Springen naar inhoud

magnetische kracht en elektrische kracht

• Log in om te kunnen reageren

Tugba

Tugba

• >100 berichten
  • 106 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2014 - 15:12

Hallo, 

Ik zit vast met de vraag die in de afbeelding gesteld wordt. 

Met de rechterhand regel heb ik gevonden dat de magnetische kracht naar onder wijst. Maar dan zit ik vast.

In de uitwerking staat:

Fe=Fb dus EQ=BQV.

Fb moet tegengesteld moet zijn aan Fe. -> Fe wijst naar boven -> bovenste plaats is positief en de onderste plaat is negatief. 

E gaat van plus naar min dus wijst het naar beneden 

juiste antw is A 

Ik snap niet waarom Fe=Fb en waarom deze tegengesteld aan elkaar moeten zijn. 

En is het altijd zo dat als Fe naar boven wijst dat de bovenste plaat positief is? 

Kan iemand mij helpen aub? 

Bijgevoegde miniaturen

• 10353546_816829311695584_7033702265986660535_n.jpg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 augustus 2014 - 15:53

Het elektrisch veld wijst per definitie van plus naar min. Waarheen de elektrische kracht dan wijst hangt af van de lading (+ of -) waarop dat veld een kracht uitoefent. Hier gaat het over een elektronenbundel, elektronen zullen naar de plusplaat getrokken worden (tegen de veldrichting in dus) 

De elektronenbundel gaat rechtdoor, hoewel er twee krachten op werken. Die twee krachten móeten elkaar dus wel opheffen, m.a.w. ze moeten even groot zijn, en tegengesteld van richting. 

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5442 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 11 augustus 2014 - 16:59

wat je in ieder geval goed heb gezien is dat de Lorentzkracht die op dat vrije elektron inwerkt loodrecht naar beneden wijst.

wat kun je daar uit opmaken voor de richting van de elektrische kracht , die op dat vrije elektron inwerkt?

Anton_v_U

Anton_v_U

• >1k berichten
  • 1620 berichten
  • Validating

Geplaatst op 11 augustus 2014 - 17:15

Even algemeen.

Er is een simpele regel in de mechanica die in tal van contexten terugkomt en daar lang niet altijd wordt herkend en die 2 kanten op werkt:

a) Als een voorwerp met constante snelheid rechtdoor gaat, werkt er geen totaalkracht op het voorwerp.

b) Als er geen totaalkracht op een voorwerp werkt, gaat het voorwerp met constante snelheid rechtdoor.

Dat is de eerste wet van Newton. Dit geldt voor alle voorwerpen met massa. Dus voor fietsen, planeten, kometen, ruimtesondes, voor jouzelf en ook voor elektronen. Het moet een automatisme zijn: als ergens staat "constante snelheid" is je reflex: "resultante kracht nul".

Een elektron dat met constante snelheid rechtdoor vliegt en een magnetische kracht naar boven ondervindt, moet dus wel een even grote andere kracht naar beneden ondervinden anders werkt er een totaalkracht op het elektron en dan gaat het niet rechtdoor.

(overigens vliegt het ding ook (versneld of vertraagd) rechtdoor als de elektrische kracht een schuine kracht is waarbij de verticale component tegengesteld is aan de magnetische kracht maar laten we het niet te moeilijk maken)

Tugba

Tugba

• >100 berichten
  • 106 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2014 - 17:16

De magnetische kracht wijst naar onder, dus normaal gezien zou de elektron naar onder afgebogen worden. klopt dit? 

Indien dit niet het geval is, moet er een tegengestelde kracht naar boven zijn, dit is dan de elektrische kracht. 

Is mijn redenering nu juist? ik snap nog altijd niet waarom dan de bovenste plaat positief is. 

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5442 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 11 augustus 2014 - 17:27

snap je wel dat als de lorentzkracht op het vrije elektron vertikaal naar beneden wijst en laten we zeggen dat deze een grootte heeft van stel:100N , dat er dan ook een elektrische kracht op het vrije elektron inwerkt die vertikaal omhoog wijst en dan ook een grootte moet hebben van 100N. de resultante van de twee vertikale krachten die op dat vrije elektron inwerken is dan in vertikale richting gelijk aan nul N. dit moet zo zijn , anders kan dat vrije elektron nooit zijn baan horizontaal naar rechts vervolgen maar zal het afbuigen naar 1 van die platen.

Anton_v_U

Anton_v_U

• >1k berichten
  • 1620 berichten
  • Validating

Geplaatst op 11 augustus 2014 - 17:29

perfect!

Welk type lading heeft het elektron?

Welke type lading trekt het elektron dus aan en welk type lading stoot het af?

De kracht is naar boven: stoot de bovenste plaat het elektron af of wordt het aangetrokken?

Conclusie?

Tugba

Tugba

• >100 berichten
  • 106 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2014 - 17:38

Ja dat van de tegengestelde krachten snap ik nu. 

Een elektron is negatief geladen, wordt aangetrokken door een positieve lading en afgestoten door een negatieve. 

De elektrische kracht is naar boven dus dit wil zeggen dat dat de elektron door de bovenste plaat wordt aangetrokken dus deze moet wel positief zijn. elektrisch veld wijst van plus naar min dus naar onder -> A is juist antw

Zit ik goed ? 

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 augustus 2014 - 17:46

ja, je zit goed.

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Tugba

Tugba

• >100 berichten
  • 106 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2014 - 17:50

Bedankt! 

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5442 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 11 augustus 2014 - 17:58

antwoord a is goed. alleen met je uitleg heb ik wat moeite.

in je eerste bericht noem je de volgende wet:

LaTeX

waarom maak je hier geen gebruik van ?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 augustus 2014 - 18:38

Dat doet hij toch? 

De elektrische kracht is naar boven dus dit wil zeggen dat dat de elektron door de bovenste plaat wordt aangetrokken dus deze moet wel positief zijn. elektrisch veld wijst van plus naar min dus naar onder -> 

Anton_v_U

Anton_v_U

• >1k berichten
  • 1620 berichten
  • Validating

Geplaatst op 12 augustus 2014 - 11:54

alleen met je uitleg heb ik wat moeite.

Grappig, ik zou ongeveer letterlijk dezelfde uitleg geven als TS. Het beschrijft precies het verband tussen lading en richting van de kracht, de plaats en het teken van lading en de richting van de veldsterkte en de consequentie hiervan in de geschetste context. Waarom zou een uitleg met een formule beter zijn? Ik draai dit het liefste om: vertel eerst hoe het werkt en geef dan de formule. Laat dan zien dat je met de formule tot dezelfde conclusie komt.

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures