DR5::GUS

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 43

DR5::GUS

Hallo,
 
in mijn slides van plantenfysiologie staat iets over DR5::GUS om het transport van auxine te bestuderen. 
Maar ik snap niet goed hoe dit werkt. DR5 is een sythetische promotor die gebruikt wordt om GUS te drijven.
Maar wat bedoelen ze hier precies mee?
 
GUS is een reportergen en dat vormt een blauwe kleurstof, beta-glucuronidase, in aanwezigheid van een substraat, klopt dat? 
En wat heeft dat dan te maken met die DR5 promotor?
Ik kan er helemaal niet aan uit. 
 
Kan iemand me helpen?
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: DR5::GUS

DR5 is inderdaad een synthetische promoter die gebruikt wordt om auxine te bestuderen. De promoter bestaat uit 7 repeats van een auxine responsief element (AuxRE) waarop auxine respons factoren (ARF) kunnen binden. 
 
Wanneer de hoeveelheid auxine in een bepaald weefsel wordt opgereguleerd resulteert dit in binding van de ARFs aan de AuxREs met transcriptie van het GUS gen tot gevolg.
 
Tot slot, aangezien de AuxREs een regulatorische functie hebben bevat de DR5 promoter ook nog een minimale 35S sequentie.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 43

Re: DR5::GUS

En wanneer dat GUS gen tot expressie komt is er die blauwe kleur? 
Of hoe zit dat dan met dat substraat (X-glu) dat aanwezig moet zijn om de blauwe kleur te hebben?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: DR5::GUS

Het GUS gen codeert voor :beta:-glucoronidase, een enzyme, dat in staat is om X-Gluc om te zetten tot een blauwe kleurstof. Die blauwe kleur kan je met de microscoop, of zelfs met het blote oog, waarnemen en zo kan je bepalen waar je het gen tot expressie komt. In jouw geval kan je dan de blauwe kleur correleren aan auxine levels.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 43

Re: DR5::GUS

Ah! Oke ik snap het,
 
heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: DR5::GUS

Graag gedaan!
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer