Vragen over berekening en het invoeren van breuk op de TI-84

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 19

Vragen over berekening en het invoeren van breuk op de TI-84

Hoi allemaal,
 
Ik heb problemen met enkele berekeningen en die wil ik hieronder uiteenzetten.
 
28/-4= -7 en dat is makkelijk want -7x-4 = 28 maar als ik dan kijk naar de volgende berekening waar ik een getal moet invullen kom ik er niet uit: 33/ ... = -33
 
Dan heb je de volgende berekening 13 1/2 - ... x 1 1/2 = 4 1/2 maar hoe moet ik dit op mijn TI-84+ Texas Instruments invoeren? Dan gaat het mij vooral op het getal voor de breuk inclusief de teller en noemer die daarbij horen. Overigens kom ik ook niet uit de tweede berekening net omschreven.
 
Dan de berekening ..../14 = -3 waarbij ik -3/14 heb gedaan om tot de uitkomst te komen. Doe ik dit goed op deze manier? Ik kom op een getal van: -,21428...... en waarom staat er -, vóór?
 
Wie kan mij helpen? Heb al genoeg filmpjes gezien over het rekenapparaat maar uitgerekend dat wat ik bedoel kan ik niet vinden.
 
Groetjes,
Josh

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Vragen over berekening en het invoeren van breuk op de TI-84

JoshStudie schreef: 33/ ... = -33
 Hier staat: door welk getal moet je 33 delen om -33 te krijgen ...
 
In het volgende staat:  wat moet je van 13 1/2 aftrekken om 4 1/2 te krijgen ...
 
JoshStudie schreef:Dan heb je de volgende berekening 13 1/2 - ... x 1 1/2 = 4 1/2 maar hoe moet ik dit op mijn TI-84+ Texas Instruments invoeren?
Is het de bedoeling (of die van jou) om deze opgaven met een RM te maken ...

Berichten: 19

Re: Vragen over berekening en het invoeren van breuk op de TI-84

Als ik in mijn boek kijk en ijsblokjes neem dan zou ik bij 33 boven 0 er 66 koude blokjes bij kunnen doen om de temperatuur naar -33 te laten dalen maar met delen zie ik het nog niet.
 
Het is mijn eigen bedoeling dit via het RM te doen want het is gewoon studie in eigen vrije tijd, dan heb ik al wat voorkennis voordat ik straks aan de VAVO ga beginnen.
 
Om van 13 1/2 naar 4 1/2 te gaan moet je 9 stapjes terug en dan kom je op 4 1/2 maar dan moet ik denk ik kijken hoevaak 1 1/2 in 9 past door het door 9 te delen maar hoe zet ik dit in de rekenmachine?
 
Dan is de uitkomst vermoedelijk 6.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Vragen over berekening en het invoeren van breuk op de TI-84

JoshStudie schreef: Als ik in mijn boek kijk en ijsblokjes neem dan zou ik bij 33 boven 0 er 66 koude blokjes bij kunnen doen om de temperatuur naar -33 te laten dalen maar met delen zie ik het nog niet.
 
Als je een getal door 1 deelt, wat gebeurt er dan?
En als je door -1 deelt ...
 
JoshStudie schreef:Om van 13 1/2 naar 4 1/2 te gaan moet je 9 stapjes terug en dan kom je op 4 1/2 maar dan moet ik denk ik kijken hoevaak 1 1/2 in 9 past door het door 9 te delen maar hoe zet ik dit in de rekenmachine?
 
Dan is de uitkomst vermoedelijk 6.
Precies!
 
Heb je al met letters leren rekenen?
 
Ik zou deze opgaven niet met een RM maken!

