Springen naar inhoud

Dummy variabelen en F-tests in SPSS

• Log in om te kunnen reageren

maja7

maja7

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2014 - 20:06

Hallo,

Voor mijn masterproef doe ik onderzoek naar het effect van trainersontslagen op de prestaties in eerste klasse voetbal in België voor meerdere seizoenen. Hiervoor doe ik een replicatie van een eerder onderzoek (Balduck et al. 2010) maar met recentere gegevens. Mijn gegevens zijn al de matchresultaten gedurende een bepaald seizoen. In spss heb ik dus een apart bestand gemaakt voor elk seizoen. Als verklaarde variabele heb ik per wedstrijd het doelpuntenverschil (aantal gemaakte doelpunten door de thuisploeg - aantal gemaakte doelpunten door de uitploeg en dit per wedstrijd). Als verklarende variabele schat ik de kwaliteit en het thuisvoordeel van alle aanwezige ploegen in een seizoen volgens een model van Clarke en Norman (1995). Dit doe ik door dummyvariabelen te gebruiken. per ploeg heb ik 2 dummyvariabele namelijk 1 voor het thuisvoordeel en 1 voor de kwaliteit van de ploeg. De dummy variabele voor het thuisvoordeel wordt 1 als de ploeg thuis speelt en 0 als de ploeg uitspeelt. Voor de kwaliteit van de ploegen de schatten betekend dit dat de variabele 1 wordt als de ploeg thuis speelt, 0 als de ploeg niet speelt en -1 als de ploeg uit speelt. Koning en Balduck (zijn auteurs waarvan ik hun paper heb gelezen) gaan dan voor het effect van trainersontslag kijken naar de verandering in thuisvoordeel onder oude en nieuwe coach en de verandering in kwaliteit van de ploeg onder de oude en de nieuwe coach. Ik heb hiervoor dummyvariabele aangemaakt voor de ploegen die hun trainer ontslagen hebben. De variabele voor de verandering in het thuisvoordeel wordt 1 als de ploeg thuis speelt en onder de nieuwe coach. Anders wordt deze variabele 0. Bij de dummy variabele voor verandering in kwaliteit wordt deze 1 als de ploeg thuisspeelt en onder de nieuwe coach, -1 als de ploeg uitspeelt onder de nieuwe coach en nul anders. Dit gaat goed maar tegelijk ben ik hier vast komen te zitten: Stel nu dat een ploeg meerdere trainers ontslagen heeft tijdens een bepaald seizoen hoe kan ik dit dan aanduiden met die dummyvariabele? Als er maar 1 trainersontslag plaatsvindt is het gemakkelijk: enkel nullen en 1 en/of -1 komen pas als de nieuwe trainer er is. Maar wat als die nieuwe trainer binnen dat seizoen ontslagen wordt? Dan kan ik toch niet 1 en -1 nog zetten aangezien het een andere trainer betreft... Kan iemand mij verder helpen?

Daarnaast voeren de auteurs zogenaamde "F-tests" om te zien hoeveel seizoenen significant verschillen op alpha= 0.05 voor de verschillende uitbreidingen van het regressiemodel zoals de verandering in thuisvoordeel en verandering in kwaliteit van de ploeg. Zoals eerder gezegd heb ik voor elk seizoen een bestand apart gemaakt. Kan iemand mij zeggen hoe ik die F-tests met SPSS kan uitvoeren??

Veranderd door Kravitz, 11 augustus 2014 - 20:41
achtergrond verwijderd en verplaatst naar statistiek

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Timmoty

Timmoty

• >100 berichten
  • 241 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2014 - 14:02

Hallo,

Met je eerste vraag kan ik je niet echt helpen. Ik ken de modellen waarover je spreek niet. Met je tweede vraag over de F-toets kan ik je misschien wel de goede richting op wijzen. Ik weet alleen niet zeker of ik je uitleg met betrekking tot de F-toets helemaal begrijp.  Ik ken de F toets vooral als toets waarbij er getoetst wordt of de varianties van twee normale verdelingen significant verschillen. F=S2grootste/S2kleinste, welke een F verdeling volgt dfgr=ngr-1 en dfkl=nkl-1. Let wel op dat bij kleine aantallen de F-test weinig power heeft!

In SPSS kun je gebruik maken van de Leven toets om een significantie verschil in varianties. Volgensmij SPSS namelijk geen F-toets.

Mvg, Timmoty

maja7

maja7

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2014 - 14:36

Hallo Timmoty,

Bedankt voor u reactie! In verband met mijn eerste vraag: Het model dat ik gebruik wordt niet goed uitgelegd in de paper die ik opnieuw wil doen. Daarom dat ik mij afvroeg hoe anderen dit zouden aanpakken. Ik heb het al voorgelegd aan een assistent van statistiek en die zei ook dat de auteurs hun uitleg op niets trekt. Maar ja ik moet er natuurlijk iets op vinden...   ;) In verband met de F-testen: Ik ben idd niet zeker dat dit bestaat in spss en dat je dan verschillende bestanden zou kunnen vergelijken als het ware. Misschien kan het statistisch programma R een oplossing bieden? 

maja7

maja7

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2014 - 20:25

Die F testen dienen eigenlijk om verschillende regressiemodellen te vergelijken.

Saffron

Saffron

• >250 berichten
  • 457 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 13 augustus 2014 - 09:39

De F-test wordt binnen SPSS in ANOVAs. Wat betreft het onduidelijk zijn van de beschrijving van de analyses in het eerdere paper: kan je niet de auteurs mailen en vragen om uitleg? Als het goed is staat er wel een correspondentie email in het paper.

maja7

maja7

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 augustus 2014 - 10:39

Ja maar die F-testen komen ook voor in u model summary. Ik heb de auteurs allemaal al gemaild. Sommigen die niet antwoorden, andere die gewoon hun paper opnieuw doorsturen. 1 auteur heeft mij gezegd dat de analyse met SAS is gedaan en dat dit niet mogelijk is met SPSS. Maar de assistent van op de universiteit zei dat dit volgens hem wel mogelijk moet zijn om dit via SPSS te doen maar kan mij niet verder helpen. 

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures