Springen naar inhoud

hete laptop uitblazen

• Log in om te kunnen reageren

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 augustus 2014 - 20:57

Mijn moeder heeft een laptop. Overigens een goedkoop dingetje, inmiddels alweer een jaar of 5 oud. Doet er weinig anders mee dan scrabble en patience spelen. 

Draait tegenwoordig nogal gauw warm, en schakelt zichzelf dan uit. Ondanks het feit dat het ding op vier pootjes bovenop een plankje staat om goed te kunnen ventileren. Ik denk dus "stof!!" en hup om een flesje gas om dat eens lekker uit te blazen. 

Maar ook met volle blaas zie ik nauwelijks wat stof eruitkomen als ik in de roostertjes blaas.

Hamvraag: Moet je een laptop openschroeven om hem eens lekker te kunnen uitstoffen? 

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 augustus 2014 - 22:02

Voordat je overgaat tot openschroeven:

Ik neem aan dat het een Windows besturingssysteem is. Zet die laptop eens uit en aan en laat hem helemaal uitreutelen (virusscanners willen in het begin nogal eens aan de slag slaan, dus lang genoeg wachten) ondertussen zelf niets op dat ding doen. Druk dan op Ctrl-Shift-Esc (allemaal links). Taakbeheer opent. Kies het tabblad prestaties, en kijk eens hoe het zit met de processorbelastingsgrafiek. De belasting mag een paar procent zijn. Is dat veel meer, kies dan het tabblad processen en sorteer de weergave op 'processor' zodat het meest intensieve gebruik bovenaan staat. Is daar een proces (behalve 'Niet actieve systeemprocessen') dat een aanmerkelijk percentage opsoupeert, en zo ja welk?

Hierna kan je de meest gebruikte programma's eens starten en weer kijken naar de processorbelasting, die wel wat hoger mag worden maar niet meer dan pakweg 25-50% gemiddeld.

Houdt de processor zich redelijk koest, dan kan het inderdaad slechte ventilatie zijn, en misschien draait de fan niet eens meer (hoor je de fan wel sneller draaien als de laptop heet wordt?). Uitspuiten werkt niet altijd. Voor het openschroeven is geen algemene handleiding te geven, dat verschil per merk en model. Je kan met het juiste merk en typenummer eens kijken of er een 'fix-it' of 'how to disassemble' filmpje bestaat voor de disassemblage van dat ding. Zo nee, kijk dan in ieder geval even naar een paar afbeeldingen zoals deze en deze om een idee te krijgen van het werk en details.

• Juiste schroevendraaiertjes, pincet
  • A4-tje(s) met tekening(en) van schroefgaten maken
  • Accu eruit en harddisk, cd-speler als eerste losmaken (meestal met een schroefje)
  • Kijk heel goed, soms zitten er schroefjes op onverwachte plaatsen
  • Soms zit er boven het toetsenbord een ingeklikte strip, waaronder schroefjes zitten.
  • Schroefjes uitdraaien (vaak veel) en als ze van lengte verschillen op de juiste plaats op de tekening leggen.
  • Misschien moet je de muis- en/of toetsenbord connector open maken om het flinterdunne bandkabeltje los te maken. Dat gaat soms met een schuif- en soms met een klapsysteem. Goed (bril!) de ogen de kost geven en nimmer de bandkabeltjes zomaar uit hun connector trekken!
  • Andere connectoren zijn vaak wit of zwart met ipv. platte bandjes echte snoertjes. Die kan je uit de houder trekken, soms helpen met een kleine platte schroevendraaier.
  • Hoe ver je moet gaan en hoeveel je moet losmaken varieert per model. Ik ken modellen waarbij je zo goed als alles open moet maken om goed bij de ventilator en de aan- en afvoeropeningen te komen en modellen waarbij het verwijderen van de onderzijde voldoende is.
  • Kontroleer of je met blazen de fan rond kunt laten draaien, misschien zit hij wel helemaal vast.
  • Is dat laatste het geval, dan wordt het kijken of het een demontabele fan is, en dat ding dus uitbouwen.
  • Ga dan op zoek naar een sticker, waaronder een rubberen dopje, waaronder het glijlagertje. Drupje olie er in fan masseren en dopje + sticker weer terug.
  • Moet je diverse andere onderdelen losschroeven, teken dan aan waar en hoe ze zaten, met een demontagenummer, zodat je straks achterstevoren werkend de boel weer correct in elkaar krijgt.

Als je zoiets voor de eerste keer doet ben je er bij ingewikkelde (de)montage zo een uur of twee-drie mee kwijt en flink wat zenuwen rijker.

Wanhopig? Geen kracht zetten, met geweld los je weinig op. Kijken kijken kijken, er is nog een schroefje of klikverbinding. ;)

Motus inter corpora relativus tantum est.

toaic

toaic

• >250 berichten
  • 445 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2014 - 07:47

Geeft de laptop ook een melding weer, alvorens deze zich uitschakeld?

Tip: Kijk hoe stofvrij de ventilator van de CPU is.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 augustus 2014 - 12:23

Voordat je overgaat tot openschroeven:

wauw. 

Niet mijn favoriete bezigheid. Maar mag ik dus uit je antwoord opmaken dat het inderdaad wel eens zou kunnen dat gewoon door de roostertjes blazen cruciale stofophopingen niet oplost? 

Bij het eerstvolgende bezoek ga ik inderdaad eerst maar eens zien wat die processor eigenlijk allemaal aan het doen is, goed idee.  

Op andere vragen van jullie heb ik zo geen antwoord, het probleem werd zomaar terloops genoemd toen ik een usb-tje met vakantiefoto's op het ding aansloot om die aan ma te laten zien. 

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 augustus 2014 - 14:42

inderdaad wel eens zou kunnen dat gewoon door de roostertjes blazen cruciale stofophopingen niet oplost?

Ja dat kan. Soms is het stof meer een zwarte koek die redelijk vast zit in de rillen van het koelblokje. Hangt natuurlijk ook wel van de persdruk af, met een bar of 10 lukt het wel, maar daarmee sloop je de fan waarschijnlijk. Ik maak de boel meestal met een compressor goed schoon na het openmaken, waarbij ik de fan zelf met een vinger belet te draaien, want bij 10 bar wordt het toerental van dat ding veel te hoog. Maar met een kwastje en desnoods een cocktailprikker voor in de groefjes lukt het ook prima.

Ook eens meegemaakt: Slechte NiCad accu die de voeding zo zwaar belastte dat deze af sloeg. Eenvoudig te testen door de (na 5 jaar waarschijnlijk niet meer al te beste) accu uit dat ding te halen en alleen via de adapter te voeden.

Motus inter corpora relativus tantum est.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures