Springen naar inhoud

Fundamentele krachten

• Log in om te kunnen reageren

Camiel Wijffels

Camiel Wijffels

• >25 berichten
  • 51 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2014 - 15:31

Ik had altijd geleerd dat zwaartekracht de zwakste van de vier was, en volgens dit lemma [http://nl.wikipedia....le_natuurkracht] heb ik dat altijd goed geleerd. De magnitude van de zwaartekracht is hier 1. De ander drie krachten zijn veel sterker, dus ik dacht altijd dat deze veel sneller in grootte zouden moeten afnemen, zodat zwaartekracht op grote afstanden de enige overblijvende kracht is. Voor de sterke en zwakke kernkracht geldt dit inderdaad ook. Maar de elektromagnetische kracht neemt (volgens bovenstaand lemma) ook kwadratisch af, net zoals de zwaartekracht. Hoe zit dat? Waar gaat het fout?

(en nog een bijkomende vraag: Wat houdt de reikwijdte 1/r5 - 7 in bij de zwakke kracht?)

Veranderd door Camiel Wijffels, 09 augustus 2014 - 15:40

Je kunt het wel proberen te maken, maar het wordt nooit meer hetzelfde

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 09 augustus 2014 - 15:44

Gewone materie is elektrisch neutraal, terwijl massa steeds positief is. 

Camiel Wijffels

Camiel Wijffels

• >25 berichten
  • 51 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2014 - 22:45

Wanneer de fundamentele krachten worden overgebracht door deeltjes (bosonen), houd dit dan automatisch ook in dat deze krachten dan altijd plaatsvinden met de lichtsnelheid? En zoja, kunnen we die lichtsnelheid dan meten voor, met name, de elektromagnetische kracht? En niet door het meten van fotonen (want het is duidelijk dat zij zich met de lichtsnelheid verplaatsen), maar door het meten van de deeltjes die zorgen voor de electromagnetische veldlijnen? Of vergis ik me nu, en *zijn* dit fotonen???

Je kunt het wel proberen te maken, maar het wordt nooit meer hetzelfde

sensor

sensor

• >100 berichten
  • 121 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 augustus 2014 - 13:23

Materie is weliswaar elektrisch neutraal maar elementaire deeltjes kunnen ook vrij voorkomen.

De elektrische kracht tussen twee elektronen is LaTeX

De zwaartekracht tussen twee elektronen is LaTeX

De afname voor de elektrische kracht en de zwaartekracht is hetzelfde namelijk kwadratisch met de afstand.

De lading van een elektron is getalsmatig erg groot vergeleken met zijn massa.

De verhouding is onafhankelijk van de afstand  LaTeX

LaTeX

Zie ook het verhaal van Feynman

Bijgevoegde Bestanden

Veranderd door sensor, 10 augustus 2014 - 13:36

descheleschilder

descheleschilder

• >1k berichten
  • 1165 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2014 - 12:37

De term 1/r5-7 houdt in dat de zwakke kracht omgekeerd evenredig afneemt met de vijfde tot zevende macht van de afstand. Dat de kracht niet omgekeerd evenredig afneemt met het kwadraat van de afstand komt doordat de W- en Z-bosonen, die de kracht overbrengen, massief zijn (ikzelf geloof overigens dat de zwakke kracht een residu-kracht is zoals, zoals men nu de sterke kernkracht overgebracht door massieve pionen ziet als residu-kracht van de fundamentele sterke kernkracht die door gluonen wordt overgebracht ( http://adsabs.harvar...SciAm.248...56H).

Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures