Springen naar inhoud

Alternatieve structuur voor brug


  • Log in om te kunnen reageren

#1

mvincent

    mvincent


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2014 - 09:42

Hallo,

 

Voor een opdracht moet ik de Noordbrug te Kortrijk (http://nl.wikipedia.org/wiki/Noordbrug) vervangen door een brug met een alternatieve structuur, dus geen brug met kabels/tuien.

 

Ik dacht er dan aan om de constructie van de Dambrug te Kortrijk te gebruiken (http://upload.wikime...g_over_Leie.jpg) maar deze constructie is me niet helemaal duidelijk. Hoe draagt deze brug, hoe gaat het krachtenverloop? En welk soort brug is dit, is dit gewoon een massa-actieve structuur die voorgebogen is, of valt dit onder een echte boogstructuur?

 

Alvast bedankt,

Vincent


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

In physics I trust

    In physics I trust


  • >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 augustus 2014 - 10:42

Waarom zou je per se een bestaande andere brug willen kopiëren (tenzij dat de opdracht is?). Op basis van die foto is het moeilijk om grote conclusies te maken over de draagstructuur.

 

Enkele vraagjes om het denkproces in gang te zetten:

 

* welke overspanning moet er worden bereikt?

* zijn er restricties in constructiediepte?

* doorvaarhoogte?

"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

#3

mvincent

    mvincent


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2014 - 10:48

Het is zeker niet de opdracht om een bestaande andere brug te kopiëren, maar ik vond de structuur van die brug wel interessant. Als u een ander voorstel heeft is dit zeker welkom.

 

*De overspanning die moet worden bereikt is 90 meter.

*Er zijn geen restricties qua constructiediepte. De opdracht is niet bepaald over het specifiek uitrekenen van lasten etc. , maar eerder conceptueel, en lasten en overspanningen inschatten via vuistregels

*De doorvaarhoogte is ook niet specifiek van belang.

 

Het is dus vooral belangrijk dat ik aantoon hoe de brug draagt, en hoe deze zijn stabiliteit behoudt.

Veranderd door mvincent, 08 augustus 2014 - 10:49


#4

boertje125

    boertje125


  • >100 berichten
  • 151 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2014 - 20:36

ijburg   maar wel een met tuien

 

de brug op jouw foto lijkt gewoon een doorgaande ligger met wat versterkingen t.p.v. de opleggingen.

 

een boogbrug is een brug zoals de romeinen deze maakte .


#5

mvincent

    mvincent


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2014 - 14:13

kan ik een gewone ligger gebruiken voor een brug met een overspanning van 90 meter?

 

Zo ja, hoe zou het krachtenverloop er dan van uitzien? Welke vuistregels zijn hier van toepassing op vlak van dimensionering?

 

Alvast bedankt


#6

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2014 - 11:21

kan ik een gewone ligger gebruiken voor een brug met een overspanning van 90 meter?

 

Wat bedoel je met een "gewone" ligger? een IPE 300 ? Neen, ik ben er vrij zeker van dat die geen 90m kan overspannen.

Nochtans is staal de keuze bij uitstek wanneer het over grotere overspanningen gaat.

Google eens naar afbeeldingen van stalen bruggen, ik denk dat je daar wel wat voorbeelden kunt vinden.


#7

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 17 augustus 2014 - 13:28

Met een gewone rechte ligger is dit wel mogelijk. B.v., de spoorbrug over de Maas tussen Venlo en Blerick is een doorgaande ligger over meerdere steunpunten. De afstanden tussen de steunpunten zijn ongeveer 50 meter, de liggerhoogte is ongeveer 3 meter. Er bestaat voor dit type brug een vuistregel dat de liggerhoogte minstens 1/20 van de overspanning moet bedragen, en daar voldoet deze brug aan. Wil je 90 meter overspannen, dan zul je een ligger van 5 meter moeten nemen. Maar zo'n ligger gaat veel materiaal kosten, en het is dan voordeliger om een boogbrug te maken.






0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures