[natuurkunde] ladingsverdeling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 104

ladingsverdeling

 Variant A:
Twee even grote bollen A en B zijn geleidend en ongeladen.

Ze worden
met elkaar in contact gebracht. 

Vervolgens wordt een negatief geladen bol C  rechts in de buurt van bol B gebracht.

Bollen A en B worden terug van elkaar verwijderd. 

Bol C wordt tenslotte weer verwijderd.  

 
Variant B: 
Eerst wordt bol C verwijderd en dan worden A en B van elkaar verwijderd 
Wat is de lading van de bollen A en B?
<A>  Beide bollen zijn ongeladen
<B>  Beide bollen zijn positief geladen
<C>  Bol A is positief geladen, bol B is negatief geladen
<D>  Bol A is negatief geladen, bol B is positief geladen 
 
kan iemand mij uitleggen waarom het antwoord bij variant A D is en bij variant B. Ik dacht dat in beide gevallen de A en B ongeladen blijven. Ik snap niet waarom in variant A, bol A negatief geladen wordt en bol B positief. 
Bijlagen
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (47.17 KiB) 627 keer bekeken

Berichten: 7.068

Re: ladingsverdeling

Wat gebeurt er met een elektron in bol B als er een negatieve bol C in de buurt wordt gehouden van bol B. Waar 'wil' dat elektron dan heen?

Berichten: 104

Re: ladingsverdeling

Als C dichter bij B komt zal er een ladingsverdeling in B optreden waarbij de elektronen in B worden afgestoten door de negatieve lading van C. dus in B zullen de elektronen zich oriënteren naar links. De protonen in B worden aangetrokken door de negatieve lading van C dus de protonen van B gaan naar rechts. 
In A zal er door de ladingsverdeling van B ook een ladingsverdeling optreden waarbij de elektronen zich aan de linkerkant zullen oriënteren en de protonen aan de rechterkant. 
 
In variant B snap ik wel dat als C verwijderd wordt dat de ladingsverdeling in bol A en B verdwijnen. Ik snap niet waarom dat als A en B eerst van elkaar verwijderd worden en dan pas C verwijderd wordt, waarom B positief en A negatief geladen wordt. 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: ladingsverdeling

in die grote bol B zitten inderdaad vele protonen , waarop inderdaad een elektrische kracht zal gaan werken die horizontaal naar rechts werkt.
maar kunnen die protonen van hun plaats veranderen.
volgens mij niet , want die protonen zitten vast en kunnen niet van hun plaats veranderen.
alleen de vrije elektronen in bol A en bolB kunnen van plaats veranderen.

Berichten: 1.617

Re: ladingsverdeling

Tugba schreef: Ik snap niet waarom dat als A en B eerst van elkaar verwijderd worden en dan pas C verwijderd wordt, waarom B positief en A negatief geladen wordt. 
 
Linkerhelft van het plaatje, tweede van boven. De linkerbol heeft elektronen te veel en de rechterbol te weinig. Dat blijft zo, zolang C in de buurt is. Dus als je ze uit elkaar haalt als C nog in de buurt is, heeft de linkerbol nog steeds te weinig elektronen (+ lading) en de rechterbol te veel (- lading). Als je vervolgens C weghaalt, is het contact weg en de elektronen niet meer van rechts naar links. De lading blijft daarom behouden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: ladingsverdeling

Anton, kijk nog eens goed naar je bericht.
volgens mij is dat niet correct.
de eerste regel van je bericht klopt wel, maar wat daarna komt klopt niet.
ik heb het nu over variant A

Berichten: 1.617

Re: ladingsverdeling

Dank je Aad, ik had onderweg + en - verwisseld.
 
Linkerhelft van het plaatje, tweede van boven. De linkerbol heeft elektronen te veel en de rechterbol te weinig. Dat blijft zo, zolang C in de buurt is. Dus als je ze uit elkaar haalt als C nog in de buurt is, heeft de linkerbol nog steeds te veel elektronen (- lading) en de rechterbol te weinig (+ lading). Als je vervolgens C weghaalt, is het contact weg en kunnen de elektronen niet meer van links naar rechts. De lading blijft daarom behouden

Berichten: 104

Re: ladingsverdeling

ooh oke dus als 2 voorwerpen met elkaar verbonden zijn kunnen de elektronen overlopen. Nog een vraagje; het zijn toch enkel de elektronen die overlopen? Dus dat de elektronen van bol B naar bol A gaan. De protonen blijven op hun plaats? 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: ladingsverdeling

correct, de protonen blijven op hun plaats.
het zijn enkel de vrije elektronen die overlopen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: ladingsverdeling

als ik naar je bijgevoegde miniaturen kijk naar je tekening van variant B , daar ben ik het volkomen mee eens.
maar zie je ook kans om in woorden uit te leggen wat er precies gebeurd bij variant B ?

Berichten: 104

Re: ladingsverdeling

Variant A bedoel je ? 
In variant A worden bol A en B eerst verwijderd van elkaar waardoor nadat C verwijderd wordt de elektronen niet meer kunnen overlopen van A naar B omdat deze niet meer in contact zijn met elkaar. Dus de ladingsverdeling kan niet herstelt worden waardoor A een negatieve en B een positieve lading krijgt. 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: ladingsverdeling

ik bedoel niet variant A , maar ik bedoel variant B.

Berichten: 104

Re: ladingsverdeling

In variant B komt bol C in de nabijheid van bol B  -> elektronen gaan van B naar A -> B is positief geladen en A is negatief geladen. 
Bol C gaat weg -> elektronen gaan terug van bol A naar bol B -> ladingsverdeling herstelt -> A en B zijn neutraal. 
A en B gaan uit elkaar en blijven neutraal. 
juist? 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: ladingsverdeling

correct.

Berichten: 104

Re: ladingsverdeling

Bedankt! 

Reageer