Berichten: 19

Re: Vragen over berekening en het invoeren van breuk op de TI-84

Haha oew wat stom dat ik dat niet zag maar wel bedankt daarvoor! Sinds ik ziek ben geweest gaat het allemaal wat trager, ben wel getest en volgens de test een mooie score maar heb door omstandigheden veel gemist in mijn jeugd dus wil er nu uithalen wat lukt. Kan het wel zonder rekenmachine maar indien ik iets helemaal niet weet kan ik het via de RM controleren en dan zelf terug rederen. Doe het liefst zo min mogelijk met de RM maar soms is het handig om te weten.
 
Ja 2.5 jaar geleden ging het simpel met formules en vergelijkingen waar letters bij kwamen kijken, bedoel je dat? Gewoon hoofdrekenen is niet het probleem. Kun je mij meer vertellen over dat rekenen met letters?

Berichten: 19

Re: Vragen over berekening en het invoeren van breuk op de TI-84

Dank je wel voor je antwoorden trouwens!
 
Heb ook moeite met de volgende berekeningen:
 
... / 14 = -3
... / -7 =19
-10/ ...= 4
 
Hoe kan ik dit d.m.v. vermenigvuldigen berekenen?

Berichten: 19

Re: Vragen over berekening en het invoeren van breuk op de TI-84

Ha heb die van ... / -7 = 19 gevonden '133' :-) Moest even nadenken en er weer inkomen. Nu die anderen twee nog...
 
Nu even dit bericht bewerken, allemaal gevonden :-)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Vragen over berekening en het invoeren van breuk op de TI-84

JoshStudie schreef: Ha heb die van ... / -7 = 19 gevonden '133' :-) 
dat zou volgens mij -133 moeten zijn.
 
 
JoshStudie schreef:  
Hoe kan ik dit d.m.v. vermenigvuldigen berekenen?
dit is allemaal een kwestie van formules verbouwen/omschrijven. Zie ook deze microcursus of bedoel je wat anders?
 
JoshStudie schreef:  Kun je mij meer vertellen over dat rekenen met letters?
Safe bedoelt gewone algebra, a + a = 2a, b - b = 0,  c / c = 1, dat soort dingen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Vragen over berekening en het invoeren van breuk op de TI-84

Prima!
 
Ja, het rekenen met letters is het fundament van de wiskunde!
Elk wiskundeboek op middelbaar zal daar dus een start mee moeten maken en daarop verdergaan ...

Berichten: 19

Re: Vragen over berekening en het invoeren van breuk op de TI-84

Dat bedoelde ik -133 maar dat minnetje was ik vergeten. Fijn dat jullie zo scherp van geest zijn. Algebra heb ik ook mee gewerkt maar dat was nog vrij basis. Dank je voor de mini-cursus. Ga ik snel bekijken en misschien heb ik daar ook nog vragen over.
 
Dat van die eiwitten vouwen heb ik trouwens maanden geleden op mijn facebook geplaatst :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Vragen over berekening en het invoeren van breuk op de TI-84

JoshStudie schreef:  
Dat van die eiwitten vouwen heb ik trouwens maanden geleden op mijn facebook geplaatst :)
keep up the good work!!
voor welk team vouw jij, en onder welke naam?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 19

Re: Vragen over berekening en het invoeren van breuk op de TI-84

Ik heb het nog niet op mijn pc kunnen zetten (lukte niet) maar heb het gedeeld via mijn facebook, kan je mijn fb-naam wel in een PB sturen en als het goed is kun je het dan ook zien want heb hem met openbaar gedeeld. Zit nu op een andere computer en tegen de tijd dat mijn computer weer is gemaakt ga ik het weer proberen, dan ga ik zien in welk team ik zit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Vragen over berekening en het invoeren van breuk op de TI-84

JoshStudie schreef:  dan ga ik zien in welk team ik zit.
dat team moet je zelf kiezen 
suggestie: team 48658 (dat zijn wij  ;)  )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 19

Re: Vragen over berekening en het invoeren van breuk op de TI-84

Thanks! Zal tegen die tijd nog eens een bericht sturen of terug kijken op dit topic om mij bij jullie te voegen. Lijkt mij leuk!

Reageer