korstmos

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

korstmos

Er groeit van alles op mijn stoeptegels hierachter, en ik vind dat best zo.  :)
O.a. een groenig korstmos, de ene tegel al wat meer dan de andere (maar het huis waar ik woon heeft nogal wat verschillende bewoners gehad in 40 jaar tijd, ik vermoed gezien de verscheidene diktes en oppervlakteruwheid dat er minstens 3 verschillende partijtjes tegels door elkaar liggen). 
 
Wat me nu ineens opvalt is dat veel van die korsten nu ineens wittig aan het kleuren zijn. Soms een beetje ringvormig, maar veelal zonder duidelijk patroon.
 
1) welke soort korstmos is dit?
2) vanwaar die witkleuring? sterfte? bloei? 
 
(in rood omkaderd een mosje  dat nog helemaal de gewone kleur heeft, ter vergelijking op de computer even naast een verkleurend mosje -zelfde tegel, zelfde foto- gesleept)
 
korstmos.jpg
korstmos.jpg (390.8 KiB) 2046 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: korstmos

Ben wel geboeid door (korst)mossen en slijmzwammen, maar weet er eigenlijk bitter weinig van, mijn kennis gaat tot het ooit willen programmeren van een simulatie „game of life” met als korstmos en/of slijmzwam als leidraad.

Zie je een verschil in structuur tussen de groene en witte gedeelte?

Korstmossen zijn eigenlijk algen/wieren en schimmels die samen leven, de algen zorgen door fotosynthese voor een voedingsbodem voor de schimmels die op zich vooral vocht en mineralen vast houden die de algen nodig hebben.

Nu zou het kunnen dat door luchtverontreiniging deze korstmos aan het verdwijnen is, meestal is de alg (meest kwetsbaar voor slechte luchtkwaliteit) die als eerste gaat waardoor de schimmel volgt… het zou natuurlijk ook kunnen dat het wit minerale afzetting is door de schimmels, vooral nitraten en fosfaten.

Misschien onder de microscoop eens bekijken en/of foto’s posten?

Welke?… een of andere (rots)korstmos maar dat is duidelijk denk ik, maar welke, geen idee…

HV

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: korstmos

al een tikje betere foto's, in elk geval al iets meer detail
 
de gebleekte "lobben" of hoe je zoiets moet noemen vernaggelen blijkbaar helaas nog de scherpte
links groen, rechts met gebleekte "lobben"
 
 
Bijlagen
korstmose.jpg
korstmose.jpg (119.42 KiB) 2038 keer bekeken
korstmosc.jpg
korstmosc.jpg (137.3 KiB) 2038 keer bekeken
korstmosa.jpg
korstmosa.jpg (540.93 KiB) 2041 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: korstmos

Jan van de Velde schreef: al een tikje betere foto's, in elk geval al iets meer detail
 
de gebleekte "lobben" of hoe je zoiets moet noemen vernaggelen blijkbaar helaas nog de scherpte
links groen, rechts met gebleekte "lobben"
 
 
 
Denk dat we eerder moeten gaan zoeken in de schotel-korstmossen te zien aan de 'lobben'.
 
Ikzelf heb er niet zo veel tijd voor, maar misschien kan je hier eens vluchtig doorgaan (pdf's)... natuurpunt of provincie antwerpen/natuur en landschap.
 
Misschien ook handige link... verspreidingsatlas nederland.
 
HV

Re: korstmos

Kon het niet laten en toch even verder gezocht en misschien een kandidaat gevonden...
 
Muurschotelkorst Lecanora Muralis
 
Deze komen ook heel vaak voor op horizontale gesteente.
 
Waarom deze verkleuren van bleekgroen naar wit heb ik nog niet kunnen achterhalen, denk dat de pdf van natuurpunt veel zou kunnen ophelderen!
 
HV

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: korstmos

Denkertje70 schreef: Muurschotelkorst Lecanora Muralis
 
Deze komen ook heel vaak voor op horizontale gesteente.
 
Waarom deze verkleuren van bleekgroen naar wit heb ik nog niet kunnen achterhalen, denk dat de pdf van natuurpunt veel zou kunnen ophelderen!
 
dat was ook mijn schatting, maar ik vind ze allemaal nogal op elkaar lijken  :) .
 
helaas in geen van beide je links iets nuttigs gevonden omtrent kleurveranderingen of redenen daavoor. Maar ik zoek ook verder.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: korstmos

Voor de biologen onder ons bied ik mijn excuses aan, het is namelijk Lecanora muralis. Ik weet dat dit voor sommige nogal gevoelig ligt (jep, ’t is mij weeral is gelukt  :roll:  )

 
Jan van de Velde schreef:…maar ik vind ze allemaal nogal op elkaar lijken :) .
…dat maak het hem nu juist zo interessant! :)

Kunnen wij er vanuit gaan dat het sowieso om een Lecanora geslacht (schotelkorst) gaat? Dit zou onze zoektocht kunnen leiden naar een 20tal soorten. Ik heb tot hiertoe nog geen andere geslacht gevonden die in aanmerking zou komen.

Ik vrees dat een sleutel, een loep en eventueel een goede microscoop ons zal leiden tot determinatie van deze korstmos.

 
helaas in geen van beide je links iets nuttigs gevonden omtrent kleurveranderingen of redenen daavoor.
Heb de pdf’s ondertussen ook eens doorgenomen en inderdaad, niets gevonden over natuurlijke verkleuring, heb wel gelezen dat de kleur afhankelijk kan zijn van water bij sommige soorten…

HV

 

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: korstmos

Dit is wel een leuke topic :).
 
Ik heb eens door Google Scholar gebladerd en vond o.a. dit.
 
Merk wel: ze spreken hier over een ander species, namelijk Lasallia hispanica. De reden dat ik er toch voor koos om het hier te vermelden is dat de kleurverandering mogelijks gerelateerd kan zijn aan het species dat op Jan z'n stoeptegels groeit.
 
The sharp change between dark green (wet state) and whitish grey (dry state) of L. hispanica was associated with a change in more than 30 units of grey (Fig. 7)
 
Schermafbeelding 2014-08-17 om 10.43.28.png
Schermafbeelding 2014-08-17 om 10.43.28.png (76.47 KiB) 2036 keer bekeken
The process of brightening in L. hispanica could be divided into three phases (Fig. 7): A, relatively long, the thalli lost between 30 and 50% d. wt. of the water they held when fully hydrated and kept their dark green colour; B, very short, the thalli changed quickly to whitish grey but lost only 10% d.wt. of their water content; C, very long, the thalli remained whitish grey and dried (100-140% d. wt. of water loss).
L.hispanica is principally found in fairly exposed sites in the western Mediterranean mountains. Short periods of rain or snow are usually followed by sunny weather, in this area. During rain or snow the irradiance level is low and the air temperature can be relatively cold. In this situation. the saturated thallus becomes more trans- parent and its dark colour will be advantageous as the decreased albedo may produce a temperature rise. When the sun shines after these events, the upper cortex dries quickly and a change of colour occurs, resulting in cooling. This protects the thallus against excessive heating, just when the water content and conditions for CO2 exchange are optimal for photosynthesis.
Bron: L.G. Sancho et al. Effect of hydration on colour and ternperature in thalli of Umbilicariaceae. Crypt. Bot. 4, 227-232 (1994). (Link)
 
Samenvattend zeggen ze dus dat de kleurverandering gerelateerd is aan de hoeveelheid water die beschikbaar is.
 
In de week van 7 augustus was ik in het buitenland, maar ik meen me te herinneren dat het toen in België bijzonder goed weer was. Een paar dagen met een hoge lichtintensiteit en hoge temperaturen zouden uitdroging van de schimmel kunnen veroorzaken met een kleurverandering tot gevolg.
 
Maar opnieuw, dit is een pure hypothese. Niets zegt dat je dit zomaar mag extrapoleren naar een ander species.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Re: korstmos

@Kravitz: Inderdaad heel interessante informatie! Heb je nog meer van dergelijke info? :)
 
@Jan: Dit nodigt uit tot een experiment vind ik. Is het mogelijk om een stukje met korstmos appart te nemen?
 
Trouwens... boekje is besteld ;)
 
HV

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: korstmos

Denkertje70 schreef:  
@Jan: Dit nodigt uit tot een experiment vind ik. 
 
Daar is moeder natuur tot mijn diep verdriet al weken mee bezig
regen.PNG
regen.PNG (815.27 KiB) 2038 keer bekeken
en ik zie die dingen niet terugkleuren, eerder de indruk dat het gewoon doorgaat. 
 
 
Is het mogelijk om een stukje met korstmos apart te nemen?
 
Ik neem niet aan dat het daarvan opknapt. Maar ik zal eens proberen eraan te denken, over anderhalve week: dan kan ik vast wel een microscoop te pakken krijgen. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: korstmos

Kravitz schreef:  
In de week van 7 augustus was ik in het buitenland, maar ik meen me te herinneren dat het toen in België bijzonder goed weer was. 
da's dan een duidelijke kwestie van selectief geheugen ;) . Maandag 4 en dinsdag 5 waren inderdaad (nagenoeg) regenvrij, en dinsdag zowaar zonnig. Maar die woensdag al hebben we een fietstocht door de Kempen afgebroken vanwege dat "goed weer". 
We hebben een heel mooi voorjaar achter de rug, maar deze zomer (eind juni tot nu) is geen toppertje. Mijn zonnepanelen zijn het met die uitspraak eens :( . 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: korstmos

Daar is moeder natuur tot mijn diep verdriet al weken mee bezig
en ik zie die dingen niet terugkleuren, eerder de indruk dat het gewoon doorgaat.
Lasallia hispanica is natuurlijk van een andere geslacht dan de L.muralis... dus andere schimmels en/of algen.
 
