Alternatieve structuur voor brug

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Alternatieve structuur voor brug

Hallo,
 
Voor een opdracht moet ik de Noordbrug te Kortrijk (http://nl.wikipedia.org/wiki/Noordbrug) vervangen door een brug met een alternatieve structuur, dus geen brug met kabels/tuien.
 
Ik dacht er dan aan om de constructie van de Dambrug te Kortrijk te gebruiken (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/15/Kortrijk_-_Brug_over_Leie.jpg) maar deze constructie is me niet helemaal duidelijk. Hoe draagt deze brug, hoe gaat het krachtenverloop? En welk soort brug is dit, is dit gewoon een massa-actieve structuur die voorgebogen is, of valt dit onder een echte boogstructuur?
 
Alvast bedankt,
Vincent

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Alternatieve structuur voor brug

Waarom zou je per se een bestaande andere brug willen kopiëren (tenzij dat de opdracht is?). Op basis van die foto is het moeilijk om grote conclusies te maken over de draagstructuur.
 
Enkele vraagjes om het denkproces in gang te zetten:
 
* welke overspanning moet er worden bereikt?
* zijn er restricties in constructiediepte?
* doorvaarhoogte?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 3

Re: Alternatieve structuur voor brug

Het is zeker niet de opdracht om een bestaande andere brug te kopiëren, maar ik vond de structuur van die brug wel interessant. Als u een ander voorstel heeft is dit zeker welkom.
 
*De overspanning die moet worden bereikt is 90 meter.
*Er zijn geen restricties qua constructiediepte. De opdracht is niet bepaald over het specifiek uitrekenen van lasten etc. , maar eerder conceptueel, en lasten en overspanningen inschatten via vuistregels
*De doorvaarhoogte is ook niet specifiek van belang.
 
Het is dus vooral belangrijk dat ik aantoon hoe de brug draagt, en hoe deze zijn stabiliteit behoudt.

Berichten: 856

Re: Alternatieve structuur voor brug

ijburg   maar wel een met tuien
 
de brug op jouw foto lijkt gewoon een doorgaande ligger met wat versterkingen t.p.v. de opleggingen.
 
een boogbrug is een brug zoals de romeinen deze maakte .

Berichten: 3

Re: Alternatieve structuur voor brug

kan ik een gewone ligger gebruiken voor een brug met een overspanning van 90 meter?
 
Zo ja, hoe zou het krachtenverloop er dan van uitzien? Welke vuistregels zijn hier van toepassing op vlak van dimensionering?
 
Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Alternatieve structuur voor brug

mvincent schreef: kan ik een gewone ligger gebruiken voor een brug met een overspanning van 90 meter?
 
Wat bedoel je met een "gewone" ligger? een IPE 300 ? Neen, ik ben er vrij zeker van dat die geen 90m kan overspannen.
Nochtans is staal de keuze bij uitstek wanneer het over grotere overspanningen gaat.
Google eens naar afbeeldingen van stalen bruggen, ik denk dat je daar wel wat voorbeelden kunt vinden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Alternatieve structuur voor brug

Met een gewone rechte ligger is dit wel mogelijk. B.v., de spoorbrug over de Maas tussen Venlo en Blerick is een doorgaande ligger over meerdere steunpunten. De afstanden tussen de steunpunten zijn ongeveer 50 meter, de liggerhoogte is ongeveer 3 meter. Er bestaat voor dit type brug een vuistregel dat de liggerhoogte minstens 1/20 van de overspanning moet bedragen, en daar voldoet deze brug aan. Wil je 90 meter overspannen, dan zul je een ligger van 5 meter moeten nemen. Maar zo'n ligger gaat veel materiaal kosten, en het is dan voordeliger om een boogbrug te maken.

Reageer