) bepalend inzake de juistheid van de meters. Kan dit enigszins kloppen?
Ook betwijfel ik de gekozen plaats van onze meetinstrumenten. Is het niet beter dat deze zover mogelijk van de ventilator staan?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Relatieve vochtigheidsmeter

wibo schreef: Wij streven naar een RH% van 70%.
Wat bedoel je juist met : " Dit is typisch te zien in buizen van grotere diameter, meters voor de ventilator, aan de "vuile" strepen in spiraalvorm op de buiswand." Want dit fenomeen is volgens mij wel het geval.
Als ik het goed begrijp kan ik best een ander metingplaats zoeken ipv net voor een ventilator.
Het vuil (dit zal hier hoogstwaarschijnlijk vocht/damp/druppels zijn die zich verzamelen rond het stof) wordt naar buiten geslingerd door de stroming van de lucht. Op de binnenwand van de buizen tekenen zich dan patronen af. Aan de perszijde juist na de ventilator is de "vuiligheid" gelijker verdeeld (wegens de turbulente stroming), en is gewoon alles vuil.
 
wibo schreef: Wat mij ook opgevallen is wanneer de ventilator minder snel draait dat de buitenste meter minder afwijkt en dat de binnenste bijna status quo blijft. Dus is de snelheid van de ventilator (en dus ook de luchtstroom) bepalend inzake de juistheid van de meters. Kan dit enigszins kloppen?
 
Hoe sneller de ventilator draait, hoe meer dat de zwaardere delen zich zullen verzamelen in de buitenste schil, lijkt me logisch.
 

wibo schreef: Ook betwijfel ik de gekozen plaats van onze meetinstrumenten. Is het niet beter dat deze zover mogelijk van de ventilator staan?

 
 
king nero schreef: Ofwel zet je de meters in een laminaire axiale stroming, ofwel dien je experimenteel te werken om de gemiddelde RH te weten aan de hand van jouw 2 opnames.
Hoe verder verwijderd van de ventilator (langs beide zijden), hoe meer laminair de stroming zal zijn (aftakkingen, ... niet in aanmerking genomen)
 
Ik weet niet vanwaar je bent, maar Testo heeft een testcentrum in Ternat (België), en er is daar ook een heel goede service-afdeling. Die mensen zullen je zeker een antwoord kunnen geven. Geen rechtstreekse ervaring met Honeywell, maar dit is een bekende naam in de oil&gas wereld, dus die zullen zeker ook een goede service bieden.

Berichten: 10

Re: Relatieve vochtigheidsmeter

Enkele weken geleden is iemand van Testo bij ons site geweest. Deze stelde condenskapjes voor om ons probleem te verbeteren. Maar dat is volgens mij absoluut geen verbetering (dagelijkse manuele nameting). Misschien moet ik wel eens naar het testcentrum gaan om onze probleemstelling toe te lichten.
Ik denk ook een beter plaats gevonden te hebben voor de meetinstrumenten: luchtuitgang van stofcycloon. Het probleem is ook dat de afstand tussen stofcycloon en ventilator heel beperkt is en nogal bochtig. Daarom zou ik de probes installeren aan de uitgang van de cycloon. Hier is volgens mij een net iets meer laminaire luchtstroom. Please, correct me if i am wrong.
Alvast mercie voor je spontane reacties!

Berichten: 10

Re: Relatieve vochtigheidsmeter

Oh ja dit was ik nog vergeten... Testo-advies: eerst condenskapjes. Indien geen positief gewenste effect,  een soort scherm voor de probes te plaatsen om zo het vuil op te vangen. Maar als ik alles goed begrijp zal dit ook geen positief effect hebben en heeft dit geen zin.
Ik ga gewoon een nieuw meetpunt zoeken... lijkt mij de beste oplossing.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Relatieve vochtigheidsmeter

Werken met een paar buisjes netjes radiaal verdeeld en op een punt (bij de sensoren) uitkomend is geen optie?
Ongeveer als dit:
 
schetsje.jpg
schetsje.jpg (101.01 KiB) 815 keer bekeken

Reageer