Springen naar inhoud

Co÷rdinaten zoeken in assenstelsel

• Log in om te kunnen reageren

JoshStudie

JoshStudie

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2014 - 20:50

Mijn vraag gaat als volgt, op het assenstelsel staat een roosterpunt 'rode stip' en daar is het coördinaat -7,4 van.

In een tabel dus : X -7

Y  4

Maar nu moet ik de coördinaten van de daaropvolgende roosterpunten weten, hoe moet ik ongeveer te werk gaan?

Kan dit zo?

X  7     3, 1/2    1       0       1/2     1/4 

Y  4         2      4/7     0       2/7     1/7

Dus 7/7 = 1 en 4/7 = 4/7 maar kan iemand mij helpen dit te vergemakkelijken? Op de rekenmachine krijg ik 4/7 = .5714285....

Weet niet of mijn tabel helemaal correct is.

Want van opdracht 'f en g' moet ik de coördinaten vinden.

Bijgevoegde miniaturen

• foto 2.JPG
  • foto 1.JPG

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 12 augustus 2014 - 21:21

je ziet een rechte die door de oorsprong gaat.

het punt A=(-7,4) ligt op deze rechte

ben je bekend met het feit dat de vergelijking van een rechte in een XY assenstelsel de volgende vergelijking heeft:

y=a.x+b

a wordt de richtingscoefficient van de rechte genoemd.

b is altijd de y waarde van het snijpunt van de rechte met de Y-as.

wat is nu a ?

Veranderd door aadkr, 12 augustus 2014 - 21:22

JoshStudie

JoshStudie

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2014 - 21:32

Bedoel je rechte lijn?

Ik weet wat de X en Y-as is.

Ik weet wat een coördinaat is.

Ik weet wat de oorsprong inhoud.

Met vergelijkingen ben ik bezig maar die komen later aan de orde in het boek, zie ik nu.

Alleen begrijp ik de vergelijking van jou nog niet helemaal, excuses!

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 12 augustus 2014 - 21:52

als je een rechte hebt in een XY -assenstelsel, dan heeft die rechte altijd de algemene vergelijking:

y=a.x+b

het snijpunt van de rechte met de y as is x=0,y=0

als nu b de y coordinaat is van het snijpunt van de rechte met de y as , dan is b gelijk aan 0

dus geldt dan

y=a.x

het punt x=-7 y=4 ligt op deze rechte. bereken nu a

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 13 augustus 2014 - 08:25

Deze tabel klopt zo niet:

Mijn vraag gaat als volgt, op het assenstelsel staat een roosterpunt 'rode stip' en daar is het coördinaat -7,4 van.

In een tabel dus : X -7

Y  4

Maar nu moet ik de coördinaten van de daaropvolgende roosterpunten weten, hoe moet ik ongeveer te werk gaan?

Kan dit zo?

X  7     3, 1/2    1       0       1/2     1/4 

Y  4         2      4/7     0       2/7     1/7

X  -7     -3 1/2   -1       0       1/2     1/4 

Y  4         2      4/7     0       -2/7     -1/7

Dus de verhoudingen kloppen nu (ook met het teken)

Veranderd door Safe, 13 augustus 2014 - 08:36

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 augustus 2014 - 08:59

Opmerking moderator :

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

JoshStudie

JoshStudie

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 augustus 2014 - 13:33

Oké, het roosterpunt in het plaatje is de rode stip. Mijn vraag: kun je elke coördinaat aanmerken als roosterpunt?

In de grafiek ziet men stapjes van 1, om 1 stap uit te rekenen wil ik het volgende weten, de rechte lijn gaat naar beneden van coördinaat (-7,4) naar het volgende coördinaat? Ja, op dat punt ben ik aangekomen. Dus (-6,?). Ik moet dus weten wat er op het volgende coördinaat moet komen en dit kun je middels een tabel berekenen.

Safe, daarom denk ik dat je -7/4 moet doen om het voor één stapje te kunnen berekenen. Dan heb ik het over het stapje van 0 naar 1 op de verticale as. -1,75 is de uitkomst van 1 stap als ik de som hierboven in het rekenapparaat invoer. -1.75 x 4 = -7

Zou ik dan voor de volgende coördinaten dezelfde berekening moeten toepassen? Hoe ziet dit eruit per coördinaat? Als je namelijk kijkt naar -1 boven de horizontale as zie je dat het iets meer is dan 0,5 op de verticale as. Ik denk dat je per eerste coördinaat elke keer daalt met stapjes van -1,75 of zie ik het nu echt helemaal verkeerd?

Aadkr, ik zie bij jouw berekeningen met letters punten en kommas en dat heb ik tot nu toe nog niet eerder gezien. Ik weet niet of dit normaal gesproken ook zo gaat en misschien ben ik gewoon nog niet zover maar voor mij is het nieuw. Ik weet wel dat je bij algebra of formules cijfers en letters naast elkaar kunt zetten en dat het dan automatisch een vermenigvuldiging is, alleen is het momenteel nog even verwarrend. Desalniettemin toch bedankt voor je reacties.

Veranderd door JoshStudie, 13 augustus 2014 - 13:56

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 13 augustus 2014 - 14:37

Mijn vraag: kun je elke coördinaat aanmerken als roosterpunt?

Nee, een roosterpunt heeft gehele getallen (elementen uit de getallenverzameling Z) als coördinaten.

Safe, daarom denk ik dat je -7/4 moet doen om het voor één stapje te kunnen berekenen. Dan heb ik het over het stapje van 0 naar 1 op de verticale as. -1,75 is de uitkomst van 1 stap als ik de som hierboven in het rekenapparaat invoer. -1.75 x 4 = -7

Het is niet duidelijk wat je hier bedoelt. Wat doe je met het getal -7/4? (je weet toch wat je met getallen mag/kan doen?)

Nu heb ik al gezegd dat je tabel nu goed is! Als je de tabel nu aanvult met -6 (x-coördinaat) wat vind je dan voor y? Wat heb je nu gedaan? 

Laten we nog eens kijken naar je tabel. Bij x=-7 staat y=4 (gegeven).Kijk naar x=-1, hoe vind je y=4/7

Kan je nu alle gestelde vragen in deze opgave beantwoorden.

Opm: werk niet met decimale getallen maar met breuken (desnoods zet je het decimale getal als antwoord er in het klein bij)

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 13 augustus 2014 - 18:42

Josh, ik ben me ervan bewust dat het moeilijk voor je is.

je bied in een bericht je excuses aan ,maar dat is echt niet nodig. ik help je graag net zoals andere gebruikers je graag helpen.

ik ben me ervan bewust dat ik een beetje op de theorie vooruit loop

kijk nog eens naar mijn bericht nummer:4

daar kwamen we tot de conclusie dat de vergelijking van een rechte lijn in het xy vlak die door de oorsprong gaat gelijk is aan

y=a.x (spreek uit) y is gelijk aan a keer x

het punt (-7,4) is een punt wat op die rechte ligt

de x coordinaat van dat punt is -7 , en de y coordinaat van dat punt is 4

als ik dat in de formule y=a.x invul, dan krijg je:

4=a.-7

nu links en rechts van het = teken delen door -7

dan krijg je

-4/7=a.1

a=-4/7

y=a.x

y=-4/7 . x

kijk nu eens naar bericht nummer :5 van Safe

daar geeft hij 6 punten die op die rechte lijn liggen.

dat is bijvoorbeeld het punt (x=1/2 , y=-2/7 )

als je dit punt invult in de vergelijking y=-4/7. x ,dan klopt het verhaal

dat geldt voor al die 6 punten.

nu zijn de vragen f en g simpel te beantwoorden.

Veranderd door aadkr, 13 augustus 2014 - 18:45

JoshStudie

JoshStudie

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2014 - 19:12

Aadkr, dank je wel!

Om even alles wat ik niet begrijp te doorgronden zodat ik de rest wel ga begrijpen. Waar staat de 'a' voor? Waarom staat er een 'punt' tussen a.1 of anderszins in de formule? Ik weet dat '/' als breuk gezien wordt maar ook als deelteken van ':' en dat * een symbool is voor 'x'. Is die 'a' de lijn?