Ik neem niet aan dat het daarvan opknapt. Maar ik zal eens proberen eraan te denken, over anderhalve week: dan kan ik vast wel een microscoop te pakken krijgen.
Je zou eventueel verschillende stukken korstmos kunnen bloodstellen aan een verschillende milieus om zo de verkleuring kunnen achterhalen. Ik denk aan droog/vochtig, warm/koud, zuur/basisch omgeving om maar enkel te noemen. Lijkt me een leuk experiment op lang termijn.

Maar misschien inderdaad eerst het miscroscooponderzoek afwachten. Als de afstand niet te groot is, kan ik jou mijn microscoop uitlenen, het is een veldmicroscoop... handig ding ;).

HV

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: korstmos

Denkertje70 schreef:@Kravitz: Inderdaad heel interessante informatie! Heb je nog meer van dergelijke info? :)
 Wel, nog wat die eraan gerelateerd is maar niet onmiddellijk van toepassing in deze topic.

 
Schroete B. et al. In situ Comparison of Daily Photosynthetic Activity Patterns of Saxicolous Lichens and Mosses in Sierra de Guadarrama, Central Spain. The Bryologist 102(4), pp. 623-633 (1999). (Link)
 
Hierin relateren ze droogte aan dehydratatie en een kleurverandering, daarnaast proberen ze ook de correlatie met de fotosynthetische activiteit te onderzoeken. Voor Lasallia hispanica lijkt fotosynthetische activiteit te dalen in functie van de dehydratatie. Op zich is dat geen vreemde conclusie aangezien fotosynthese water vereist.

 
L. G. Sancho et al. Photosynthesis and water relations and the role of anatomy in Umbilicariaceae (lichenes) from Central Spain. Oecologia
December 1989, Volume 81, Issue 4, pp 473-480. (Link)
 
Opnieuw de link tussen de waterstatus en fotosynthese. Het volledige artikel kan ik niet lezen.

 

Tot slot: m'n zoekresultaten op Scholar. 

 
Jan van de Velde schreef:en ik zie die dingen niet terugkleuren, eerder de indruk dat het gewoon doorgaat.
Hm... liggen ze op de stoep aan je voordeur of op een koertje? Toevallig iets nieuws in de buurt gebouwd waardoor het microklimaat gewijzigd zou kunnen zijn?

 
Jan van de Velde schreef:da's dan een duidelijke kwestie van selectief geheugen ;) .
:mrgreen:
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: korstmos

 
 

 
Kravitz schreef:  Opnieuw de link tussen de waterstatus en fotosynthese. Het volledige artikel kan ik niet lezen.
 
Die link wil ik gevoeglijk aannemen. Maar het wil er bij mij niet in dat dat de oorzaak zou zijn. Want als ik het goed begrijp gaat in de beschreven gevallen om omkeerbare processen
 
Hm... liggen ze op de stoep aan je voordeur of op een koertje? Toevallig iets nieuws in de buurt gebouwd waardoor het microklimaat gewijzigd zou kunnen zijn?
 
Op mijn terras achter. 's Zomers in de zon tot een uur of 4-5. Niks gebeurd daar waarvan ik me ook maar enige invloed op korstmossen zou kunnen voorstellen. Overigens valt hetzelfde fenomeen me op doorheen heel de buurt. Nou is Oost-Zeeuws-Vlaanderen qua luchtkwaliteit niet het allerproperste stukje Nederland, maar zo beroerd is het hier toch ook niet.
 
Let wel: mijn opmerking dat die dingen wit aan het kleuren waren wil niet zeggen dat zoiets niet regelmatig gebeurt: het kan best zijn dat dit een jaarlijks terugkerend iets is dat me nooit eerder opviel. Het kan ook best wezen dat dit al máánden aan de gang is en ik het recentelijk pas zag. Het enige dat ik zeker weet is dat er, vaak op één en dezelfde tegel, zowel korstmosvlekken (of hoe ik dat ook moet noemen) zijn die verkleuren als die niet verkleuren. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: korstmos

Jan van de Velde schreef:Die link wil ik gevoeglijk aannemen. Maar het wil er bij mij niet in dat dat de oorzaak zou zijn. Want als ik het goed begrijp gaat in de beschreven gevallen om omkeerbare processen
Gelijk heb je, maar ik kon/kan niks beters verzinnen...
 
Hoe zien ze er nu uit? Of zijn ze verdwenen?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer