Springen naar inhoud

Overeenkomst tussen "helikopterzaadje" en molen


  • Log in om te kunnen reageren

#1

descheleschilder

    descheleschilder


  • >1k berichten
  • 1165 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2014 - 17:27

In een aflevering van de Nationale Wetenschapsquiz was het antwoord op de vraag waarmee zo'n vallend ronddraaiend zaadje het best mee vergeleken kon worden: een molen. Een molen staat echter zelf stil en komt in beweging door bewegende wind die op hem inblaast. Zo'n zaadje komt zelf in beweging, doordat hij potentiële energie verliest en gaat draaien. In de molen is geen potentiële energie aanwezig die omgezet wordt in draaiing. Kinetische energie van de wind wordt omgezet in draaiing. Is het antwoord dat het zaadje een vleugel is die door het naar beneden vallen aan het draaien wordt gebracht niet logischer?

(Het was geloof ik de N.W.Q. 2011)

Veranderd door descheleschilder, 11 augustus 2014 - 18:18

Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 45304 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 augustus 2014 - 17:51

Ook nog een idee wat de (foute) alternatieven bij die vraag waren? 
 
edit>>>>>>>>>>>>>
gevonden 
http://www.npowetens...ragen/2010.html
 

15. Het vliegprincipe van een esdoornzaadje dat wordt meegevoerd door de wind lijkt het meest op dat van:
a. een helikopter
b. een windmolen
c. een vliegtuig
 


En het officiële antwoord:
 

Het juiste antwoord is b.

Wat gebeurt er met het esdoornzaadje als het van de boom valt? De val brengt een luchtstroom op gang rondom het zaadje. Deze luchtstroom brengt het zaadje aan het draaien om het zwaartepunt (bij de vrucht). De luchtstroom drijft dus de rotatie aan: er wordt energie uit de luchtstroom gehaald en die gaat in het draaien zitten. Dat is precies wat de windmolen ook doet, de wind drijft de draaibeweging van de molenwieken aan. De windmolen haalt zo energie uit de luchtstroom.
Een helikopter doet precies het omgekeerde. De motor drijft de wieken aan en brengt zo een luchtstroom omlaag op gang die ervoor zorgt dat de helikopter in de lucht wordt gehouden. Een esdoornzaadje draait rondom het zwaartepunt bij de vrucht, het vliegprincipe van het vliegtuig valt daarom af. Daarnaast is er een groot verschil tussen de aerodynamica van een esdoornzaadje en die van een vliegtuig: bij een vliegtuigvleugel is deze vrijwel overal gelijk, en bij het esdoornzaadje neemt de snelheid langs de vleugel sterk toe door de rondraaiende beweging.

Meer weten?

Deze vraag werd mede mogelijk gemaakt door David Lentink en Kees Voesenek van de Experimentele Zoölogie leerstoelgroep van Wageningen Universiteit.

 

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#3

Anton_v_U

    Anton_v_U


  • >1k berichten
  • 1620 berichten
  • Validating

Geplaatst op 11 augustus 2014 - 23:01

Tsja, het beeld dat potentiële energie van het zaadje (deels) wordt omgezet door draaiing is natuurlijk prima en bij een molen gebeurt dat niet. In dat beeld lijkt het niet op elkaar.

 

Het beeld dat de draaiing wordt veroorzaakt door een luchtstroom (relatief ten opzichte van het zaadje) is ook goed en dat gebeurt bij een molen ook.

 

Dat is een beetje het probleem van zo'n vraag: je kunt het mechanisme op verschillende manieren correct beschrijven en de ene manier sluit aan bij het idee van de vraagstellers en het andere idee niet. Het is maar hoe je er tegenaan kijkt. 


#4

Michel Uphoff

    Michel Uphoff


  • >5k berichten
  • 5606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 augustus 2014 - 00:27

Mhh.. Vind de uitleg niet best.

 

Waarom draait dat zaadje. Om zijn valsnelheid te verminderen en zo door de wind verder van de boom te geraken. Er wordt potentiële energie omgezet in rotatie en lift om zo de verticale snelheid te verminderen.

 

Een vallende helikopter (autorotating) doet exact dat. Nergens staat er dat het een helikopter met werkende motor is, dus ik had zeer zeker die optie gekozen.

 

Motus inter corpora relativus tantum est.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures