[wiskunde] sinusfunctie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 99

sinusfunctie

Hallo, de volgende oefening is wel uitgewerkt maar ik snap het nog niet.
 
 
Bijlagen
capture3.PNG
capture3.PNG (52.42 KiB) 688 keer bekeken
Capture1.PNG
Capture1.PNG (279.56 KiB) 688 keer bekeken
Capture.PNG
Capture.PNG (18.8 KiB) 688 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: sinusfunctie

welk stuk begrijp je niet? Snap je hoe het invullen van x = 0 in z'n werk gaat?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 99

Re: sinusfunctie

ja en ook hoe ze de verschuiving vinden

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: sinusfunctie

Dus wat snap je niet?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 99

Re: sinusfunctie

Hoe ze vinden dat de amplitude voor de eerste 2 sinusfuncties gelijk zijn aan 3 en de 2 laatste aan -3. Als ik de x vervang door 0 kom ik voor de eerste en derde sinusfunctie 3 en voor de 2de en 4de sinusfunctie -3. Trouwens, welke waarde heeft p? Ik heb het gewoon een kleine getal gegeven. Ik kom dan wel echter verkeerd uit bij de tekens zoals net vermeld. En hoe vinden ze die verschuivingen? Ik heb nog nooit van die formule gehoord, ik weet niet hoe men dat berekent, je zit daar toch met een p?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: sinusfunctie

jgdrp schreef: Hoe ze vinden dat de amplitude voor de eerste 2 sinusfuncties gelijk zijn aan 3 en de 2 laatste aan -3. Als ik de x vervang door 0 kom ik voor de eerste en derde sinusfunctie 3 en voor de 2de en 4de sinusfunctie -3. Trouwens, welke waarde heeft p?
Laat eens zien hoe je hieraan komt ...
Ik zie nergens de letter p? Als je pi bedoelt dan schrijven we dat ook zo ...

Berichten: 99

Re: sinusfunctie

Hoe ik dat voor een p zag heb ik geen idee. Ik snap wel nog steeds niet hoe men aan die 15,6 komt en waarom men dan 2 keer pi deelt door dat getal

Ik neem aan dat we c moeten vinden dus deelt men 2pi  door d, de verschuiving naar links (en die verschuiving is 15,6)? Hoe komt men aan 15,6?
 
d/c = verschuiving naar links dus
 
d/verschuiving naar links= c
 
Waarom is d gelijk aan 2pi? En waarom is de verschuiving naar links gelijk aan 15,6?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: sinusfunctie

Even terug: x=0 geeft voor de functies:
A:
B:
C:
D:

Berichten: 99

Re: sinusfunctie

Dat had ik ondertussen door: 3,-3,3,-3

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: sinusfunctie

jgdrp schreef: Dat had ik ondertussen door: 3,-3,3,-3
Je zou kunnen weten dat A en B 3 geven voor x=0, je laat je berekening niet zien ...

Berichten: 99

Re: sinusfunctie

Ik bedoelde 3, 3, -3 en -3 ... wat er met mij gisteren scheelde heb ik geen idee.
Omdat sinus van pi/2 (90 graden) 1 is en 3pi/2 is 270 graden maar je moet daar nog een - teken aan voegen dus wordt het ook positief.
 
Maar moet dit echt zo traag gaan? Dit is geen huiswerk en die oefening is nochtans uitgewerkt met oplossingen...
Dit neemt veel te veel tijd en daar heb ik juist een gebrek aan

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: sinusfunctie

jgdrp schreef: Ik bedoelde 3, 3, -3 en -3 ... wat er met mij gisteren scheelde heb ik geen idee.
Omdat sinus van pi/2 (90 graden) 1 is en 3pi/2 is 270 graden maar je moet daar nog een - teken aan voegen dus wordt het ook positief.
 Ok, het gaat dus om C en D, eens?
Je zou (bv) x=4 kunnen invullen ... (waarom kies ik die waarde?) Vind je dit een logische aanpak?
 
Maar moet dit echt zo traag gaan? 
Ligt dat aan mij? Zo ja, licht toe ...
 
Weet je hoe je de periode van zo'n functie moet bepalen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: sinusfunctie

yo :p kzit nu ook deze deel te bekijken dus kan misschien iets erover zeggen. Je werkt van het functievoorschrift naar de tabel & niet omgekeerd, want als je dit omgekeerd doet zal dit voor veel miserie zorgen. Dus gewoon elk functievoorschrift omzetten in de grafiek door periode, amplitude, evenwichtstand ( en beginpunt van de periode) uit te rekenen en te "tekenen" op de grafiek. Dus je neemt elk voorschrift en kijkt of die op de grafiek is afgebeeld. De eerste voorchrift die je tegenkomt die niet op de grafiek is afgebeeld is het voorschrift dat niet op de grafiek is weergeven.

Berichten: 99

Re: sinusfunctie

Als je de x vervangt door 4 en dan d/c kom je 1 uit wat volgens mij de functiewaarde dus is en de antwoord c is. Ik zie daar geen logica in.
De periode vind je toch door te ontbinden in factoren? Of is het bij een sinusfunctie niet altijd gelijk aan 2pi? En je bent hier toch niets met de periode?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: sinusfunctie

jgdrp schreef: Als je de x vervangt door 4 en dan d/c kom je 1 uit wat volgens mij de functiewaarde dus is en de antwoord c is. Ik zie daar geen logica in.
Je wilt toch kunnen kiezen tussen C en D ...
 
Je moet toch ook de periode van zo'n functie kunnen bepalen (hier wordt daar niet naar gevraagd!) ...

Reageer