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2460 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2014 - 21:12

Waar staat de 'a' voor? Waarom staat er een 'punt' tussen a.1 of anderszins in de formule? Ik weet dat '/' als breuk gezien wordt maar ook als deelteken van ':' en dat * een symbool is voor 'x'. Is die 'a' de lijn?

Het getal a stelt de richtingscoëfficiënt of het hellingsgetal van de lijn voor. Als de waarde van x met 1 toeneemt neemt de waarde van y met a toe, en als de waarde van x met 1 afneemt neemt de waarde van y met a af. De punt moet eigenlijk met ∙ (dus gecentreerd) worden weergegeven, en dient als vermenigvuldigingssymbool. Tussen een letter en een variabele (zoals a in dit geval) en tussen 2 variabelen laten we het vermenigvuldigingssymbool meestal weg, dus 3a is dan een verkorte schrijfwijze voor 3∙a en ab is dan een verkorte schrijfwijze voor a∙b.

"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 14 augustus 2014 - 21:47

Kijk nog eens naar je tabel, wat heb je moeten doen om de tabel aan te vullen ...

JoshStudie

JoshStudie

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2014 - 19:56

Ik begrijp het helaas nog niet maar dat komt vast nog wel, ik wil het begrijpen en stap voor stap lukt dit beetje bij beetje. Daarom heb ik er een opdracht bij gepakt. Die lijkt erop en misschien is dit met voorbeelden te vergelijken waardoor ik beter op weg geholpen kan worden. Ik begrijp ook niet waarom ik het nu niet meer begrijp en twee jaar geleden wel maar wat ik toen kon moet ik weer opnieuw kunnen.

Ik begrijp nog niet helemaal hoe ik tot de uitkomst van 'a' kom als ik beide coördinatie-punten heb, dit komt gewoonweg omdat ik niet kan berekenen of zie wat de stapgrootte precies is wat 'misschien' weer komt omdat ik het gedeelte breuken 'tot op heden' misschien niet kan plaatsen in de grafiek. Het is wel af te lezen in een grafiek maar hoe om te zetten in een tabel door de regelmaat te vinden? Als ik het andere voorbeeld van de opdracht erbij pak die erop lijkt begrijp ik het veel beter, dan lukt het toch wel degelijk maar dan heb ik nog niet elk detail van de formule ontcijfert.

Mijn opdrachten die erop lijken heb ik toegevoegd met plaatjes.

Bij de opdracht die ik er nu bij toevoeg kom ik tot het volgende tabel:

X  -3  -1   0          1    3     <----- (elke keer een stap van -2)

Y   4   3   2, 1/2   2    1     <----- (- -1)

Y = -3 - -2 = X als X = -1  dan krijg je dus dit: Y = -1 - -2 = X  (X is dan 1)

Bijgevoegde miniaturen

• foto 2(1).JPG
  • foto 1(1).JPG

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 augustus 2014 - 21:12

De coördinaten van A, B en C zijn correct, 

Alleen xA=-3 en xB=-1 (we zeggen dan dat de 'stap' +2 is, positieve richting)

yA=4 en yB=3 dat betekent een daling: we zeggen de stijging is -1.

De ptn D, E en F zie ik niet in je tekening ...

Bij x=0 vinden we niet y=2, immers y=2 vinden we bij x=1, eens? Je werkwijze klopt dus niet!

Als de stijging (bij een stap van 2) -1 is, wat is dan de stijging bij een stap van 1? Vind je je antwoord logisch?

Veranderd door Safe, 16 augustus 2014 - 21:13

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 augustus 2014 - 21:42

Josh, je bent heel goed bezig. de antwoorden bij a) b) en c) zijn helemaal juist

alleen klopt je antwoord bij vraag d) niet

probeer je tabel bij vraag b) nog eens verder uit te breiden.

als ik naar je afbeelding kijk bij oplossing b , dan zie ik staan

x -3  -1  1  3  5  7  9

daarboven zie ik kromme pijltjes staan die volgens mij horizontaal naar rechts wijzen.

boven die pijltjes staat -2  maar dat moet natuurlijk +2 zijn , want we werken van links naar rechts

Veranderd door aadkr, 16 augustus 2014 - 22:50

Also tagged with one or more of these keywords: wiskunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures