ijswater drinken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

ijswater drinken

Hallo 
 
Ik drink graag ijskoud water. Maar daarover gaan heel veel geruchten de ronde.
 
Vroeger zijden ze altijd dat het heel ongezond is, ik heb ook ergens gelezen dat door het verschil in temperatuur je maag ineen krimpt. Er was ook een broodje aap verhaal dat je er kanker van kreeg, maar dat werd op deze site al weerlegd:
http://www.snopes.com/medical/myths/coldwater.asp
 
Het is me opgevallen dat hier weinig echt wetenschappelijk onderzoek naar gedaan word. Of ben ik daar verkeerd in? na wat opzoek werk heb ik ook gezien dat je er zogezegd van zou caloriën verbranden (9cal per 250ml water ofzo) omdat je lichaam energie verbruikt om het water op te warmen.
http://www.technopolis.be/nl/index.php?n=4&e=360&s=365&exp=510&PHPSESSID=68c329ae4daca00160
 
Nu heb ik enkele vragen erover: Is ijswater drinken ongezond voor een of andere reden? Verbrand je echt caloriën erdoor? en is er al wetenschappelijk onderzoek naar gedaan?
 

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: ijswater drinken

kobe_c schreef: Het is me opgevallen dat hier weinig echt wetenschappelijk onderzoek naar gedaan word. Of ben ik daar verkeerd in? na wat opzoek werk heb ik ook gezien dat je er zogezegd van zou caloriën verbranden (9cal per 250ml water ofzo) omdat je lichaam energie verbruikt om het water op te warmen.
 
 
Dat klopt wel, maar die hoeveelheid is zeer klein: 1 calorie per °C, per gram. De energie-inhoud van voedingsmiddelen wordt echter gemeten in kilocalorieën, wat dus een factor 1000 meer is ;)  Maar dat staat ook in de link die je gaf en ook hier voor links naar effectieve onderzoeken, die ook kijken naar hoe de temperatuur van het water er voor zorgt of je wel genoeg drinkt.
 
Nu, op vlak van gezondheidseffecten: de temperatuur van voedsel of drank heeft een invloed op je vertering (referenties in de antwoorden) en je kan maagkrampen krijgen van te koude drank (maar goed, dat merk je zelf wel of je last hebt).
This is weird as hell. I approve.

Reageer