[scheikunde] Haar permanenten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 20

Haar permanenten

Ik zit met deze vraag:
 
Tijdens het permanenten van haar worden zwavelbindingen in keratine verbroken met een waterstofdonor. In de praktijk wordt vaak gebruik gemaakt van methylthioglycolaat: H-S-CH2-COO-CH3. Na het modelleren van het haar worden door een reactie met een oxidator nieuwe zwavelbindingen gevormd.
- Geef de vergelijking van de verbreking van een zwavelbinding met methylglycolaat. Schrijf de zwavelbinding als R1-S-S-R2.
 
 
en ik heb werkelijk geen idee. Iemand die me kan helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Haar permanenten

Je wil de S-S binding in R1-S-S-R2 verbreken. Je weet dat dit gebeurt door waterstof te doneren, ofwel een reductie. De molecule die waterstof moet leveren is H-S-CH2-COO-CH3, en beschikt over een functionaliteit die verdacht hard lijkt op die van R1-S-S-R2.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 20

Re: Haar permanenten

De enige functionaliteit die ik kan halen uit R1-S-S-R2 is een zwavelbrug maar die kan in H-S-CH2-COO-CH3 niet voorkomen lijkt mij, daar dat molecuul slechts 1 zwavelatoom bevat.
 
H-S-CH2-COO-CHdoneert dus waterstof aan R1-S-S-R2, maar een vorming van SH2 lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk daar waterstofsulfide giftig is, en een gas is, waardoor er na het modelleren van het haar er geen nieuwe zwavelbindingen gemaakt zouden kunnen worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Haar permanenten

Je wil de S-S breken met iets dat S-H bevat, door een H (1?) over te brengen. Er is dus een ding zonder H, waar je S-S hebt, en eentje met H, waar je SH ziet...
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 20

Re: Haar permanenten

Inderdaad

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Haar permanenten

Dus...? Denk even verder. Typhoner stelde geen vraag aan je, maar gaf een gedachtegang.

Berichten: 20

Re: Haar permanenten

Ik ben zelf hierop uitgekomen:
 
R1-S-S-R2 + 2 H+ + 2 e- -> 2 R-SH
 
 
en dan zou je dus een omgekeerde reactie krijgen met een nieuwe oxidator (zoals in de rest van de opdracht staat)
 
2 R-SH -> R1-S-S-R2 + 2 H+ + 2 e-
 
 
 
 
edit: Ik weet trouwens niet of R-SH de juiste notitie is, maar het leek me logischer dan H-S-S-H aangezien er aan beide zijden restgroepen zitten.
2 R-SH-R zou wellicht ook kunnen.

Berichten: 3

Re: Haar permanenten

waaarom zou die H van H-S-CH2-COO-CH3 de zwavelbrug verbreken als de H al aan een S gebonden is of is dit nou een domme vraag;

Reageer